Formación de profesores en psicología: conocimiento profesional y saber a enseñar
Keywords:
Profesor en Psicología, formación, conocimiento, enseñanzaAbstract
This work intends to give an account of some of the axes that make the problematization of the professional knowledge of Psychology Professors, specifically in the framework of the degree formation and attending to the incumbencies of the professional title and their possibilities of teaching labor insertion. The thematization and reflections that follow arise from the trajectory and teaching work in the Chair "Teaching Planning and Practice of Teaching in Psychology" who‟s teaching and training proposal, in its development, to the configuration of a teacher training device in which the reflection and narratives take center. The notion of teacher professionalization is the axis of the aforementioned proposal. It refers to the process of transformation in the ways of being, being and doing in the teaching profession. That is to say the configuration of identity as well as the construction of teacher‟s professional knowledge. Within the framework of the research program developed by the Chair over the last twenty years, we have been able to delimit and problematize aspects that make the identity of professors in psychology as well as the construction of their professional knowledge. Currently we have taken up some lines of reflection around the knowledge required to teach in general terms and in particular to teach as a Professor in Psychology.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los/as autores/as cuyos textos se publiquen en la Revista Anuario Temas en Psicología ceden de forma no exclusiva sus derechos patrimoniales en favor del editor. Eso significa que los/as autores/as podrán realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la difusión de su texto publicado en esta revista. Como por ejemplo, incluirlo en un repositorio institucional, temático o de otro tipo, publicarlo en un libro, u otros, siempre que indique explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
La responsabilidad de cada trabajo publicado en cuanto a su contenido recae exclusivamente en los/as autores/as del mismo, deslindando a los editores de cualquier responsabilidad legal.
El material publicado en la revista se distribuye bajo una licencia de Cultura Libre Creative Commons Reconocimiento Internacional 4.0 (CC-BY 4.0). Esta licencia permite a otros distribuir, mezclar, ajustar y construir a partir de su obra, incluso con fines comerciales, siempre que le sea reconocida la autoría de la creación original. Los autores de los trabajos publicados en Revista Anuario Temas en Psicología retienen el copyright de los mismos