Embodiment and musical improvisation. Epistemic action and body meaning
DOI:
https://doi.org/10.21932/epistemus.2.2714.0Keywords:
improvisation, gesture, function, epistemic action, experienceAbstract
This paper argues that gestures carried out by a musician during performance can involve meanings that project themselves beyond the mere purpose of producing sound. In this paper: (i) a body of research that focuses on the role of communication in speech and gesture in musical performance is reviewed; (ii) the concept of gesture as epistemic action is developed (Kirsh and Maglio 1994; Lopez Cano 2009; Pereira Ghiena 2009, 2010); and (iii) categories that will be used in the analysis of gesture are identified and selected (Laban 1948 [1975]; McNeill 1992; Mauléon 2010). Subsequently, the gestures of a group of improvisers are analyzed in musical improvisation sets, together with statements that musicians produce in an interview after observing their own gestures while improvising. The final discussion focuses on (i) the possibility that gesture can be thought of as an unavoidable action for the development of performance, an idea that could be associated with epistemic action; and (ii) the reality of music experience as an inseparable whole, in which meaning is constructed not only from the sound but also from body movement, as it can be appreciated by the public and / or lived by the performers improvisers themselves.Downloads
Metrics
References
Assinnato, M. V. y Pérez, J. B. (2011). El gesto en la improvisación. Movimiento corporal, acción epistémica y significación musical. En A. Pereira Ghiena, P. Jacquier, M. Valles y M. Martínez (eds.), Musicalidad Humana: Debates actuales en evolución, desarrollo y cognición, e implicancias socioculturales. Buenos Aires: SACCoM, 3147.
Bartenieff, I. y Lewis, D. (1980). Body Movement: Coping with the Environment. New York: Gordon and Breach Science Publishers.
Clark, A. y Chalmers, D. J. (1998). The extended mind. Analysis, 58, 1023.
Cadoz, C. y Wanderley, M. M. (2000). Gesture – Music. En M. M. Wanderley y M. Battier (eds.), Trends in Gestural Control of Music. Paris: IRCAM, 7194.
Davidson, J. W. (2001). The role of the body in the production and perception of solo vocal performance: A case study of Annie Lennox. Musicae Scientiae, 2 (5), 235256.
Delalande, F. (1988). La gestique de Gould; éléments pour une sémiologie du geste musical. En G. Guertin (ed.), Glenn Gould pluriel. Montréal: Louise Courteau, 83111.
Ekman, P. y Friesen, W. V. (1969). The repertoire of nonverbal behavioral categories: Origins, usage, and coding. Semiótica, 1, 4998.
Gibson, J. J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin.
Johnson, M. (2007). The Meaning of the Body: Aesthetics of Human Understanding. Chicago: University of Chicago Press.
Kenny, B. J. y Gellrich, M. (2002). Improvisation. En R. Parncutt y G. McPherson (eds.), The science and psychology of music performance: Creative Strategies for Teaching and Learning. Oxford: University Press, 117134.
Kirsh, D. y Maglio, P. (1994). On distinguishing epistemic from pragmatic action. Cognitive Science, 18, 513549.
Laban, R. (1948 [1975]). Modern Educational Dance [Danza Educativa Moderna (A. Vidal, trad.) México: Paidós, 1991] London: MacDonald and Evans.
Leman, M. (2008). Embodied Music Cognition and Mediation Technology. [Cognición Musical Corporeizada y Tecnología de la Mediación (I. C. Martínez, R. Herrera, V. Silva, C. Mauleón y D. Callejas Leiva trads.) Buenos Aires: SACCoM, 2011] Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.
López Cano, R. (2009). Música, cuerpo, mente extendida y experiencia artística. La gesticulación de Keith Jarret en su Tokio Encore ’84. Conferencia presentada en la VIII Reunión anual de SACCoM: La experiencia artística y la cognición musical. En www.lopezcano.net (Página visitada el 091212).
Malloch, S. y Trevarthen, C. (2008). (eds.), Communicative Musicality: Exploring the Basis of Human Companionship. Oxford: Oxford University Press.
Mauléon, C. (2010). El gesto comunicativo del intérprete. En L. Fillottrani y A. Mansilla (eds.), Tradición y Diversidad en los aspectos psicológicos, socioculturales y musicológicos de la formación musical. Buenos Aires: SACCoM, 98106.
Mauléon, C. y Etcheverry, E. (2010). Estudio del gesto en el canto. Localización de la unidad gestual. En Actas de las I Jornadas de Música de la Escuela de Música de la U.N.R. Rosa rio: UNR, 110.
McNeill, D. (1992). Hand and Mind: What Gestures Reveal about Thought. Chicago: The University of Chicago Press.
McNeill, D. (2008). Gestures of Power and the Power of Gesture. En E. FischerLichte y C. Wulf (eds.), Proceedings of the Berlin Ritual Conference. Berlín: FischerLichte y Wulf, 113.
Pereira Ghiena, A. (2009). El gesto manual en la tarea de lectura entonada a primera vista. Algunos aportes para su estudio. En P. Asís y S. Dutto (comp.), La Experiencia Artística y la Cognición Musical. Actas de la VIII Reunión Anual de SACCoM. Villa María: Eduvim, s/p.
Pereira Ghiena, A. (2010). El gesto corporal como acción epistémica en la lectura cantada a primera vista. En L. Fillottrani y A. Mansilla (eds.), Tradición y Diversidad en los Aspectos Psicológicos, Socioculturales y Musicológicos de la Formación Musical. Buenos Aires: SACCoM, 121124.
Petitmengin, C. (2011). Describing the experience of describing? The blindspot of intro spection. Journal of Consciousness Studies, 18 (1), 44.
Rodhe, M. (2010). Enaction, Embodiment, Evolutionary Robotics. Simulation Models for a Post Cognitivist Science of Mind. Paris: Atlantis Press.
Shapiro, L. (2011). Embodied Cognition. Nueva York: Routledge.
Trevarthen, C. (1998). The concept and foundations of infant intersubjectivity. En S. Breten (ed.), Intersubjetive communication and emotion in early ontogeny. Cambridge: Cam bridge University Press, 1546.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.