What Is the Current State of Demand for the Public Accounting Program in Colombia?
A Data Analysis (2017–2023)
DOI:
https://doi.org/10.24215/26185474e038Keywords:
accountancy, higher education institution, demand for public accounting programs, virtual educationAbstract
This study addresses the challenges faced by many Higher Education Institutions (HEIs) offering the Public Accounting program in Colombia, which have reported a steady decline in student enrollment. In response, the objective of this work is to analyze the demand for the Public Accounting program in Colombia using data from the National Higher Education Information System (SNIES) and from students who take the Saber Pro exams. For this purpose, SNIES data from 2017 to 2023 and Saber Pro data from 2019 to 2023 were used. Additionally, aggregate data were described. The main findings indicate that, although there has been an overall decline in demand for the Public Accounting degree, there remains significant interest in the program, with over 90,000 students enrolled as of 2023. Nonetheless, there are observable trends showing increased enrollment in public HEIs and in online programs.
References
Actualícese. (31 de agosto de 2022). Contaduría pública: ¿por qué ha disminuido el interés de los jóvenes colombianos de estudiarla? https://actualicese.com/contaduria-publica-por-que-ha-disminuido-el-interes-de-los-jovenes-colombianos-de-estudiarla/
Actualícese. (1 de febrero de 2023). Jóvenes contadores se han dado cuenta que la remuneración que reciben muchos colegas es mala. https://actualicese.com/jovenes-contadores-se-han-dado-cuenta-que-la-remuneracion-que-reciben-muchos-colegas-es-mala/
Castaño, C. E. (2017). Algunos aspectos sobre el futuro de la educación contable. Contaduría Universidad de Antioquia, (70), 11–12. https://doi.org/10.17533/udea.rc.331293
Observatorio de la Universidad Colombiana. (16 de marzo de 2022). Andes y Javeriana Cali cierran programas de Contaduría. ¿Crisis en la demanda? https://www.universidad.edu.co/andes-y-javeriana-cali-cierran-programas-de-contaduria-crisis-en-la-demanda/
Observatorio de la Universidad Colombiana. (20 de junio de 2023). ¿Por qué caen las matrículas en Colombia? Los hechos que inciden más allá de la opinión de rectores. https://www.universidad.edu.co/por-que-caen-las-matriculas-en-colombia-los-hechos-que-inciden-mas-alla-de-la-opinion-de-rectores/
Ordóñez Noreña, S. L. (2015). Inquietudes sobre la formación de Contadores Públicos: ¿por qué eligen la Contaduría Pública como opción profesional, qué entienden por Contabilidad y sobre qué les gustaría investigar? Análisis descriptivo de 76 respuestas e invitación a una formación técnico-significativa. Contaduría Universidad de Antioquia, (65), 143–172. https://doi.org/10.17533/udea.rc.24399
Ospina, C. M. (2006). Las tramas de la contabilidad: trazos para quienes empiezan su formación en contaduría pública. Contaduría Universidad de Antioquia, (48), 155–186. https://doi.org/10.17533/udea.rc.25694
Rojas, W. (2008). Congoja por una educación contable fútil. Contaduría Universidad de Antioquia, (52), 259-274. https://doi.org/10.17533/udea.rc.2171
Salazar, E. (18 de enero de 2024). El 'top' 10 de los trabajos que podrían desaparecer por la inteligencia artificial. Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/empleo/el-top-de-los-trabajos-que-podrian-desaparecer-por-la-inteligencia-artificial-596223
Sánchez Becerra, C. A. y Velasco Burgos, B. M. (2023). Contaduría pública en Colombia: estado de la oferta académica. Aglala, 14(1), 149–159.
Torres Pilco, J. C. (2023). Análisis de la educación virtual en la nueva era del siglo XXI. Dominio de las Ciencias, 9(4), 1386–1398. https://doi.org/10.23857/dc.v9i4.3674
Vargas-González, C., Betancur, H. D. y Castaño Ríos, C. E. (2022). El bien común en la Doctrina Social de la Iglesia como fuente para la reflexión sobre la contaduría. Veritas, (53), 143-168. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732022000300143
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Eduardo Castaño Rios, Ruth Alejandra Patiño Jacinto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El material publicado en la revista se distribuye bajo una licencia de Creative Commons de Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licencia obliga a otros a dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios; no permite hacer uso comercial de la obra; y si se remezclara, transformara o creara otro material a partir de la obra, no podrá ser distribuida esa modificación.



















