Wundt and Music: genealogical arguments to rethink the psychology of music
DOI:
https://doi.org/10.21932/epistemus.1.2701.0Keywords:
Wundt, música, psicología de la música, genealogíaAbstract
This article formulates the possibility of exploring the past of the Psychology to restore problems and issues that were banished, forgotten or neglected in the contemporary agenda of the Psychology of Music; these are aspects that may be important when redefining the field in view of the challenges resulting from the postmodern scenario. In our genealogical reconsideration of the Psychology of Music we have set “Elements of Folk Psychology” by W. Wundt as a starting point, a work where the master of Leipzig tried a reconsideration of the psychology of the human mind from the point of view of the cultural products and the socio-historical occurrence of collective activities. In Wundt’s opinion, art becomes together with myth, habit and language- one of the archetypal domains for the exploration of “man’s spiritual evolution”. In relation to that general frame, Wundt will pay close attention to the subject of the temporal arts, offering a peculiar ethnic-psychological view of them. Without discussing incompatibilities with the Helmoltzian tradition’s psycho- physiological and experimental approaches –those of Stumpf, Pratt, Seashore and even Wundt’s “Grundriß der Psychologie”- the folk psychology opens up an alternative scenario that complexes and enriches the “music issue” by incorporating instrumental, measurement, collective, empathic, functional, etc. factors that are hard-to-fit within the general and individualistic perspectives of the -either mechanicist or spiritualist- 19th Century’s psychologies.Downloads
Metrics
References
Blacking, J. (2006) ¿Hay música en el hombre? Madrid: Alianza
Blanco, F. (2002). El cultivo de la mente: un ensayo teóricocrítico sobre la cultura psicológica. Madrid: Antonio Machado.
Blanco, F. (s.a). Miserere mei, Deus. La psicología de la música y el debate sobre la naturaleza humana. En: www.saccom.org.ar/secciones/quinta/Libro/29.pdf
Boring, E. (1979). Historia de la Psicología Experimental. Madrid: Trillas.
Büchner, G. (1897). Arbeit und Rythmus. Leipzig: Hirzel.
Carreras, P. (1998). De Fechner a Berlyne. Revista de Historia de la Psicología, 19 (23), 323332.
Castro, J.; Rosa, A. (2007). Psychology within Time: Theorizing about the Making of SocioCultural Psychology. En Valsiner, J., y Rosa, A. (Eds.) Handbook of Sociocultural Psychology. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Castro, Jorge; Pizarroso, Noemí; y Morgade, Marta (2005) La psicologización del ámbito estético entre mediados del siglo XIX y principios del XX. Revista Estudios de Psicología, 26 (2) Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Cole, M. (1996) Cultural Psychology. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Crary, Jonathan (2008) Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultural moderna. Madrid: Akal.
Delacroix, H. (1927/1951) Psicología del arte. Buenos Aires: Ateneo
Dilthey, W. (1963) La gran música de Bach. Madrid: Taurus
Dumaurier, E.; Gonzalez, M.; y Molnar, F. (2005) Formas, colores y sonidos. En Francès, R. (ed.) Psicología del arte y de la estética. Madrid: Akal
Eco, U. (1970) La definición del arte. Barcelona: Martínez Roca.
Ehrenfels, C. (1890). Über Gestaltqualitäten. En la revista Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Philosophie Jg. 14.
Español, S. (2005a) Ontogénesis de la experiencia estética. La actitud contemplativa y las artes temporales en la infancia. Revista Estudios de Psicología, 26 (2) Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Español, S. (2005b). Como hacer cosas sin palabras. Madrid: Visor.
Francès, R., e Imberty, M. (2005) Arte, estética y ciencias humanas. En Francès, R. (ed.) Psicología del arte y de la estética. Madrid: Akal
Francès, R.; Imberty, M.; y Zenatti, A. (2005) El dominio musical. En Francès, R. (ed.) Psicología del arte y de la estética. Madrid: Akal
Frith, S.; Straw, W.; Street, J. (2006). La otra historia del rock. Barcelona: Robinbook.
Gergen, K. (2006). El Yo saturado. Dilemas de la identidad en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
Grosse, E. (1897/1906). Los comienzos del arte. Barcelona: Henrich y Comp. Guyau, M. (1931) El arte desde el punto de vista sociológico. Madrid: Daniel Jorro.
Hanslick, E. (1891). The beautiful in music. Londres: Novello.
Hargreaves, D. J. (2002) Música y desarrollo psicológico. Barcelona: Graó.
Harrè, R. (1998) The singular self: an introduction to the psychology of personhood. London: Sage.
