Formalization of the Institutional Communication area of the National School "Rafael Hernández"

Authors

  • María Grazia Mainero Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e025

Keywords:

institutional communication, middle school, educational community, inclusive and quality teaching, university

Abstract

Communication plays a strategic role in the network of relationships that are generated in an organization around the achievement of its objectives. Empowering all the subjects that make it up, all the talk from a communicational process that defines a line of action that includes them, is only possible from the conviction that communication must mediate between its members.

It is evident that an institution like the "Rafael Hernández" National School needs the active participation of all the actors that make up its educational community. The formalization of an area of Institutional Communication will make it possible to make all voices visible as well as to channel the various spheres of the organization in pursuit of a common objective: to offer inclusive and quality education for a student population that is characterized by the heterogeneity of who live in their classrooms today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Grazia Mainero, Universidad Nacional de La Plata

Liceo Víctor Mercante UNLP

References

Bonicatto, María. Gobernantes impreparados para gobernar. Disponible en: AulasWeb, Planeamiento, EGES, UNLP.

Botto, Marcelo (2003) “La Comunicación en las instituciones educativas de nivel Medio”. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca/r_1/nr_502/a_6870/6870.pdf

Costa, Joan (2001). Imagen corporativa en el siglo XXI. Buenos Aires, La Crujía ediciones.

Chomsky, Noam (1979). Reflexiones sobre el lenguaje. Barcelona, Ariel.

Diario El Día (1905), 4 de septiembre, pág. 1, col.1. en El Colegio Nacional. Imágenes de su memoria.

Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata, (Reformado en el 2008). Publicación institucional de la UNLP, La Plata, 2009. Disponible en: http://www.unlp.edu.ar/uploads/docs/estatuto_2008_final.pdf

García Jiménez, Jesús (2004). La comunicación interna. Madrid, Ediciones Díaz de Santos.

García Munitis, Ana María (2017). Proyecto Académico y de Gestión. Colegio Nacional “Rafael Hernández”. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://www.nacio.unlp.edu.ar/archivos/Proyecto2018_2022.pdf

Giordano, Carlos editor (2011). “Cuestiones sobre Epistemología, Teoría y Metodología del Campo de la Comunicación” Questions- Ediciones de Periodismo y Comunicación 1a ed. - La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Giraud, Pierre (1964). La gramática. Buenos Aires, Eudeba.

Huertas, Franco (1993). El método PES. Entrevista a Carlos Matus. Altadir. pdf. Disponible en: AulasWeb, Planeamiento, EGES, UNLP.

Hymes, Dell (1972). Models of the interaction of language and social life en J. Gumperz & D. Hymes (Eds.), Directions in sociolinguistics: The ethnography of communication. Nueva York, Holt, Rhinehart & Winston.

Jakobson, Roman (1958). Congreso sobre lengua literaria de Bloomington. Universidad de Indiana, EE.UU.

Kerbrat- Orecchioni, Catherine (1997). La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Buenos Aires, Edicial.

Ley Nacional de Educación N° 26. 206.

Lyons, John (1997). Semántica lingüística. Una introducción. Paidós, Buenos Aires.

Massoni, Sandra (2007). "Tres movimientos y siete pasos para comunicar estratégicamente” en Estrategias. Los desafíos de la comunicación en un mundo fluido. Rosario, Homo Sapiens Ediciones.

Matus, Carlos. Teoría, planificación y gobierno. Disponible en: AulasWeb, Planeamiento, EGES, UNLP.

Plan Estratégico de la Universidad Nacional de La Plata 2018-2022.

Porta, Paula (2015). Comunicación del Conocimiento / Conocimiento de la Comunicación. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/45705

Porta, Paula (2016). “Comunicación, medios, poder” en Hoja de ruta. Un recorrido por los sentidos sobre la comunicación, las cotidianidades y el poder, Cuaderno de Cátedra, EPC-FPyCS.

Rimoldi, M. y Triana, A. (2005). El Colegio Nacional imágenes de su memoria. La Plata

Sapir, Edward (1949). Selected writings of Edward Sapir in Language, Culture and Personnality. Berkeley, University of California Press.

Shannon, Claude y Weaver, Warren (1949). The Mathematical Theory of Communication. Chicago, Universidad de Illinois Press.

Tauber, Fernando (2018). Pensar la Universidad. Proyecto Institucional de la Universidad Nacional de La Plata 2018-2022.

Tauber, Fernando (2009). La comunicación en la planificación y gestión para el desarrollo de las instituciones universitarias públicas argentinas: el caso de la Universidad Nacional de La Plata en el trienio junio 2004 – mayo 2007. Disponible en: http://hdl.handle.net/10915/1965

Tréspidi, Miguel Ángel (2005). “Reflexiones acerca de la gestión profesional de la comunicación institucional en instituciones universitarias”. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/29813

Vallaeys, Francois (2014). “La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización”. Universia, N° 12, Vol. V. Disponible en: http://ries.universia.net

Van Dijk, Teun comp. (2000). El discurso como interacción social. Barcelona, Gedisa.

Villa, Alicia (2015). “Familias y escuelas: preguntas (in)frecuentes para desaprender lo aprendido”, en Palacios, Analía (comp.), Claves para incluir. Aprender, enseñar y comprender. CABA, Noveduc.

White, Robert (2007). Comunicar comunidad. Aportes para una ética de la comunicación pública. Buenos Aires, La Crujía ediciones.

Published

2021-12-27

How to Cite

Mainero, M. G. (2021). Formalization of the Institutional Communication area of the National School "Rafael Hernández". Revista ES, 1(1 y 2), e025. https://doi.org/10.24215/27186539e025

Issue

Section

Informes de investigación