The strategic planning of the institutional evaluation and accreditation processes of the undergraduate courses of the UNLP as a permanent improvement policy

Authors

  • Magalí Catino Universidad Nacional de La Plata
  • Marina Semper Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e008

Keywords:

institutional evaluation, accreditation, degree courses

Abstract

Institutional evaluation and the accreditation of undergraduate courses are fundamental instances to reflect on the internal processes of university life, taking into account its complexity and situation, but with an eye on the continuous improvement of institutional practices. The present work orders the central characteristics from an integrated view of both processes and from there the development of an innovation project for the strategic planning of the processes of institutional evaluation and accreditation of undergraduate courses is proposed, as a permanent policy of improvement in the framework of the Strategic Plan of the National University of La Plata. They are approached schematically: the proposal of a methodological design for the production of permanent information of the different dimensions for the processes of institutional evaluation and accreditation of undergraduate courses, the strategies that allow the development of guidelines and substantive policy designs for institutional self-evaluation. for improvement, and training materials for continuous institutional self-evaluation and degree course accreditation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magalí Catino, Universidad Nacional de La Plata

Directora de Evaluación Institucional - UNLP

Marina Semper, Universidad Nacional de La Plata

Dirección de Evaluación Institucional - UNLP

References

Catino, Magali (2020) La Planificación estratégica y la gestión de la Evaluación Institucional como política permanente de mejoramiento de la Universidad Nacional de La Plata para el período 2018-2022. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115503
Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata, 2008.
Normativa CONEAU, https://www.coneau.gob.ar/?page_id=257
Plan Estratégico de la UNLP 2018 - 2022
Semper, Marina (2020) La planificación estratégica de los procesos de acreditación de las carreras de grado de la UNLP como política permanente de mejoramiento http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115641
Tauber, F. (2008). I. La planificación, la gestión, la comunicación institucional. Consideraciones en torno al estado de la cuestión referido al objeto de estudio y su contexto. En La comunicación en la planificación y gestión para el desarrollo de las instituciones universitarias públicas argentinas: el caso de la Universidad Nacional de La Plata en el trienio junio 2004-mayo 2007 (Tesis de Doctorado). Facultad de Periodismo y Comunicación Social – Universidad Nacional de La Plata, La Plata.
Tauber, F. (2018). Pensar la Universidad. Proyecto institucional de la Universidad Nacional de La Plata 2018-2022.

Published

2021-12-27

How to Cite

Catino, M., & Semper, M. (2021). The strategic planning of the institutional evaluation and accreditation processes of the undergraduate courses of the UNLP as a permanent improvement policy. Revista ES, 1(1 y 2), e008. https://doi.org/10.24215/27186539e008

Issue

Section

Informes de investigación