Disability / accessibility policies at UNLP

Authors

  • Sandra Lea Katz Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e021

Keywords:

higher education, disability, accessibility, human rights

Abstract

The UNLP presents itself as a public, scientific, extensionist, autonomous, co-governed, inclusive, popular and feminist institution. In this writing we take all these attributes and we rely on the principle of inclusivity to add the necessary quality of accessibility. We intend to share what has been traveled and built, since, from the Inclusion, Disability and Human Rights Directorate together with the University Commission on Disability (CUD) for 20 years, different strategies, policies and practices have been developed that give meaning to the possibility that any student with disabilities can be part of the university community.

At present, belonging to the Office of the Assistant Secretary for Human Rights has the possibility and historical opportunity of being able to institutionalize the necessary and pertinent policies to install the necessary requirements and guidelines where accessibility is an institutional policy and does not depend on the will. of some.

The proposed proposals are in sync with statements, documents and intentions both at the national level through the Interuniversity Disability Network belonging to the National Interuniversity Council (RID - CIN), and at the Latin American level by being an active part and management of the Latin American Interuniversity Network. and the Caribbean on Disability and Human Rights, linked to IESALC UNESCO.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Lea Katz, Universidad Nacional de La Plata

 Directora de Inclusión y Discapacidad - Pro Secretaría de DDHH - UNLP 

References

Angelino, A y otros. Debates y perspectivas en torno a la discapacidad en América Latina. UNER. 2012
CIN. Programa Integral de Accesibilidad en las Universidades Públicas. Profundización y avances en su implementación. Acuerdo Plenario Nº 798/11
Eroles Carlos, en UNIDIS (2009), I Encuentro Iberoamericano sobre Universidad y Discapacidad, Librería Uned, Madrid.
FCE-UNLP Consideraciones generales para la inclusión de personas con discapacidad en la universidad. Facultad de Ciencias Económicas. 2015
Katz, S; Danel, P y otros. Hacia una universidad accesible. Argentina: Universidad Nacional de la Plata. Comisión Universitaria sobre Discapacidad: de la génesis a la institucionalización. Edulp 2011.
Katz, S. y otros. Comisión Universitaria: Discapacidad y DDHH. Estado actual de las políticas de Educación Superior en las Universidades Nacionales Argentinas. Córdoba, 2011.
Organización de Naciones Unidas, Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. 2006.
Palacios, Agustina. El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, Colección CERMI, Ediciones Cinca, Madrid 2008.
Perez Lydia, Fernandez Moreno Aleida y Katz Sandra. Discapacidad en Latinoamérica. Voces y experiencias universitarias, Editorial de la Universidad Nacional de la Plata (Edulp) 2003.
Tauber Fernando. Universidad Nacional de La Plata. Pensar la Universidad. 2018
UNESCO-IESALC, 2018, Conferencia Regional de Educación Superior Universidad Nacional de educación a distancia. 1° Encuentro iberoamericano
sobre Universidad y Discapacidad. México 2009
-Universidad Nacional de La Plata. Plan estratégico 2018-2022

Published

2021-12-27

How to Cite

Katz, S. L. (2021). Disability / accessibility policies at UNLP. Revista ES, 1(1 y 2), e021. https://doi.org/10.24215/27186539e021

Issue

Section

Informes de investigación