Morphological science education in entering the Facultad de Ciencias Naturales y Museo
Abstract
The public University in La Plata from the beginning, tried to analyze and elucidate the theme of failure and dropout in the first years of university life, where such factors ranging psychological, sociological, economic, organizational or due to student interaction and the institution. Since 1968 is assigned a value to the social composition of entrants as another factor involved. While it is a subject that was always present, not many studies. The course General Zoology statistically treated the situation of four cohorts of students in first year of the Bachelor in Biology, with the following results: 47.22% (2008), 51.76% (2009), 50. 66% (2010) and 51.61% (2011) of students who drop out of race. Extrapolating a series of variables that play for the college dropout: Variables indicative of prior education and counseling received by the student demographic variables and personal students, variables indicating the student’s employment status and variables related to characteristics of their parents. These variables influence independently or in an interrelated manner. From this theme, since 2009 is implemented in the FCNyM the tutorial system. It is expected that over time, this kind of support is accepted and profited massively by the students, making the increase in retention due to the neutralization of any of the above variables.
Keywords: desertion, entrant, biology.
Downloads
References
Giovagnoli P. (2002) Determinantes de la deserción y graduación Universitarios: Una aplicación utilizando modelos de duración. Documento de trabajo N° 37. Tesis de Maestría UNLP.
Godet M. (2000) La caja de herramientas de la prospectiva estratégica. Cuaderno 5 publicado por Gerpa. Librairie des Arts et Métiers.114 pp.
Porto A, Di Gresia L. (2001) Rendimiento de estudiantes universitarios y sus determinantes. Presentado en la Asociación Argentina de Economía Política (AAEP). http://www.depeco.econo.unlp.edu.ar/espec/espec2.pdf.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) despues del proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.