La extensión universitaria frente a síntomas actuales en la infancia y la pubertad: una propuesta de metodología de intervención
Keywords:
Estrategia, Extensión, Lazo parento-filial, Demanda, IntervenciónAbstract
This work presents the way in which the Extension Team belonging to the following accredited Projects: “Detection and intervention of problematic parent-child bonds” (Center of Community Extension, Faculty of Psychology: 2011-2014; UNLP: 2015) and its disaggregated “Detection and intervention of problematic parent-child bonds: strategic interventions on adolescent pregnancy” and “Detection and intervention of problematic parent-child bonds: strategic approach of current symptoms of sexual arousal” (Pro-Secretary of Social Policies, UNLP: 2014 and 2015). We start from the recognition of the vulnerability in current modes of presentation of conditions involving the processes of subjective constitution, considering the specific link that subjects establish with the others, specially the primordial others. This vulnerability is evident in disruptive dislocated presentations that appear in different scenarios, showing the precariousness of the social bond: peer violence and family abuse, eating disorders, problems in the classroom, on school performance and the socialization, early pregnancy, problems that are deepening in sociomaterial adverse conditions. The project proposes, therefore, interventions in group mode and, if required, individual approaches taking into account the different ways in which uneasiness appears, in collaborative and interdisciplinary dialogue with social actors and institutions. For this purpose, we offer workshops for parents and students in schools, and devices of technical advice for teachers and health workers. This methodology seeks to encourage tools in the target population that can be multiplied in various contextsDownloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los/as autores/as cuyos textos se publiquen en la Revista Anuario Temas en Psicología ceden de forma no exclusiva sus derechos patrimoniales en favor del editor. Eso significa que los/as autores/as podrán realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la difusión de su texto publicado en esta revista. Como por ejemplo, incluirlo en un repositorio institucional, temático o de otro tipo, publicarlo en un libro, u otros, siempre que indique explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
La responsabilidad de cada trabajo publicado en cuanto a su contenido recae exclusivamente en los/as autores/as del mismo, deslindando a los editores de cualquier responsabilidad legal.
El material publicado en la revista se distribuye bajo una licencia de Cultura Libre Creative Commons Reconocimiento Internacional 4.0 (CC-BY 4.0). Esta licencia permite a otros distribuir, mezclar, ajustar y construir a partir de su obra, incluso con fines comerciales, siempre que le sea reconocida la autoría de la creación original. Los autores de los trabajos publicados en Revista Anuario Temas en Psicología retienen el copyright de los mismos