La investigación en psicología y el uso de casos: aspectos metodológicos y éticos
Keywords:
diseños de estudio de casos, metodología, ética científica, investigación psicológicaAbstract
This work exposes some advances and conclusions obtained in the project of research “Designs of qualitative research in Psychology (part I): characterization and integration of methodological and ethical aspects of the study of case/s” (2015-2016) and its future deepening in the project “Designs of research in Psychology (part II ): analysis exploratory-descriptive on studies of case/s” (2017-2018), at the Universidad Nacional de La Plata. It also includes the results that have been achieved in the Beca de Estímulo a las Vocaciones Científicas (Consejo Interuniversitario Nacional-Universidad Nacional de La Plata), with specific applications to research in psychoanalysis. The study of case/s is frequently used in the social sciences and humanities -within which Psychology is included- but the exposition of the methodological and ethical aspects necessary for a suitable analysis of its function in the process of an inquiry scientific is not usual. Our purpose is to present and to problematize their benefits and difficulties for a better methodological and ethical characterization. It retakes some methodological controversies of the case/s study in social science and it focuses in its uses in different areas related to the psychology: Psychoanalysis, Evolutionary and Developmental Psychology, Neuropsychology, and Psycho-educational researches. Regarding ethical considerations, it is important to establish that research with humans involves specific situations where not should be dealt with the investigated phenomenon as a mere instrument of interest to science. It is exemplified by using case studies in psychoanalysis, concluding that it is essential to guarantee the respect for the subjects rights, taking into account international codes; but, also, supporting a thoughtful practice and careful attention to the vulnerable side/face of the investigated participants.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los/as autores/as cuyos textos se publiquen en la Revista Anuario Temas en Psicología ceden de forma no exclusiva sus derechos patrimoniales en favor del editor. Eso significa que los/as autores/as podrán realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la difusión de su texto publicado en esta revista. Como por ejemplo, incluirlo en un repositorio institucional, temático o de otro tipo, publicarlo en un libro, u otros, siempre que indique explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
La responsabilidad de cada trabajo publicado en cuanto a su contenido recae exclusivamente en los/as autores/as del mismo, deslindando a los editores de cualquier responsabilidad legal.
El material publicado en la revista se distribuye bajo una licencia de Cultura Libre Creative Commons Reconocimiento Internacional 4.0 (CC-BY 4.0). Esta licencia permite a otros distribuir, mezclar, ajustar y construir a partir de su obra, incluso con fines comerciales, siempre que le sea reconocida la autoría de la creación original. Los autores de los trabajos publicados en Revista Anuario Temas en Psicología retienen el copyright de los mismos