Electronic Documentary Management at UNLP. The road to the electronic fil Continuous assessment devices in Specialization in University Teaching from a situated understanding of practices in strategic planning

Authors

  • Sofía Bugallo Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e006

Keywords:

planning, strategic, evaluation, teaching, university

Abstract

This article emerges from the Integrative Final Project of the Specialization in Higher Education Management at the National University of La Plata (UNLP). The development is within the scope of the Specialization in University Teaching (EDU) program that is carried out within the Directorate of Training and Teaching of the UNLP.

Its main objective is to design a set of instruments that are part of a broader device of continuous evaluation of the development of the EDU, as a formative experience for the teachers of the UNLP, which becomes a tool for the curricular management of this formative path.

A situational analysis has been carried out and, based on this, it is proposed to design and implement devices that, in turn, integrate a strategy of continuous evaluation of the Specialization in University Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sofía Bugallo, Universidad Nacional de La Plata

Secretaria Técnica en Especialización en Docencia Universitaria - UNLP

References

Collazo, M., Finkelstein, C.,Lucarelli, E., Malet A. M., Villagra, M. A. (2017) El Asesor Pedagógico Universitario en el contexto rioplatense: más allá de de las fronteras. Revista Argentina de Educación Superior, 14 (3), 53-77. http://www.revistaraes.net/revistas/raes14_art3.pdf
Da Cunha, M I.; Lucarelli, E. (2006) Innovación en el aula universitaria y saberes docentes: experiencias de investigación y formación que aproximan a Argentina y Brasil. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 24, 41-47. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/9943
DINIECE (2005) Sistema de Indicadores Educativos: contexto, recursos, procesos, resultados e impacto 2005. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Disponible en http://diniece.me.gov.ar/documentos/sistema%20nacional%20de%20indicadores%20educativos.pdf
Edelstein, G. (2014) Una interpelación necesaria. Enseñanza y condiciones del trabajo docente en la universidad. Política universitaria, Fortalecimiento de la docencia y democratización de la Universidad. IEC.CONADU. (20-25) https://iec.conadu.org.ar/files/publicaciones/1548861356_politica-universitaria-1-2014.pdf
Edelstein, G. (2002) Problematizar las prácticas de la enseñanza. PERSPECTIVA, Florianópolis, 20 (2), 467-482
Giordano, C. Presentación. En Morandi, G.C. y Úngaro A. M. (coords) La experiencia interpelada. Prácticas y perspectivas en la formación docente universitaria. 11-17. Bs. As. Edulp
(2009) 23 Tesis sobre la Tesis. La comunicación para la transformación de la gestión educativa.
Huertas, F. (1994) El método PES. Planificación estratégica situacional.
Entrevista a Carlos Matus.
Lucarelli, E. (2003) Innovaciones educativas de la formación docente. Nordeste, 19 (Investigación y ensayos), 49-65. https://revistas.unne.edu.ar/index.php/nor/issue/view/338/showToc
(2013) ¿Es necesario pensar una Pedagogía para los posgrados? Revista Argentina de Educación Superior, 6 (3), 27-43. http://www.revistaraes.net/revistas/raes6_conf3.pdf
(2019). Asesoría pedagógica y formación docente en las universidades argentinas. Trayectorias Universitarias, 5(8), 002. https://doi.org/10.24215/24690090e002
Martínez Nogueira. R. (2000) Evaluación de la Gestión Universitaria. Informe preparado para la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación (CONEAU)
Martínez Rizo, F. (2012) “Los indicadores educativos y su construcción: qué esperar y qué cuidar”, en Marta Kisilevsky y Enrique Roca (Coord) Indicadores, metas y políticas educativas. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Disponible en www.oei.es/metas2021/EVAL2.pdf
Matus, C. (1987) Política, planificación y gobierno. Fundación Altadir. Caracas.
Morandi, G. C. (2014) El campo de la formación docente de profesores universitarios: configuración histórica y perspectivas político-académicas. En Morandi, G.C. y Úngaro A. M. (coords) La experiencia interpelada. Prácticas y perspectivas en la formación docente universitaria. 21-54. Bs. As. Edulp
Morán Oviedo, P. (2004) La docencia como recreación y construcción de conocimiento. Sentido pedagógico de la investigación en el aula. Perfiles Educativos, tercera época, año/vol. XXVI, número 105-106 Universidad Nacional Autónoma de México México, D.F., México p. 41-72.
Ortiz, F.; Etchegaray, S. y Mónica Astudillo (2006). Enseñar en la Universidad Dilemas que desafían a la profesión. Re-conociendo los problemas educativos en la Universidad. Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la Enseñanza Universitaria, 1 (4) Secretaría Académica. Universidad Nacional de Río Cuarto.
Plan de Estudios y organización académica de la Especialización en Docencia Universitaria. (2016) Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.
Plan Estratégico Gestión 2014-2018 de la Universidad Nacional de La Plata. Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.
Schön, D. (1992) La formación de profesionales reflexivos. Barcelona. Paidós.
Tauber, F. (2018). Pensar la Universidad. Proyecto institucional de la Universidad Nacional de La Plata-2018-2022. Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.
Vallaeys, F. (2014) La responsabilidad social universitaria. Universia. 12(V) (105-117).

Published

2021-12-27

How to Cite

Bugallo, S. (2021). Electronic Documentary Management at UNLP. The road to the electronic fil Continuous assessment devices in Specialization in University Teaching from a situated understanding of practices in strategic planning. Revista ES, 1(1 y 2), e006. https://doi.org/10.24215/27186539e006

Issue

Section

Informes de investigación