Collaborative Strategies to Strengthen Moral Values in Basic General Education

Authors

  • Angel Patricio Valverde Gavilanes Pontificia Universidad Católica de Ecuador, Ecuador
  • Isabel Matilde Valverde Riera Pontificia Universidad Católica de Ecuador, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24215/26182858e047

Keywords:

collaborative strategies, Strengthening, moral values

Abstract

This work is based on the need to impart moral values ​​to students at the Educational Unit "Santo Domingo de Guzmán" of Quito, due to the weak training they have in the axiological field and the Educational Unit´s main objective which is to develop collaborative methodological strategies that strengthen the moral values of: justice, respect, responsibility and solidarity. The methodology used is mixed (quantitative-qualitative), with the techniques of the student survey and the interview with directors, teachers inside and outside the classroom. This work proposal promotes the integral training of students in all the areas taught by the Institution and especially in the area of ​​Religious Education. Thus, when applying the collaborative strategies, the most outstanding result obtained is a 32.29% improvement in the knowledge and practice of moral values, such evaluation that is done through an observation index card, before and after the workshops applied in the classrooms.

Keywords: Collaborative strategies; Strengthening; Moral values.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Antolín Larios, J. C. (2009). Congreso Internacional. Desarrollo humano sustentable con enfoque transdisciplinario. Hekademus - Revista Cientifica de la FIEE. Volumen 02. Numero 05. 4-5. Recuperado https://books.google.com.ec/books?id=9W-lFmSKXkQC&pg=PA14&lpg=PA14&dq=Hekademus+-+Revista+Cientifica+de+la+FIEE&source=bl&ots=_6Et7Ln8Fp&sig=ACfU3U2joacpd1tv8IiZFnvSafTXJgI-wQ&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwiHhvyeo4LjAhUQnFkKHUbOBEgQ6AEwD3oECAgQAQ#v=onepage&q=Hekademus%20-%20Revista%20Cientifica%20de%20la%20FIEE&f=false

Antolín Larios, J.C. (2009). Una propuesta para diseño de situaciones de enseñanza y aprendizajes colaborativos on line desde la perspectiva de la Teoría de la actividad. Hekademus - Revista Cientifica de la FIEE, Volumen 02, Numero 06, 70 – 80. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=6gC5PJa7ISQC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Ávila, D. (2018). Estrategias metodológicas colaborativas para mejorar el aprendizaje de Estudios Sociales en los estudiantes de cuarto grado “A” de la Unidad Educativa José Ingenieros del cantón Loja, periodo 2017-2018. (tesis de pregrado) Universidad Nacional de Loja. Recuperado http://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/20681/1/TESIS%20%20DE%20DENNIS%20AVILA.pdf

Benites, E. (2016). La Perdida de los valores morales. Recuperado el 24 de junio del 2019 de https://www.eluniverso.com/opinion/2016/08/29/nota/5771028/perdida-valores-morales

Celam. (2013). Civilización del Amor -Proyecto y misión-Orientaciones para una pastoral juvenil Latinoamericana. Bogotá-Colombia: Digiprint Editores E. U.

Cortina, A. (2002). El mundo de los valores. Bogota: Códice Ltda.

Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente la ética?. Madrid: Editorial Paidós.

Galindo, V. (2018). Acercamiento epistemológico a la teoría del aprendizaje colaborativa. AZ.

Gende,C. (2014). Valor y valoración: su relación desde un enfoque lingüístico interpretativo 1. Nuevo Pensamiento, 17

Gonzáles, O., & Alvarado, E. (2015). Valores Morales en el comportamiento de los estudiantes.pdf. Obtenido de Valores Morales en el comportamiento de los estudiantes.pdf: http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/2386/1/valores%20morales%20en%20el%20comportamiento%20de%20los%20estudiantes.pdf

Gómez, V. (1987). Santo Domingo de Guzmán fuentes para su conocimiento. Madrid: Católica S.A.

López de Llergo, A., (2005). Valores, valoraciones y virtudes: metafísica de los valores. México, México: CECSA.

Llanes, R., (2001). Como enseñar y transmitir los valores. Guía para padres y maestros. Ed. Trillas. México.

Mejía N. & Ruiz M. R. (s.f.). Los valores morales; tolerancia, respeto y solidaridad en adolescentes de segundo año de secundaria. Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/27919.pdf

Ministerio de Educación. (2013). Estándares de Calidad Educativa. Quito: Ministerio de Educación.

Monoreo, M. C. (2001). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formacion del Profesorado y aplicacion en la Escuela. España: Graó. de IRIF, SL

Olga, G. E. (2015). Valores morales en el comportamiento de los estudiantes. Obtenido de valores morales en el comportamiento de los estudiantes.pdf: Recuperado de http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/2386/1/valores%20morales%20en%20el%20comportamiento%20de%20los%20estudiantes.pdf

Pérez, E. (2000). Moral de convicciones, moral de lprincipios. Una Introducción a la Ética desde las ciencias humanas. Salamanca: Edibesa.

Pérez,J. (2016). Ideas para aprender a aprender: Manual de innovación educative y tecnología. Catalunya: Editoria UOC.

RAE. (2018). Real Academia Española. Obtenido de Real Academia Española: Recuperado de http://dle.rae.es/?id=bJeLxWG

Ramíres, E. (2014). Virajes el trabajo colaborativo como. En: Revista Virajes, Vol. 16, No. 1. Manizales: Universidad de Caldas, 11. Recuperado de http://vip.ucaldas.edu.co/virajes/downloads/Virajes16(1)_6.pdf

SS Francisco (2016). Exhort. Ap. Amores Laeititia

Torre, M. (2016) El Papa Francisco pide reafirmar el valor de la justicia. Recuperado https://www.aciprensa.com/noticias/el-papa-francisco-pide-reafirmar-el-valor-de-la-justicia-34836

Vito, G. (1987). Santo Domingo de Guzamán fuentes para su conocimiento. Madrid: Católica.S.A.

Yon, L. (2005). La justicia de acuerdo a santo tomas de aquino. Recuperado de: http://eleutheria.ufm.edu/ArticulosPDF/050921_01_LaJusticia.pdf

Published

2019-11-19

How to Cite

Valverde Gavilanes, A. P., & Isabel Matilde Valverde Riera. (2019). Collaborative Strategies to Strengthen Moral Values in Basic General Education. Dios Y El Hombre, 3(2), 047. https://doi.org/10.24215/26182858e047

Issue

Section

Reflections, reviews and comments

Most read articles by the same author(s)