Mothers who lull: Meanings and functions of cradle songs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e059

Keywords:

cradle song, lullaby, attachment, mother-infant bond

Abstract

This article presents the results of a qualitative research on the meanings that the act of singing cradle songs has for mothers from the Elqui province in the Coquimbo region, Chile. Our main objective was to elucidate the ideas regarding the functions that this song has fulfilled in the mothers' own lives and how they mean this musical practice. Based on interviews and discussion groups, we seek to reveal the deeper purposes of singing cradle songs, that transcend the mere intention of calming and helping to sleep.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daniela Banderas Grandela, Universidad de La Serena

Psychologist graduated from the Pontificia Universidad Católica de Chile, Bachelor of Music from the same University and Master's Degree in Musicology from the University of Chile, she currently works as an academic at the University of La Serena. In parallel, she develops activities as a baroque transverse flute interpreter and Latin American aerophones, and as a clinical psychologist. Her investigative work has been characterized by interdisciplinarity, encompassing and merging topics related to music and psychology. In this line, she has managed and developed research projects, has published in magazines and books, and has participated in musicological conferences and seminars.

References

Altmann de Litvan, M. (1998). La canción de cuna. Su importancia como recurso natural en la relación madre-bebé. En M. Altmann de Litvan (Coord.), Juegos de amor y magia entre la madre y su bebé (pp. 28 – 50). Unicef.

Altmann de Litvan, M., Arcos, M. T., Espinal de Carbajal, F., Píriz, G., del Carmen, M., Nogueira, G., ... y Wolf, E. (1998). El valor de la canción de cuna; entre la organización psicosomática de la madre y la del bebé (primera comunicación). En M. Altmann de Litvan (Coord.), Juegos de amor y de magia entre la madre y su bebé (pp. 51-67). Unicef.

Baker, F. y Mackinlay, E. (2006). Sing, soothe and sleep: A lullaby education programme for first-time mothers. British Journal of Music Education, 23, 147-160. https://doi.org/10.1017/S0265051706006899

Banderas, D. (2006). La experiencia musical como parte del proceso de reparación en mujeres víctimas de agresión sexual. [Tesis de Magíster en Artes, mención Musicología. Universidad de Chile]. Repositorio Universidad de Chile.

Banderas, D. (2018). La muerte como fenómeno cantado en el repertorio infantil tradicional chileno. Revista Musical Chilena, 72(230), 9-28. https://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902018000200009

Bargiel, M. (2004). Lullabies and play songs: theoretical considerations for an early attachment music therapy intervention through parental singing for developmentally at-risk infants. Voices: A World Forum for Music Therapy, 4(1). https://doi.org/10.15845/voices.v4i1.149

Brovetto, E. (1998). La canción: en el ámbito primario madre-bebé y en el ámbito terapéutico. En M. Altmann de Litvan (Coord.), Juegos de amor y magia entre la madre y su bebé (pp. 166 – 183). Unicef.

Bunt, L. y Pavlicevic, M. (2001). Music and emotions: perspectives from music therapy. En P. N. Juslin y J. A. y Sloboda, (Eds.), Music and Emotion: Theory and Research (pp. 181-201). Oxford University Press.

Cerrillo, P. (2007). Amor y miedo en las nanas de tradición hispánica. Revista de Literaturas Populares, 7(2), 318 – 339.

Cerutti, S. (1998). El lugar de la canción de cuna a la hora de dormir. Juegos de amor y magia entre la madre y el bebé. En M. Altmann de Litvan (Coord.), Juegos de amor y magia entre la madre y su bebé (pp. 155 – 165). Unicef.

Creighton A. L. (2014). Play songs and lullabies: features of emotional communication and developing mother-infant attachment. [Tesis de doctorado, University of Western Sydney]. Repositorio University of Western Sydney.

Del Giudice, L. (1988). Ninna-nanna-nonsense? Fears, dreams, and falling in the italian lullaby. Oral Tradition, 3(3), 270 – 293.

Fancourt, D. y Perkins, R. (2018). The effects of mother–infant singing on emotional closeness, affect, anxiety, and stress hormones. Music & Science, 1. https://doi.org/10.1177/2059204317745746

Flores, E. (1915). Nanas o canciones de cuna corrientes en Chile. Revista Chilena de Historia y Geografía, XVI (20), 386 – 415.

Fornaro, M. (1998). Los arrullos y las canciones de cuna en el repertorio tradicional uruguayo: una aproximación comparativa. En M. Altmann de Litvan (Coord.), Juegos de amor y magia entre la madre y su bebé (pp. 184 – 217). Unicef.

Juvančič, K. (2010). “Singing from the dark” Applied ethnomusicology and the study of lullabies. En K. Harrison, E. Mackinlay y S. Pettan (Eds.), Applied ethnomusicology. Historical and contemporary approaches (pp. 116–132). Cambridge Scholars Publishing.

Lacárcel, J. (1995). Psicología de la música y educación musical. A. Machado Libros.

Laval, R. (1916). Contribución al folklore de Carahue. Librería general de Victoriano Suárez.

Lorenzo Galés, M. N. (1993). La socialización cultural en la primera infancia a través de la literatura de tradición oral. En A. Rodríguez López-Vázquez (Ed.), Didáctica de lenguas y culturas. III Simposio Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura (pp. 501-516). Universidade da Coruña. Servizo de publicacións.

McDowell, M. B. (1977). Folk lullabies: Songs of anger, love, and fear. Women's Studies: An Interdisciplinary Journal, 5(2), 205-218.

Moneta, M.E. (2014). Apego y pérdida: redescubriendo a John Bowlby. Revista Chilena de Pediatría, 85(3), 265 – 268.

Pereira Salas, E. (1959) Consideraciones sobre el folklore en Chile. Revista Musical Chilena 13(68), 83-92.

Persico, G., Antolini, L., Vergani, P., Costantini, W., Nardi, M.T. y Bellotti, L. (2017). Maternal singing of lullabies during pregnancy and after birth: Effects on mother-infant bonding and on newborns' behaviour. Concurrent cohort study. Women and Birth, 30, e214-e220. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2017.01.007

Plath, O. (1946). Folklore chileno. Aspectos populares infantiles. Prensas de la Universidad de Chile (Tirada aparte de los anales de la Universidad de Chile. Tercer y cuarto semestre de 1945).

Sá, E. y Torres, A. (2019). The effects of lullabies on the mother and on her relationship with the baby: An exploratory study. OA J Behavioural Science and Psychology 2019, 2(1), 180010.

Standley, J. M. y Madsen, C. K. (1990). Comparison of infant preferences and responses to auditory stimuli: Music, mother, and other female voice. Journal of Music Therapy, 27(2), 54-97.

Tejeros, E. (2002). La canción de cuna y su función de catarsis en la mujer. Didáctica. Lengua y Literaura, 14, 211 – 232.

Trehub, S. y Trainor, L. (1998). Singing to infants: Lullabies and play songs. Advances in Infancy Research, 12, 43-77.

Trehub, S. (2001). Musical Predispositions in Infancy. Annals of the New York Academy of Sciences, 930, 1-16.

Vicente, H., Grasina, A., Vieira,C. y Farate, C. (2020). Lullabies and unconscious maternal phantasies: An exploratory and comparative study of traditional and contemporary songs. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 17, 328-344. https://doi.org/10.1002/aps.1657

Published

2023-12-15

How to Cite

Banderas Grandela, D. (2023). Mothers who lull: Meanings and functions of cradle songs. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 11(2), 059. https://doi.org/10.24215/18530494e059

Issue

Section

Artículos originales de investigación