Aesthetics in Stravinski: Italian Suite

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e034

Keywords:

aesthetics, Stravinsky, 20th century, musical phenomenon, Dushkin

Abstract

 Stravinsky stands as one of the most important figures in music of the 20th century and he is one of the composers who has given more importance to aesthetics and philosophical thinking in the field of music. We wanted to take a look into his whole aesthetic thinking, comparing all the sources given by the composer himself. Our aim is to give a more detailed explanation to some questions related to the nature of the musical phenomenon that are included in his books, as well as other different aspects the composer deals with in relation to the figure of the performer or the composer-conductor of his own compositions.  We have taken this investigation to a more practical level through an analysis mainly of resources and materials, as well as the differences in the Pulcinella ballet and the Italian Suite scores.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ares Yebra, J. (2017). Pierre Souvtchinsky: desdoblamiento y concentración en Igor Stravinsky. Fuentes y elementos para una propuesta [tesis doctoral, Universidad de Vigo]. Repositorio Institucional Investigo.

Ares Yebra, J. (2014). El manuscrito de Souvtchinsky y la Poética musical: sobre el concepto de tiempo en el pensamiento estético de Igor Stravinsky. En Y. Espiña & M. Ribeiro-Pereira (coord.), Arte & Teoría. Cadernos de Teoría das Artes, 3 (pp. 95-121). Universidade Católica Editora.

Boucourechliev, A. (1982). Igor Stravinsky (D. Zimbaldo, trad.). Editorial Turner.

Craft, R. (1971). Stravinsky. Ideas y recuerdos (J. Godo, trad.). Aymá Sociedad Anónima Editora.

De la Motte, D. (1995). Contrapunto (M. Centenero, trad.). Editorial Labor.

Díaz Soto, D. (2009). Formalismo y materialismo. El problema de la materialidad del arte en Eduard Hanslick. Bajo palabra. Revista de Filosofía. Época nº II, 4, 173-180. http://www.bajopalabra.es/numeros-anteriores/epoca-n-ii-n-3-ano-2009/item/279-formalismo-y-materialismo-el-problema-de-la-materialidad-del-arte-en-eduard-hanslick

Dorf, S. (2012). Review: Stravinsky’s ‘Pulcinella’: A Facsimile of the Sources and Sketches; Nijinsky’s Bloomsbury Ballet: Reconstruction of the Dance and Design of ‘Jeux’ [reseña del libro Stravinsky’s “Pulcinella”: A Facsimile of the Sources and Sketches editado por M. A. Carr, y del libro Nijinsky’s Bloomsbury Ballet: Reconstruction of the Dance and Design of ‘Jeux’, de M. Hodson]. Journal of the American Musicological Society, 65(1), 272-284. https://doi.org/10.1525/jams.2012.65.1.272

Ferrer, R. (2012). El concepto de evolución estética en Stravinsky. Artseduca, 2, 28-37.

Fubini, E. (2005). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Alianza Editorial.

Imberty, M. (2001, 5 de mayo). Nuevas perspectivas en Psicología de la Música. La problemática del tiempo continuo y del tiempo discontinuo en la música del siglo XX (B. Sánchez & J. Casabellas, trad.). Primera Reunión anual de la Sociedad Argentina de las Ciencias Cognitivas de la música, Buenos Aires, Argentina. http://saccom.org.ar/blog/actas-de-congresos/

Kaiero, A. (2007). Creación musical e ideologías: la estética de la postmodernidad frente a la estética moderna [tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/5197

Manufacturing Intellect. (2020, 21 de agosto). Igor Stravinsky interview with Robert Craft (1957). [video]. YouTube. https://youtu.be/JPH2Im-7nwo

Olives, J. (2004). Para una filosofía de la música. Un enfoque fenomenológico. Aproximación al pensamiento de Ernest Ansermet [tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio de la Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/58286

Romeu, V. (2007). Arte y comunicación: apuntes para una reflexión sobre la comunicación artística. Anuario CONEICC de Investigación de la Comunicación, 15.

Ruiz Molina, D. (2018). El arte definido como acto comunicativo. Revista AV Notas, 6, 111- 123. http://publicaciones.csmjaen.es/index.php/pruebas/article/view/184/155

Seeger, L. (2015). Stravinsky and the Violin: Aspects of Style in Stravinsky’s Violin Transcriptions [tesis doctoral, Universidad Estatal de Michigan].

Stravinski, I. (1946). Poética musical. (Grau, E. trad.) Editorial Emecé.

Stravinski, I. (1933). Suite Italienne, violin and piano. Editorial Boosey & Hawkes.

Stravinski, I. (1936). Crónicas de mi vida. (García-Pérez, J. trad.) Ediciones de Nuevo Arte Thor.

Stravinski, I. (1965). Pulcinella Ballet. Editorial Boosey & Hawkes.

Tu, K. (2012). In the Fingertips: RONI a Discussion of Stravinsky’s Violin writing in his Ballet Transcriptions for Violin and Piano [tesis doctoral, Universidad de Cincinnati]. Repositorio Electronic Theses & Dissertations Center. http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ucin1337288174

White, K. (1981). Violin works of Igor Stravinsky [tesis doctoral, Universidad de Arizona]. Repositorio de la Universidad de Arizona. http://hdl.handle.net/10150/624866

Published

2021-12-17

How to Cite

Luis Moreno, B. (2021). Aesthetics in Stravinski: Italian Suite. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 9(2), 034. https://doi.org/10.24215/18530494e034

Issue

Section

Artículos originales de investigación