Havelock, E. A. (1986) The Muse Learns to Write. Reflections on Orality and Literacy from Antiquity to the Present. New Haven and Londres: Yale University Press. Havelock, E. A. (1996) La musa aprende a escribir. Barcelona: Paidós.
Havelock, E. A. (1996) Prefacio a Platón. Madrid: Antonio Machado.
Helmholtz, H. von (1870/1954). The Sensations of Tone. New York: Dover.
Hennion, A. (2002). La pasión musical. Barcelona: Paidós
Hennion, A.; Maisonneuve, S.; Gomart, É. (2000). Figures de l'amateur. Formes, objets, pratiques de l´amour de la musique aujourd´hui. París: La Documentation Française.
Ingold, T. (2008). Tres en uno: Cómo disolver las distinciones entre cuerpo, mente y cultura. En SànchezCriado, T. (ed.) Tecnogénesis. La construcción técnica de las ecologías humanas. Madrid: AIBR.
Lafuente, E. (2005) La fundamentación psicológica de una estética musical: la obra de Carl E. Seashore. Revista Estudios de Psicología, 26 (2) Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Lipps, T. (192324). Los fundamentos de la estética: la contemplación estética y las artes plásticas. 2 vols. Madrid: D. Jorro.
Marty, G. (1999) Psicología del arte. Madrid: Pirámide
McLuhan, M.; Powers, B.R. (1989). The Global Village. Oxford University Press.
Meumann, E. (1946) Introducción a la estética actual. Buenos Aires: EspasaCalpe Meumann, E. (1947) Sistema de estética. Buenos Aires: EspasaCalpe
Middleton, D.; Brown, S. (2005). The Social Psychology of Experience. London: Sage. Morgan, R. P. (1994). La música del siglo XX. Una historia del estilo musical en la Europa y la América modernas. Madrid: Akal.
Nyman, M. (2006). Música experimental. De John Cage en endavant. Girona: ConTmpo / Documenta Universitaria.
Rèvèsz, G. (1954) Psicologia della musica. Florencia: Giunti Barbera
Ribot, Th. (1896 /1924). La psychologie des sentiments. París: Felèse Alcan.
Rose, N. (1996). Inventing Ourselves: Psychology, Power and Personhood. Cambridge: Cambridge University Press.
Rosenkranz, K. (1853/1992). Estética de lo feo. Madrid: Julio Ollero.
Sánchez, I. (2005). Contra la tiranía de la música. Diferentes regímenes (est)éticos de la recepción y el papel de los mediadores en la escucha musical. En SánchezCriado y Blanco (eds.) Cultura, tecnociencia y conocimiento: El reto constructivista de los estudios de la ciencia. En AIBR, Revista de Antropología Iberoamericana. Edición electrónica.
Sánchez, I. (2008). Cuando los Beatles se fueron de viaje, Glenn Gould se convirtió en piano: Nuevas tecnologías de la subjetivación en la música. En SánchezCriado, T. (ed.) Tecnogénesis. La construcción técnica de las ecologías humanas. Madrid: AIBR.
Sánchez, I.; Ramos, N. (2008). Apenas unas notas: La amusia de Freud y la sordera musical del círculo psicoanalítico de Viena. En Revista de Historia de la Psicología (en prensa). Sociedad Española de Historia de la Psicología / Universitat de València
Schneider, F. (1964) La pedagogía de los pueblos. Barcelona: Herder
Schwartz, H. (1996) Torsión: la nueva cinestésica del siglo XX. En Crary, J.; y Kwinters, S. (ed.) Incorporaciones. Madrid: Cátedra
Seashore, C. (1938/2006) Psicología de la música. Madrid: Intervalic Press
Sergi, G. (1906). Las Emociones. Madrid: Daniel Jorro.
Stumpf, C. (1883) Tonpsychologie. Leipzig: Hirzel, 1883
Stumpf, C. (1911). Die Anfänge der Musik: Leipzig: Johann Ambrosius Barth.
Taine, H. (1865). Philosophie de l’Art. París: Arthème Fayard.
Valsiner, J. (2000) Culture and Human Development. London. Sage.
Wertsch, J. (1991) Voices of the Mind. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Wundt, W. (18731874). Grundzüge der Physiologischen Psychologie. Leipzig: Engelmann.
Wundt, W. (1896/1898). Compendio de Psicología. Madrid: La lectura.
Wundt, W. (1912/1926). Elementos de psicología de los pueblos: bosquejo de una historia de la evolución psicológica de la humanidad. Madrid: Daniel Jorro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.