Use of costing models in decision-making: Empirical evidence in diagnostic evaluations applied in graduate, postgraduate and business courses in Uruguay, Brazil and Colombia
DOI:
https://doi.org/10.24215/26185474e013Keywords:
accounting, costs, decisions, higher educationAbstract
Costing models are very important in making business decisions, since they constitute a fundamental part of the conceptual basis with which the decision maker understands the economic reality. The objective of this paper is to analyse the way in which the users of the information interpret and solve a business problem, through a diagnostic test applied to 293 graduate, postgraduate and business training students from Uruguay, Brazil and Colombia.
The analysis of the results shows a generalised use of the Full Costing model in displacement of the Variable Costing. The logistic regression validated the hypothesis of the positive impact of educational transitions, proving this positive correlation: the greater the academic training and experience, the better the performance in the test. It ends with the analysis of the results of a test applied at the end of the course to a sample of 20 graduate students, which enabled the assessment of the positive effect of the educational intervention. These findings are very important to define the accounting content in graduate and postgraduate courses, and try to highlight the role of management accounting versus single accounting and cost calculation.
Downloads
Metrics
References
Alanzi, K. A. (2015). Determinants of Students' Performance in Cost Accounting - Further Evidence from Kuwait. World Journal of Management, 6(1), 136-152.
Alanzi, K. A. y Alfraih, M. M. (2017). Does accumulated knowledge impact academic performance in cost accounting? Journal of International Education in Business, 10(01), 2-11.
Alfaro Rocher, I. J. (2004). Diagnóstico en educación y transiciones. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(1), 67-88.
Al-Twaijry, A. A. (2010). Student Academic Performance in Undergraduate Managerial-Accounting Courses. Journal of Education for Business, 85(6), 311-322.
Asociación de Contabilidad Directiva. (2001). Terminología oficial de Contabilidad Directiva. Pearson Educación.
Atkinson, R. C. y Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. En K. W. Spence y J. T. Spence (Eds.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 2, pp. 89-195). Academic Press.
Backer, M., Jacobsen, L. y Ramírez Padilla, N. (1997). Contabilidad de costos: un enfoque administrativo para la toma de decisiones (2ª ed.). McGraw Hill.
Barla, E., Buzetta, V., Cartier, E., Machesano, P. y Podmoguilnye, M. (2013). Costos: De la teoría a la aplicación. Editorial Claudio Ortiz.
Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.
Binet, A. y Simon, T. (1905). New methods for the diagnosis of the intellectual level of subnormals. L’Année Psychologique, 11, 191-244.
Boer, G. B. (2000). Management Accounting Education: Yesterday, Today and Tomorrow. Issues in Accounting Education, 15(2), 313-334.
Brigham, C. C. (1930). Intelligence tests of immigrant groups. Psychological Review, 37(2), 158-165.
Bright, J., Davies, R. E., Downes, C. A. y Sweeting, R. C. (1992). The deployment of Costing Techniques and Practices: a UK Study. Management Accounting Research, 3(3), 201-211.
Cartier, E. (2017). Apuntes para una teoría del costo. La Ley.
Chenhall, R. H. y Langfield-Smith, K. (1998). The relationship between strategic priorities, management techniques and management accounting: an empirical investigation using a systems approach. Accounting, Organizations and Society, 23(3), 243-264.
Clark, J. M. (1923). Studies in the Economics of Overhead Costs. University of Chicago Press.
Fuentes, J. C. B. (2017). Importancia de la contabilidad de costos en la formación de los estudiantes de Banca y Finanzas. Revista Multi-ensayos, 2(4), 45-50.
García, M. V., Alvarado, J. M. y Jiménez, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12(2), 246-252.
García Pérez Lema, D., Marín, S. y Martínez, F. J. (2006). La contabilidad de costos y rentabilidad en la Pyme. Contaduría y Administración, (218), 39-59.
Giménez, C. (2006). Costos para no Especialistas (1ª ed.). La Ley.
Greenberg, R. y Wilner, N. (2015). Using concept maps to provide an integrative framework for teaching the cost or managerial accounting course. Journal of Accounting Education, 33(1), 16-35.
Guía Vera, M. T. (2016). Aplicación del modelo costo-volumen-utilidad en el presupuesto de la Asociación América Oeste– Trujillo 2016. [Tesis de licenciatura, Universidad Privada Leonardo Da Vinci, Trujillo, Perú]. Disponible en: https://docplayer.es/51311520-Aplicacion-del-modelo-costo-volumen-utilidad-en-el-presupuesto-de-la-asociacion-america-oeste-trujillo-maria-teresa-guia-vera.html
Gumb, B., Dupuy, P., Baker, C. R. y Blum, V. (2018). The impact of accounting standards on hedging decisions. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(1), 193-213.
