The IDB reports on El Sistema: New perspectives on the history and historiography of Venezuela’s National System of Youth and Children’s Orchestras

Authors

  • Geoffrey John Baker Royal Holloway, University of London
  • Ana Lucía Frega INSOD (Instituto de Ciencias Sociales y Disciplinas Proyectuales)-UADE (Universidad Argentina de la Empresa)

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.4.2751.2

Keywords:

El Sistema, IDB, music education, history, documents, comparative perspective

Abstract

Over the course of its history, a powerful and eulogistic narrative has evolved around the Venezuelan National System of Youth and Children’s Orchestras, better known as El Sistema. Recently, however, more critical perspectives have begun to emerge from the academic sphere. Nevertheless, researchers have faced an acute shortage of documentary resources relating to the program’s history. The reappearance of a collection of documents from 1996-97 thus represents an important development. The sources relate to El Sistema’s efforts to secure funding from the Inter-American Development Bank (IDB). In this article, these documents are examined in chronological order and then analyzed in comparative perspective. They allow for a deepening of diachronic perspectives on the program, complementing the oral histories and journalistic reports from this period. They shed light on both the history of El Sistema and present-day discussions about this famous music education program, corroborating recent studies that have provoked polarized and high-profile responses, and providing a historical foundation for the stark division found today between the writings of advocates and critics of El Sistema.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Geoffrey John Baker, Royal Holloway, University of London

Geoffrey Baker es Catedrático en el Departamento de Música en Royal Holloway, Universidad de Londres, y Director del Instituto de Investigacion Musical. Entre sus libros se incluyen Imposing Harmony: Music and Society in Colonial Cuzco (Duke University Press, 2008), que ganó el premio Robert Stevenson de la Sociedad Musicológica de los Estados Unidos; Buena Vista in the Club: Rap, Reggaetón, and Revolution in Havana (Duke University Press, 2011); y El Sistema: Orchestrating Venezuela’s Youth (Oxford University Press, 2014). Fue co-investigador del proyecto “Growing Into Music” del programa Beyond Text del Consejo de Investigación en Artes y Humanidades (AHRC) del Reino Unido, por medio del que hizo una serie de películas sobre el aprendizaje musical infantil en Cuba y Venezuela, así como investigador asociado del proyecto del Consejo Europeo de Investigación (ERC) titulado “Music, Digitisation, Mediation: Towards Interdisciplinary Music Studies.”

Ana Lucía Frega, INSOD (Instituto de Ciencias Sociales y Disciplinas Proyectuales)-UADE (Universidad Argentina de la Empresa)

Investigadora en el Instituto Investigación, Universidad UADE. Académica Nacional de Educación de la R. Argentina. Autora de más de 60 libros en español y inglés. Capítulos en español, inglés, portugués y francés en diversas publicaciones con foco en la historia de la educación musical y la creatividad en la educación musical. ISME Honorary Life Member. Miembro Honorario del CAMU (Consejo Argentino de la Música). Miembro Honorario de ADOMU (Asociación de Docentes de Música de la R. Argentina).

References

Fuentes primarias

Abreu, J. A. (1996). Bases para un Programa de Apoyo Institucional del Banco Interamericano de Desarrollo destinado a la Red Nacional de las Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela.

Estrada, E. (1997). Diagnóstico y Caracterización de la Situación del Modelo Enseñanza/Aprendizaje del Sistema de Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela.

Frega, A. L. (1997). Diagnóstico y Caracterización de la situación actual del Modelo de Enseñanza – Aprendizaje del Sistema de Orquestas Preinfantiles, Infantiles y Juveniles de Venezuela.

Fundación del Estado Para la Orquesta Nacional Juvenil. (1996). Informaciones Requeridas para la Preparación del Proyecto Programa preventivo a la marginalidad infantil y juvenil.

Garmendia, E. (1996). Apoyo a las Orquestas y Coros Infantiles y Juveniles de Venezuela. Informe preliminar No. 2.

Hernández, M. y Urreiztieta V., M. T. (1996). Significación Social del Sistema de Orquestas Preinfantiles, Infantiles y Juveniles de Venezuela.

Observaciones a los informes preparados por la consultora Emma Garmendía al BID. [s.f.]

Unidad Ejecutora de Proyectos. [s.f.] Censo de Beneficiarios del Sistema de Orquestas 1996-1997: Informe metodológico y resultados.

Video: Orquestas Juveniles e Infantiles Venezolanas. [s.f.]

Fuentes secundarias

Allan, J., Moran, N., Duffy, C. y Loening, G. (2010). Knowledge exchange with Sistema Scotland. Journal of Education Policy, 14 (4), 335–347.

Baker, G. (2014). El Sistema: Orchestrating Venezuela’s Youth. New York: Oxford University Press.

Baker, G. (2016a). Editorial introduction: El Sistema in critical perspective. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 10–32.

Baker, G. (2016b). Citizens or subjects? El Sistema in critical perspective. En D. Elliott, M. Silverman y W. Bowman (eds.), Artistic Citizenship: Artistry, Social Responsibility, and Ethical Praxis. New York: Oxford University Press, 313-338.

