Working holiday: And after? The choice of work and travel after a university degree

Authors

  • María Laura Lachalde Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata, Escuela de Submarinos, Escuela de Buceo y Escuela de Pesca de la Dirección General de Educación de la Armada Argentina
  • Constanza Salas Universidad Nacional da La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e061

Keywords:

working holiday, occupational activity, guidance, university career, work

Abstract

The working holiday visa is the tourist occupational activity carried out by young people between 18 and 35 years of age in foreign destinations. Choosing to carry out this practice requires problematizing a present time and the possibilities to be able to travel, in addition to asking oneself the reasons and factors that influence this decision. For this reason, key concepts of guidance as a specialty of psychology are raised and articulated to reflect on the importance of the accompaniment of specialized professionals, guidance counsellors with updated knowledge at the moment in which the person who consults investigates occupational realities. This type of choice (working holiday) can take place, for example, after finishing a university degree; for this reason, we question ourselves about the future of those professionals who continued working abroad with tasks unrelated to their university degree and about the possibilities that, as guidance counsellors, we have in order to intervene. These proposals are made from the theoretical framework of vocational guidance and based on a specific experience of choosing a working holiday after graduating from a university degree.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bohoslavsky, R. (1985). Orientación vocacional: la estrategia clínica. Nueva Visión.

Di Meglio, M., De Ortúzar, V., Ruiz, M. E., García, M. N., Castignani, M. L., Hernández Hilario, V., Quiroga, M. y Lachalde, M. L. (2022). Intervenciones en orientación: repensando el modelo teórico operativo. En M. Di Meglio (coord.), La complejidad y los abordajes en orientación: articulaciones conceptuales en el contexto del siglo XXI (pp. 48-53). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/132205

Echeverría Samanes, B. y Martínez-Clares, P. (2021). Orientar en tiempos de cambio a través de la Teoría U. Orientación y Sociedad, 21(2), e037.

Gavilán, M. (2017). La transformación de la orientación vocacional: hacia un nuevo paradigma. Lugar Editorial.

Lachalde, M. L., García, M. N. y Castignani, M. L. (2022). La importancia de la información ocupacional en la elaboración de proyectos. En M. Di Meglio (coord.), La complejidad y los abordajes en orientación (pp. 68-76). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/132205

Mansilla Galdeano D., González Rivero, E., Soria, L. y Valdez, M. (2022). Rol de la orientación para la inserción laboral en las transiciones universitarias: entre la educación y el campo del trabajo. Orientación y Sociedad, 22(1), e046. https://doi.org/10.24215/18518893e046

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo (M. Pakman, trad.). Gedisa.

Pedersen, M. (2021). Turismo, interculturalidad y aprendizaje: las representaciones sociales de los jóvenes argentinos que realizan la working holiday a Australia. Tesis de grado. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/118711

Sirvent, M. T., Toubes, A., Santos, H., Llosa, S. y Lomagno, C. (2006). Revisión del concepto de educación no formal. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Vulcano, M. A. (2017). Vacaciones y trabajo: motivaciones de los jóvenes argentinos que realizan experiencias de work and travel en el exterior. Tesis de grado. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de La Plata.

http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/64938

Watts, A. (1993). Orientación de la carrera en la Universidad y el desarrollo de las destrezas transferibles. En Actas de las Jornadas Nacionales de Orientación Escolar y Profesional. Instituto de la Educación y Orientación de la Carrera.

Published

2023-10-24

How to Cite

Lachalde, M. L., & Salas, C. (2023). Working holiday: And after? The choice of work and travel after a university degree. Orientación Y Sociedad, 23(1), e061. https://doi.org/10.24215/18518893e061

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria