Axiology as a guideline for a definition of the object of the accounting discipline in the 21st century

Authors

  • Sergio Miguel Hauque Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Entre Ríos. Argentina.
  • Leila Di Russo Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Entre Ríos. Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/26185474e014

Keywords:

axiology, accounting, social responsibility, human values

Abstract

The present work states the importance of the hierarchy of the human values involved in the conceptual frameworks of accounting systems for the construction of social reports. It is argued here that one of the areas that has worked the most for the valuation of actions and real events according to patterns of human value systems is accounting. The study and assessment of the useful or economic values, which are one of the typologies of human values, have been deeper in this area than in other properly axiological disciplines.

The axiological view is based on non-indifference to human actions. It is men who value and assess, on the basis of a scale of values, making judgements in this regard. The economic value is one more within that complicated hierarchy that makes it possible to assess actions. Since this value does not rank first in said scale, it is included in the reports on corporations’ comprehensive social responsibility but not with the role given in traditional private accounting reports.

Three likely frameworks for a comprehensive analysis stemming from the axiology are proposed:

  1. The one-dimensional evaluation of the actions of the organisations on the sole basis of economic value for themselves.
  2. An evaluation in which it is also worth knowing the economic value that the organisation makes it possible to create for the rest of the present and future communities.
  3. A more complete evaluation considering the whole set of human, economic and non-economic values.

The work concludes that it is never easy to provide information to choose in contexts of uncertain facts, values under discussion, high risks and urgent decisions, but that we must do so based on the compatibility between the hierarchy of human values and the missions of the organisations that are suppliers of the information.

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Author Biographies

Sergio Miguel Hauque, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Entre Ríos. Argentina.

Doctor en Ciencias Jurídicas y Sociales. Abogado. Contador Público.

Profesor Titular Ordinario Universidad Nacional del Litoral y de Entre Ríos. Profesor de Posgrado en distintas Universidades Nacionales.

Primer Premio Manuel Belgrano Consejo Prof. de Cs. Económicas CABA 2020 entre otras distinciones nacionales e internacionales.

Decano de la Facultad de Ciencias Económicas de la Univ. Nac. del Litoral. Ex Vicedecano y Secretario Académico.

Autor de libros y artículos de su especialidad.

Leila Di Russo, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Entre Ríos. Argentina.

Magister en Docencia Universitaria. Especialista en Sindicatura Concursal. Contadora Pública.
Directora del Área de Educación CECyT -FACPCE.
Secretaria de Investigación y Formación de RRHH de la FCE UNL.
Profesora titular de grado y posgrado.
Autora y coautora de doce libros de temas contables y de didáctica de la Contabilidad.
Directora de Proyectos de Investigación desde 2006.
Autora y coautora de artículos publicados del área de contabilidad y pedagogía universitaria.

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Published

2021-12-01

How to Cite

Hauque, S. M. ., & Di Russo, L. (2021). Axiology as a guideline for a definition of the object of the accounting discipline in the 21st century. Proyecciones, (15), 014. https://doi.org/10.24215/26185474e014

Issue

Section

Artículos de Investigación