Bates, V. C. (2016). Foreword: How can music educators address poverty and inequality? Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 1–9.

Bergh, A. y Sloboda, J. (2010). Music and art in conflict transformation: A review. Music and Arts in Action, 2 (2), 2–18.

Booth, E. (2008). Thoughts on seeing El Sistema. http://www.americanorchestras.org/images/stories/lld_pdf/elsistema_Booth.pdf.

Booth, E. (2010). El Sistema’s open secrets. http://convention.artsusa.org/sites/default/files/pdfs/Elsistemasecrets.pdf.

Borchert, G. (2012). Sistema Scotland: A Critical Inquiry into the Implementation of the El Sistema Model in Raploch. Tesis de Maestría inédita, University of Glasgow.

Borzacchini, C. (2010). Venezuela en el Cielo de Los Escenarios. Caracas: Fundación Bancaribe.

Bowman, W. D. (2009). No one true way: Music education without redemptive truth. En T. Regelski y T. Gates (eds.), Music Education for Changing Times: Guiding Visions for Practice. Dordrecht: Springer, 3–15.

Bradley, D. (2015). Hidden in plain sight: Race and racism in music education. En C. Benedict, P. Schmidt, G. Spruce y P. Woodford (eds.), Oxford Handbook of Social Justice in Music Education. New York: Oxford University Press, 190-203.

Bull, A. (2016). El Sistema as a bourgeois social project: Class, gender, and Victorian values. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 120–53.

Coronil, F. (1997). The Magical State: Nature, Money, and Modernity in Venezuela. Chicago: University of Chicago Press.

Cottrell, S. (2004). Professional Music-Making in London: Ethnography and Experience. Aldershot: Ashgate.

Crooke, A. H. D., Smyth P. y McFerran, K. S. (2016). The psychosocial benefits of school music: reviewing policy claims. The Journal of Music Research Online 7. http://www.jmro.org.au/index.php/mca2/issue/view/8

Dobson, N. (2016). Hatching plans: Pedagogy and discourse within an El Sistema-inspired program. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 89–119.

Faulkner, R. (1973). Career concerns and mobility motivations of orchestra musicians. Sociological Quarterly, 14 (3), 334–49.

Fink, R. (2016). Resurrection symphony: El Sistema as ideology in Venezuela and Los Angeles. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 33–57.

Frega, A. L. (1972). Música y Educación: Objetivos y Metodología. Buenos Aires: Editorial Daiam.

Frega, A. L. (1978). Música para Maestros. Buenos Aires: Editorial Marymar.

Frega, A. L. (1997). Metodología Comparada de la Educación Musical. Tesis de Doctorado inédita, Ed. CIEM (Centro de Investigación Educativa Musical) del Collegium Musicum de Buenos Aires.

Gould, E. (2009). Disorientations of desire: Music education queer. En T. Regelski y T. Gates (eds.), Music Education for Changing Times: Guiding Visions for Practice. Dordrecht: Springer, 59–71.

Gramit, D. (2002). Cultivating Music: The Aspirations, Interests, and Limits of German Musical Culture, 1770–1848. Berkeley: University of California Press.

Green, L. (2002). How Popular Musicians Learn: A Way Ahead for Music Education. Aldershot: Ashgate.

Levine, S. y Levine, R. (1996). Why they’re not smiling: Stress and discontent in the orchestra workplace. Harmony, 2, 15–25.

Logan, O. (2015). Doing well in the eyes of capital: Cultural transformation from Venezuela to Scotland. En J.-A. McNeish, A. Borchgrevink y O. Logan (eds.,), Contested Powers: The Politics of Energy and Development. London: Zed Books.

Logan, O. (2016). Lifting the veil: A realist critique of Sistema’s upwardly mobile path. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 58–88.

Matthews, R. (2015). Beyond toleration – facing the other. En C. Benedict, P. Schmidt, G. Spruce y P. Woodford (eds.), Oxford Handbook of Social Justice in Music Education. New York: Oxford University Press, 238-49.

Rimmer, M., Street, J., y Phillips, T. (2014). Understanding the cultural value of In Harmony-Sistema England. Arts & Humanities Research Council/University of East Anglia.

Rosabal-Coto, G. (2016). Costa Rica’s SINEM: A perspective from postcolonial institutional ethnography. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 15 (1), 154–87.

Scripp, L. (2015). The need to testify: A Venezuelan musician’s critique of El Sistema and his call for reform. http://www.researchgate.net/publication/285598399. (página visitada el 01-09-2016)

Silva-Ferrer, M. (2014). El Cuerpo Dócil de la Cultura: Poder, Cultura y Comunicación en la Venezuela de Chávez. Frankfurt: Vervuert Verlagsges.

Tunstall, T. (2012). Changing Lives: Gustavo Dudamel, El Sistema, and the Transformative Power of Music. New York: W. W. Norton.

Published

2016-12-21

How to Cite

Baker, G. J., & Frega, A. L. (2016). The IDB reports on El Sistema: New perspectives on the history and historiography of Venezuela’s National System of Youth and Children’s Orchestras. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 4(2), 54–83. https://doi.org/10.21932/epistemus.4.2751.2

Issue

Section

Artículos originales de investigación