Effects of social, preventive and mandatory Isolation (SPMI) on infancy due to COVID-19
Cuidados, vulnerabilidades y afrontamiento
DOI:
https://doi.org/10.24215/26838559e023Keywords:
care, childhood, isolation, COVID-19, copingAbstract
The effects caused by COVID in daily life require particular attention in childhood due to the dependence on adults to access resources and experiences that favor wellbeing, and because the less autonomy and possibilities they have to provide themselves with an environment that is appropriate for their needs and potentialities.
Hence, the project addresses the effects of social, preventive and compulsory isolation (ASPO, Spanish acronym) on feeding, psychosocial and emotional development, school learning, recreational activities, peer socialization, affection and parental ties. The research focuses on how care (taking care of oneself, being cared and caring for others during the pandemic) is pursued and perceived both by adults and children and adolescents themselves, specially concerning about those living in contexts of vulnerability.
In summary, the general aim is to know and size the incidence of ASPO in daily activities and relationships and to account and size the effects of isolation on children and adolescents, its impact on daily activities and relationships and identify the household strategies to nurse them and the social programs and community networks involved in child care.
The research is based on a sequential mixed methods design with three moments or steps. The first step implies a qualitative approach focused on individual and group semi-structured interviews carried out by phone or video call. The sample was intentional and involved community, health and education key people. The second step consisted on a quantitative approach over a representative sample of public and private schools, including kindergarten, primary and secondary schools. It involved a phone and online poll through a semi-structured questionnaire to households with children and adolescent (from 3 to 17 years old) of La Plata, Berisso and Ensenada. The third step aimed at identifying children and adolescents´ experiences through ad hoc devices focused on written and artistic outputs.
The results of the investigation show the incidence of ASPO on children and adolescents in a comprehensive way, identifying the inequalities that the effects express in different dimensions of daily life, how the care are addressed and how the modes of coping are rehearsed.
Downloads
References
Berlinguer, G. (1994). La enfermedad. Sufrimiento, diferencia, peligro, señal, estímulo. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Canetti, A.; Cerutti, A. y Girona, A. (2015). Derechos y sistemas de cuidados en la infancia. Contextos y circunstancias que pueden comprometer el desarrollo y el bienestar infantil. En I. Tuñón (coord.) Desafíos del desarrollo humano en la primera infancia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos.
Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología (IPSIBAT- CONICET, UNMDP) (2020). COVID-19, encierro e impacto emocional. Proyecto a cargo de Sebastián Urquijo, María Laura Andrés y Lorena Canet. Consultado el 15/4/2020 en: https://mardelplata-conicet.gob.ar/covid-19-encierro-e-impacto-emocional/
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Nación (MINCyT-CONICET-ANPCyT) (2020). Informe de la Comisión de Ciencias Sociales de la Unidad Coronavirus COVID-19. Relevamiento del impacto social de las medidas del Aislamiento dispuestas por el PEN. Consultado el 25/4/2020 en https://sociales.unc.edu.ar/content/covid-19-informe-sobre-el-impacto-social-de-las-medidas-de-aislamiento
UNICEF (2013). Bienestar infantil en los países ricos: un panorama comparativo. Report Card Nº 11 de Innocenti. Florencia: UNICEF. Disponible en: http://www.unicef-irc.org/publications/pdf/rc11_spa.pdf
UNICEF (2020). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. Impacto de la pandemia y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana de niñas, niños y adolescentes. https://www.unicef.org/argentina/comunicados-prensa/covid-19-unicef-encuesta-percepcion-poblacion
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la no presentación simultánea a otras revistas u órganos editoriales y la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo licencia Creative Commons 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es). Usted es libre de:
1) Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
2) Adaptar, remezclar, transformar y crear a partir del material, bajo los siguientes términos: 1) Atribución — Usted debe darle crédito a esta obra de manera adecuada, proporcionando un enlace a la licencia, e indicando si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo del licenciante. 2) Uso No Comercial — Usted no puede hacer uso del material publicado con fines comerciales.
Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
La responsabilidad de cada trabajo publicado en cuanto a su contenido recae exclusivamente en los autores del mismo, deslindando a los editores de cualquier responsabilidad legal.