Clinical anatomy problem: strategy to learn for thinking critically
Abstract
Theresearch problem is verify in which measure the problem of Clinical Anatomy is an useful strategy to ensure that students learn to think critically. This research was raised this objectives:a- to apply 6 problems of clinical anatomy. b- characterize the performance of the instructions. Proposed problems were 2 of locomotor system, 2 splanchnology and 2 of neuroanatomy. The instructions to carry out were: 1. Identify the signs and symptoms (verifiable evidence) that presents his patient. 2 Propose derived assumptions (DA) that postulate the injury of anatomical structures and which could explain symptoms observed in patients. 3 Conjeture a cause - or more-(- FA – fundamental assumption) responsible for the syndrome observed in his patient. 4 Propose the mechanism anatomo-clinical whereby from fundamental hypothesis (FH) are derivative assumptions (HD) and the verifiable consequences (signs and symptoms) that presents his patient. All the students who participated in the experience acquired sufficient skills to develop hypothesis of different complexity and infer consequences which can be contrasted with the data of the patient. The method is extremely useful for the achievement of these objectives.
Keywords: problem, clinical anatomy, critical thinking.
Downloads
References
Barrows HS, Tamblyn RM. (1980). Problem based-learning. Springer. New York. USA.
Carretero, M. (1983). Constructivismo y educación. Editorial Vives. Buenos Aires. Argentina.
García JE, García FF. (1993). Aprender Investigando. Una propuesta metodológica basada en la investigación. Colección Investigación y Enseñanza. 2ª Ed. Díada editora SL.Sevilla. España.
Norman GR, Schmidt HG. (1992). The psychological basis of problem-based learning: a review of evidence. Acad Med. 67 (9) 557-65.
Schmidt HG. (1983). Problem based-learning: rationale and description. Med Educ. 17 (1): 11-6.
Venturelli J. (1997). Educación Médica. Nuevos enfoques, metas y métodos. OPS. Washington D.C. USA
Vygotsky LS. (1985). Pensamiento y Lenguaje. Pléyade. Buenos Aires. Argentina.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) despues del proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.