Contributions of the systematization of an experience
The path of construction of the university curricular design of the Bachelor's Degree in Speech Therapy at the UNLP
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e157Keywords:
speech therapy, university, curriculum, teachingAbstract
This article recovers the construction of the Integrative Final Project (TFI) of the Specialization in University Teaching of the UNLP: The construction of the curricular design of Speech Therapy in the FTS of the UNLP. The challenge of an integrated and situated project to consolidate professional identity. The Bachelor's degree in Speech Therapy, the first offered by the public university in the Province of Buenos Aires, was built based on previous work of several years. What was experienced and analyzed during the TFI allowed us to reflect on the need to define different paradigmatic approaches in Speech Therapy related to epistemological frameworks of the profession. The approaches, subjects, contained practices and paths proposed in the formation of the curricular design were organized in that key and met the objective of deepening a clear and defined perspective of being and doing Speech Therapy. This experience and its systematization organizes and discovers essential aspects of this task. . The writing of this article presents the complexity of temporal articulation since a past experience is described in two different moments: the construction of the curricular design and the subsequent systematization of that experience.
Downloads
Metrics
References
Almeida-Filho, N. (2006). Complejidad y transdisciplinariedad en el campo de la salud colectiva: evaluación de conceptos y aplicaciones. Salud Colectiva, 2(2), 123-146. https://doi.org/10.18294/sc.2006.61
Comisión Interuniversitaria de Carreras de Fonoaudiología Públicas y Privadas. (2023). ANEXO I: Contenidos curriculares básicos de las carreras de Licenciatura en Fonoaudiología.
Da Silva, T. T. (2001). Documentos de identidad. Una introducción a las teorías del curriculum. Octaedro.
de Alba, A. (1998). Curriculum: crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila editores.
González, M. (2001). La naturaleza del objeto de estudio de la fonoaudiología: aportes para el debate. Revista Areté, (1), 4-8.
Jara Holliday, O. (2014). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano, CINDE.
Morín, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. Editorial Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Diaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Trayectorias Universitarias los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Trayectorias Universitarias depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.