Thoughts about music semantics

Saint Matthew Passion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e020

Keywords:

musical semnatics, emotions, rethorics, Saint Matthew Passion, J.S.Bach

Abstract

The purpose of this work is to expose in a simple way the double capacity of music both to mimic linguistic elements and to communicate emotions transcending the scope of the word. We will take as reference the J.S. Bach’s St Matthew Passion, since the composer performs here a meticulous work of exegesis, where all the words are weighed to be highlighted according to their textual importance. Its aim is to magnify the evangelical message, giving it an added emotional dimension, only achievable thanks to the intrinsic properties of music. In order to better understand the scope of this task, we must first analyse the expressive potential of music to interpret ideas, describe events and/or spread emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bach, J. S. (1736). Matthäus-Passion. Partitura y texto recuperados de https://www.bach-cantatas.com/

Bartel, D. (1997). Musica Poetica. Musical-rhetorical figures in German baroque music. Lincoln: University of Nebraska Press.

Boyd, M. (1983). Bach. (Santiago Martín Bermúdez, trad.). Barcelona: Salvat.

Braunschweig, K. (2004). Rhetorical types of phrase expansion in the music of J. S. Bach. Intégral, 18/19, 71‒111. Recuperado de https://www.esm.rochester.edu/integral/wpcontent/uploads/2019/06/INTEGRAL_18_19_braunschweig.pdf

Bukofzer, M. F. (1982). La musique baroque (1600-1750): de Monteverdi à Bach. Paris: Éditions Jean-Claude Lattès. (Año de publicación original: 1947).

Casares, E. (1977). La música en el Barroco. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Descartes, R. (2001). Compendio de música. (Primitiva Flores Santamaria y Carmen Gallardo Mediavilla, trads.). Madrid: Editorial Tecnos. (Año de publicación original: 1618).

Fubini, E. (2004). Música y lenguaje en la estética contemporánea. (Carlos Guillermo Pérez de Aranda, trad.). Madrid: Alianza música. (Año de publicación original: 1973).

Gardiner, J. E. (2015). La música en el castillo del Cielo. (Luis Gago, trad.). Barcelona: Acantilado.

Geck, M. (2000). Bach, Leben und Werk. Hamburgo: Rowohlt GmbH.

Gubaidulina, S. (1982). Sieben Worte. Pieza para violoncello, acordeón y orquesta de cuerdas. Interpretada por J. Berger, S. Hussong y F. Rosensteiner, disponible en https://www.youtube.com/watch?v=PZgA5iBaRkY

Hill, J. W. (2008). La música barroca. (Andrea Giráldez Hayes, trad.). Madrid: Akal.

Mersenne, M. (1636). Harmonie universelle. Paris: Sebastien Cramoisy. Recuperado de http://www.chmtl.indiana.edu/tfm/17th/

Meyer, L. B. (2001). La emoción y el significado en la música. (José Luis Turina, trad.). Madrid: Alianza Editorial. (Año de publicación original: 1956).

Neubauer, J. (1992). La emancipación de la música: El alejamiento de la mímesis en la estética del siglo XVIII. (Francisco Giménez Gracia, trad.). Madrid: Visor.

Otterbach, F. (1982). Johann Sebastian Bach. Vida y obra. (Helena Cortés Gabaudan y Arturo Leyte Coello, trads.). Madrid: Alianza música.

Păun, F., y Pepelea, R. (2018). Musical-Rhetorical Figures illustrated in Bach’s Matthäus-Passion. Bulletin of the Transilvania, 11(2), 229‒238. Recuperado de http://webbut.unitbv.ro/bulletin/Series%20VIII/2018/Special%20Issue/27_Paun.pdf

Prautzsch, L. (2000). Bibel und Symbol in den Werken Bachs. Nordestedt: Books on Demand.

Schweitzer, A. (2000). J. S. Bach. El músico poeta. (Jorde DʼUrbano, trad.). Buenos Aires: Ricordi americana. (Año de publicación original: 1905).

Stravinsky, I. (1956). An autobiograhy. New York: Simon & Schuster.

Varwig, B. (2008). One more time: J. S. Bach and the seventeenth-century traditions of rhetoric. Eighteenth-Century Music, 5(2), 179‒208. doi: 10.1017/S1478570608001486

Wittgenstein, L. (1958). Investigaciones filosóficas. (Alfonso García Suárez y Ulises Moulines, trads.). Barcelona: Ediciones Atalaya.

Wolf, C. (2002). Bach. El músico sabio. (Armando Luigi, trad.). Barcelona: Ma non troppo.

Published

2020-12-04

How to Cite

Solores, I. (2020). Thoughts about music semantics: Saint Matthew Passion. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 8(2), 020. https://doi.org/10.24215/18530494e020

Issue

Section

Artículos originales de investigación