Accounting, university, and sustainable development

Authors

  • Maria Beatriz Maza Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad Nacional de Catamarca. Argentina.
  • Ivanna Dayan Lascano Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad Nacional de Catamarca. Argentina.
  • Jorge Omar Zafe Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad Nacional de Catamarca. Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/26185474e016

Keywords:

social and environmental accounting, university social responsibility, sustainable development

Abstract

Social responsibility is a topic that has gained relevance in the academic context. The university is a social reality in itself, and its activity has an inevitable impact on its environment. This paper aims to analyse how the accounting discipline can inform about how to manage the social, economic, and environmental impact of academic, research, extension, and management university activities. It also aims to establish and report on the contribution to the achievement of sustainable development and the Sustainable Development Goals (SDGs).

The theoretical basis is contextualised from François Vallaeys’ impact management model. This research follows a qualitative-quantitative approach, with data collection through surveys, observation and descriptive non-experimental documentation.

The Social Balance Sheet for the School of Economic Sciences and Administration of the National University of Catamarca presented in this paper was carried out following a model developed by the same research group and already introduced in previous presentations. The model was elaborated by adapting to the university organisation the provisions of the Technical Resolution No. 36 as amended of the Argentine Federation of Professional Councils in Economic Sciences.

A relationship between university activities and the Sustainable Development Goals included in the 2030 Agenda was also included.

The results show evidence of the possibility of carrying out Social Balance Sheets for National Universities by using the proposed model as a way to keep the different shareholders—as defined in each university organisation—informed of the impacts of the teaching, research, extension, and management actions carried out in a predetermined period of time in a more transparent way. Moreover, the Social Balance Sheet is an excellent management tool because the indicators proposed for the different activities are related to the standards for the accreditation of Argentinean Public Accountant degrees.

University Social Responsibility (USR) is not only about claiming to be responsible, but it is about being responsible, which implies more than just talking about it or making one or two changes in an attempt to be responsible. Consecutive and measurable actions must be taken to inform shareholders, correct, or improve management.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Beatriz Maza, Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad Nacional de Catamarca. Argentina.

Magister en Contabilidad Superior y Auditoria, UNCA (2019) - Especialista en Contabilidad Superior y Auditoria, UNCA (2010).

Docente de grado y de posgrado de disciplinas contables. Prof. Honoraria de Universidad de Buenos Aires - Investigadora Categorizada en el Sistema Nacional de Incentivos.

Decana periodo 2003-2021 de la FCEyA UNCA - Presidente del CODECE, 2010 y continua. Directora de la Especialización en Contabilidad Social y Auditoría - FCEYA UNCA - 2018 y continua.

Directora Instituto de Investigaciones Contables “Prof. Honorario Dr. Ricardo Pahlen” de la FCEYA UNCA 2021 y continua.

Ivanna Dayan Lascano, Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad Nacional de Catamarca. Argentina.

Especialista en Docencia Universitaria en Ciencias Económicas Universidad de Buenos Aires (2021) - Contador Público Nacional (2012) y Licenciada en Administración (2017), Facultad de Ciencias Económicas y Administración - UNCA. - Especializando en Tributación (en instancia de tesis). Facultad de Ciencias Económicas y Administración, UNCA.

Docente de grado. Auxiliar Docente del Programa de Educación a Distancia de la Facultad de Ciencias Económicas y Adm. UNCA. Titular del Departamento Graduados dependiente de la Secretaria de Relaciones Institucionales.

Jorge Omar Zafe, Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad Nacional de Catamarca. Argentina.

Especialista en Evaluación de Proyectos de Inversión, UNCA y UNChile (1998) -  Maestría en Administración (en instancia de Tesis) UNT - Contador Público Nacional, UNCA (1982).

Docente de grado y de posgrado - Investigador Categorizado en el Sistema Nacional de Incentivos - Consejero Directivo de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración periodo 2010-2021 - Titular de la Unidad de Formación Continua dependiente de la Secretaría de Posgrado de la FCEyA UNCA, periodo 2011 - 2021. Vicedecano de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, periodo 2021 y continua.

References

Del Carril, J. C., De Marco, M. y Usandivaras, S. (2008). Técnicas para construir y exponer temas económicos y administrativos (2ª ed.). Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Tucumán.

Facultad de Ciencias Económicas y de Administración de la Universidad Nacional de Catamarca. (2018). Balance Social. Correspondiente al Ejercicio Económico 2018. http://eco.unca.edu.ar/docs/balance2018.pdf

Gaete Quezada, R. (2017). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva mirada a la relación de la universidad con la sociedad desde la perspectiva de las partes interesadas. Un estudio de caso [Tesis de doctorado, Universidad de Valladolid]. http://www.beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/232/RESPONSABILIDAD%20SOCIAL%20UNIVERSITARIA%20UNA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Naciones Unidas (2015). Resolución aprobada por la Asamblea General del 25 de septiembre de 2015. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf.

Resolución Técnica N°36 de 2013 [Federación Argentina de Consejos Profesionales en Ciencias Económicas]. Normas Contables Profesionales: Balance Social.

Sustainable Development Solutions Network Australia/Pacífico. (2017). Cómo empezar con los ODS en las universidades. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector Académico (edición en español). https://www.utn.edu.ar/images/Secretarias/SGral/Integracion/GuiaUNiversidadesODS.pdf

Vallaeys, F. (2006). Breve marco teórico de responsabilidad social universitaria. En F. Vallaeys y L. Carrizo, Responsabilidad Social Universitaria. Banco Interamericano de desarrollo. https://www.uv.mx/APPS/CUO/TALLERRSU/Docs.%20RSU%20para%20INEGI/Breve%20marco%20te%C3%B3rico%20de%20Responsabilidad%20Social%20Universitaria.pdf

UNESCO (1998). Autonomía, responsabilidad social y libertad académica. VII Conferencia Mundial de Educación. http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001135/113549so.pdf

Published

2021-12-01

How to Cite

Maza, M. B., Lascano, I. D., & Zafe, J. O. (2021). Accounting, university, and sustainable development. Proyecciones, (15), 016. https://doi.org/10.24215/26185474e016

Issue

Section

Artículos de Investigación