Hansen, D. R. y Mowen, M. N. (2007). Administración de costos. Contabilidad y control. (5ª ed.). Cengage Learning.
Harris, J. (1936). What did we earn last month? National Accounts Cost Association Bulletin, 17(10), 501-527.
Horngren, C. T., Datar, S. M. y Rajan, M. (2012). Cost Accounting: A Managerial Emphasis. Prentice Hall.
Jasinski, D., Meredith, J. y Kirwan, K. (2015). A comprehensive review of full cost accounting methods and their applicability to the automotive industry. Journal of Cleaner Production, 108, 1123-1139.
Kizilgol, O., Kilic, B. y Abdioglu, H. (2016). The effects of using the concept mapping and the traditional method on the academic achievement of students in learning the fundamental topics of cost accounting. Journal of Business, Economics and Finance, 5(2), 171-190.
Krugman, P. y Wells, R. (2006). Introducción a la Economía: Microeconomía. Editorial Reverté.
Laitinen, E. K. (2011). Extension of break-even analysis for payment default prediction: Evidence from small firms. Investment Management and Financial Innovations, 8(4), 96-108.
Mallo, C., Kaplan, R., Meljem, S. y Giménez, C. (2000). Contabilidad de costos y estratégica de gestión. Prentice Hall.
Martin, J. R. (1994). A controversial issues approach to enhance management accounting education. Journal of Accounting Education, 12(1), 59-75.
Martínez Vargas, J. (2017). La importancia de la contabilidad financiera en los grados de ADE de las universidades españolas según los créditos impartidos. Educade: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de empresas, (8), 69-84.
Matherly, M. y Burney, L. (2013). Active Learning Activities to Revitalize Managerial Accounting Principles. Issues in Accounting Education, 28(3), 653-680.
McGuire, M. (1974). Group segregation and optimal jurisdiction. Journal of Political Economy, 82(1), 112-132.
Michel, G. P. y Fernández Polvillo, C. (2016). El modelo de plan de estudios de la UNCTAD propuesto para el profesional en la Contaduría versus la estructura curricular de las Universidades mexicanas: un estudio comparativo. EDUCADE: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, (7), 3-18.
Nagirikandalage, P. y Binsardi, B. (2017). Inquiry into the cultural impact on cost accounting systems (CAS) in Sri Lanka. Managerial Auditing Journal, 32(4/5), 463-499.
Oyadomari, J. C. T., Silva, R. M. D., Mendonça Neto, O. R. D. y Diehl, C. A. (2017). An exploratory model of interventionist research to calculate costs and prices in small Brazilian manufacturers, combining training and intervention phases. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 9(3), 315-332.
Renzulli, J. S. y Reis, S. M. (1991). The Schoolwide Enrichment Model: A Comprehensive Plan for the Development of Creative Productivity. En N. Colangelo y G. A. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 111-141). Allyn and Bacon.
Rocca, J. A. (2010). El pensamiento económico neoclásico. FCEA, UDELAR.
Sales, M. T., Rodríguez, L. y Sarni, M. (2014) Educación: ¿es la evaluación lo que parece?: entre el fondo y las formas. Trecho.
Samuel, S. (2018). A conceptual framework for teaching management accounting. Journal of Accounting Education, 44, 25-34.
Scanferla, G. D., Tonin, J. M. F., Abbas, K. y Marques, K. C. M. (2017). Comparative study among the methods of costs for absorption applied growing soybean. Custos e Agronegocio, 13(3), 402-425.
Sifontes, D. G., Marín, C. y Cedeño, S. (2015). Factores que influyen en el modelo de costos aplicados para el proceso de toma de decisiones gerenciales por las empresas hoteleras del Estado Nueva Esparta. Pasos, 13(1), 207-222.
Valdés Pérez, D. (2016). Incidencia de las técnicas de gestión en la mejora de las decisiones administrativas. Revista Retos, 6(12), 199-213.
Viloria, J. B., Beltrán, J. O. y Castillo, A. E. (2016). Proceso de toma de decisiones en las cooperativas de ahorro y crédito de Barranquilla. Revista Visión Contable, 14(14), 105-125.
Wilson, R. L. y Hardgrave, B. C. (1995). Predicting Graduate Student Success in an MBA Program: Regression versus Classification. Educational and Psychological Measurement, 55(2), 186-195.
Yardin, A. (2012). El análisis marginal: la mejor herramienta para tomar decisiones sobre costos y precios. Osmar D. Buyatti.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material publicado en la revista se distribuye bajo una licencia de Creative Commons de Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licencia obliga a otros a dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios; no permite hacer uso comercial de la obra; y si se remezclara, transformara o creara otro material a partir de la obra, no podrá ser distribuida esa modificación.