La Teoría Contable en la Enseñanza de Contabilidad en Argentina, Chile, Colombia y México. Una Primera Aproximación

Authors

  • Valeria G. Pérez
  • Germán R. Pinto Perry

Keywords:

Accounting Theory, Accounting Education, Doctrine, Accounting.

Abstract

 

This research stems from the motivation generated by researcher’s document Dr. Jorge Túa Pereda entitled "The Teaching of Accounting" where stated its concern about the lack of accounting theory teaching in universities which were to CPAs. This short coming could lead to a decline and even the disappearance of Accounting Science.
In this situation, the researchers sought to understand the reality of teaching and it took studies of the first courses of separate universities and paths racing Public Accountant four countries, Argentina, Chile, Colombia and Mexico four programs that were chosen in the form random.
The first thing we proceeded was to conduct a literature review could establish a definition of accounting theory and characterization of it, distinguishing some theories or schools (no tall necessarily be possible that there are other not considered) that could illustrate the body knowledge involved.
He then proceeded to conduct an exploratory investigation of qualitative nature, analyzing the thematic units of each program was achieved in those races, paying attention to how the issues were ad dressed and hoping there was some mention of school so theories that were formalized.
The result of this research showed that there is no express reference to theories pointing this initial study there searchers made, and that there is an exacerbation of teaching accounting standards by the theory, especially in the Chilean and Mexican universities, where there is greater emphasis on record that in the development of theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Anthony, R. (1976). La Contabilidad en la Administración de Empresas. Textos y Casos. Primera Edición en Español. Buenos Aires: Ediciones Macchi-Lopez.

Archel, P., Azona, E., Goicoechea, Mª e Indurain, E. (1991). Contabilidad Matricial, Contabilidad por Grafos, Matemáticas e Informáticas (Hacia un Enfoque Interdisiplinar) Revista Española de Financiación y Contabilidad. Vol XXI Nº 68. Julio-Septiembre, 781-887.

Biondi, M. (2006). Contabilidad Financiera. 2da.Edición. Buenos Aires: Errepar

Christensen, J. y Demski, J. (2003). AccountingTheory, anInformation Content Perspective. USA: McGraw Hill HigherEducation.

Di Russo de Hauque L. (2010). Introducción a la Contabilidad. Santa Fe: Editorial Universidad Nacional del Litoral.

Di Russo de Hauque L. (2010a). El Lenguaje Contable. Elementos Introductorios. Santa Fe: Editorial Universidad Nacional del Litoral.

Ferrater Mora, J. (1964). Diccionario de Filosofía. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

García Casella, C. (2006). Relaciones entre Objetivos, Hipótesis y Metodologías (I) En M. Biondi (Ed.), Metodología de la Investigación Contable, Buenos Aries: Errepar.

Geba, N., Fernández, L. y Bifaretti, M. (2007). Marco Conceptual para la Especialidad Contable Socio-Ambiental. En las XXVIII Jornadas Universitarias de Contabilidad organizado por la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad Nacional de Mar del Plata (pp.1-17). Buenos Aires, Argentina.

Hendriksen, E. y Van Breda, M. (2010). Teoria da Contabilidade Traducción de la 5ª Edición Americana al Portugués. Sao Pablo: Editorial Atlas S.A.

Kuhn, T. (2007). La Estructura de las Revoluciones Científicas. Tercera Edición en Español, Primera Reimpresión. México: Fondo Económico de Cultura.

Machado, R. y Marco, A. (2009). Contabilidad y Realidad: Una Relación Crítica bajo el Enfoque de la Representación. Actualidad Contable FACES. Año 12 Nº 19, 38-55.

Mattessich, R. (2008). Two Hundred Years of Accounting Research: An Internatonal Survey of Personalities, Ideas and Publications. London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Túa Pereda, J. (2013). La Docencia de la Contabilidad. Revista Profesional y Empresaria (D&G) Tomo XIV Julio, 677.

Zapata, M. (2006). Contabilidad Pacioliana Versión, Estudio y Arreglo al Español sobre la Obra Original de Fra. Luca Pacioli, publicada en 1494. Colegio de Contadores Públicos de México / Instituto Mexicano de Contadores Públicos.

Published

2014-12-01

How to Cite

Pérez, V. G. ., & Pinto Perry, G. R. (2014). La Teoría Contable en la Enseñanza de Contabilidad en Argentina, Chile, Colombia y México. Una Primera Aproximación. Proyecciones, (8). Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/proyecciones/article/view/7561

Issue

Section

Artículos