The UNLP-ADULP Continuous Teacher Training Program as an in-service training policy: Situational analysis and improvement strategies

Authors

  • Mariana Lugones Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e024

Keywords:

teacher training, teaching practice, postgraduate, professionalization

Abstract

This article aims to develop, on the one hand, a situational analysis, based on the collection of specific information on the implementation of the UNLP-ADULP Continuous Teacher Training Program, which is carried out from the Coordination between the Training and Teaching Directorate (dependent of the Secretary of Academic Affairs-Presidency) and the La Plata University Teachers Association; and on the other, propose lines of intervention, based on the aforementioned analysis, that make it possible to improve the scope and impact of the program.

In this sense, it is proposed to outline a series of strategies and lines of improvement for the Program. These will make it possible to expand the information for decision-making, on the one hand, and on the other, to define lines of action in the short and medium term that will result in an improvement in the scope and impact of the Program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Lugones, Universidad Nacional de La Plata

Secretaria Técnico Administrativo en Especialización en Docencia Universitaria

References

A.A.V.V. (2000) Diccionario de las ciencias de la educación, Madrid, Santillana.

Collins, R. (1989) La sociedad credencialista. Sociología histórica de la educación y la estratificación, Madrid, España. Ediciones Akal.

Diccionario de la Real Academia Española. https://www.rae.es/

Duschatzky L. (2014) De la capacitación al acompañamiento. I Encuentro Internacional de Educación Espacios de investigación y divulgación. NEES - Facultad de Ciencias Humanas – UNCPBA. Tandil, Argentina.

Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Cap. 4 Buenos Aires, Paidós. Cuestiones de la Educación.

Edelstein, G (2014) Formar-se para la enseñanza en las universidades. Aportes desde experiencias de posgrado. En: Morandi, G. y Ungaro, A. La experiencia interpelada. Prácticas y perspectivas en la formación docente universitaria, La Plata, Argentina, Edulp.

Giordano, C. (2009) 23 Tesis sobre la Tesis. La comunicación para la transformación de la gestión educativa. Tesis de Doctorado. Cap. 8.

Matus, C. (1987) Política, planificación y gobierno. Fundación Altadir. Caracas.

Morandi, G. (2014) El campo de la formación docente de profesores universitarios: configuración histórica y perspectivas político-académicas. En: Morandi, G. y Ungaro, A. La experiencia interpelada. Prácticas y perspectivas en la formación docente universitaria, La Plata, Argentina, Edulp.

Plan Estratégico Gestión 2014-2018 de la Universidad Nacional de La Plata. Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.

Pérez Gómez, A. (1992) “Enseñanza para la comprensión”, en: Gimeno Sacristán, J y A. Pérez Gómez Comprender y transformar la enseñanza, Madrid, Morata.

Rodríguez Ousset, A. (1994) Problemas, desafíos y mitos en la formación docente. En Perfiles educativos Número 63, México. Disponible en https://www.iisue.unam.mx/perfiles/index.php?numero=63&anio=1994

Tauber, F. (2008) Tesis de Doctorado “La comunicación en la planificación y gestión para el desarrollo de las instituciones universitarias públicas argentinas: el caso de la Universidad Nacional de La Plata en el trienio junio 2004-mayo 2007”.

Tauber, F. (2018). Pensar la Universidad. Proyecto institucional de la Universidad Nacional de La Plata-2018-2022. Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.

Veiravé, M. (2013). La formación docente universitaria. Los posgrados en educación superior, una lectura desde los proyectos de Ley de Educación Superior en Argentina. Revista RAES, (6), 16 -26.http://www.revistaraes.net/revistas/raes6_conf2.pdf

Vezub, L. (2009) Notas para pensar una genealogía de la formación permanente del profesorado en la Argentina. En Revista mexicana de investigación educativa.Vol.14 no.42. México. Disponible en línea: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000300014

Published

2021-12-27

How to Cite

Lugones, M. (2021). The UNLP-ADULP Continuous Teacher Training Program as an in-service training policy: Situational analysis and improvement strategies. Revista ES, 1(1 y 2), e024. https://doi.org/10.24215/27186539e024

Issue

Section

Informes de investigación