Meaningful Learning: The Classical View, other Views and Interest

Authors

  • Marco Antonio Moreira Instituto de Física – UFRGS – Porto Alegre. Río Grande del Sur. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.24215/26185474e010

Keywords:

meaningful learning, cognitive constructivist learning theory, predisposition to learn, interest

Abstract

It is already known that several psychological currents have influenced teaching and learning. The purpose of this text is to approach Ausubel’s Meaningful Learning Theory (MLT), making it clear that MLT is a cognitive constructivist learning theory. The underlying hypothesis is that it is not an isolated and outdated theory. Initially, the meaningful learning concept is approached from David Ausubel’s classical view. Then, other authors’ views are presented, trying to show that this concept is compatible with such views. To conclude, the predisposition to learn, one of the primary conditions for the occurrence of meaningful learning, is approached from the perspective of interest, according to John Dewey and other educators, and conclusions are inferred from this.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marco Antonio Moreira, Instituto de Física – UFRGS – Porto Alegre. Río Grande del Sur. Brasil

Profesor Titular Emérito de la Universidad Federal de Río Grande del Sul (UFRGS/Brasil) e Investigador Sénior del Consejo Nacional de Investigación (CNPq) de Brasil. Licenciatura y Maestría en la UFRGS y Ph.D. en la Cornell University/USA. Fue profesor de Física y Matemática en Enseñanza Media, en escuelas públicas y privadas, de 1963 a 1966, y profesor del Instituto de Física de la UFRGS de 1967 a 2012. Investigador 1A del CNPq, en el Área de Educación, de 1989 a 2014. Ha integrado el Comité de Educación del CNPq de 1993 a 1995 y de 1999 a 2001. Miembro de la Comisión de Especialistas en Enseñanza de la Física de la Secretaría de Enseñanza Superior (SESU) del Ministerio de Educación (MEC) de Brasil de 1996 a 1999, presidiéndola en 1998 y 1999. Secretario de Enseñanza de la Directoría de la Sociedad Brasileña de Física en 1973 y 1974. Miembro de la Comisión de Educación de la Unión Internacional de Física Pura y Aplicada (IUPAP) de 1975 a 1987. Profesor Visitante en la Cornell University de 1986 a 1988. Presidente de la Asociación Brasileña de Investigación en Educación en Ciencias (ABRAPEC) de 1997 a 2001. Representante del Área de Enseñanza de Ciencias y Matemática en la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Enseñanza Superior (CAPES/MEC) de 2000 a 2007. Coordinador de la Maestría Nacional Profesional en Enseñanza de la Física (MNPEF/PROFIS) de 2013 a 2019. Autor de numerosos artículos y libros en Enseñanza de las Ciencias/Física, director de muchas tesis de maestría y doctorado y editor de varias revistas brasileñas en esa área. Sus áreas de interés son enseñanza de las ciencias e investigación en enseñanza de las ciencias, particularmente, Física. Dedícase también a teorías de aprendizaje, especialmente la del aprendizaje significativo. Además de eso, actúa en Filosofía de la Ciencia, metodología de la investigación en enseñanza y metodología de la enseñanza superior.

References

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Learning. Grune and Stratton.

Ausubel, D. P. (1978). Psicología Educativa: Un Punto de Vista Cognoscitivo. Editorial Trillas, S. A. (Trabajo original publicado en 1968).

Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View. Kluwer Academic Publishers.

Ausubel, D. P. y Robinson, F. G. (1969). School Learning: An Introduction to Educational Psychology. Holt, Rinehart and Winston.

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Prentice Hall.

Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.

Bandura, A., Gurgel Azzi, R. y Polydoro, S. (2008). Teoria Social Cognitiva: Conceitos Básicos. Artmed.

Dewey, J. (2018). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. Myers Education Press (Trabajo original publicado en 1916).

Finkel, D. (2008). Dar Clase con la boca Cerrada. Publications de la Universitat de Valencia.

Freire, P. (1988). Pedagogia do Oprimido (18ª ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2003). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa (27ª ed.). Paz e Terra.

Gowin, D. B. (1981). Educating. Cornell University Press.

Moreira, M. A. (2005). Aprendizagem Significativa Crítica. Instituto de Física da UFRGS.

Moreira, M. A. (2011). Aprendizagem Significativa: A Teoria e Textos Complementares. Livraria Editora da Física.

Moreira, M. A. (2014). Teorias de Aprendizagem. E. P. U.

Moreira, M. A. y Massoni, N. T. (2011). Epistemologias do Século XX. E. P. U.

Novak, J. D. (1981). Uma Teoria de Educação (Trad. M. A. Moreira). Pioneira.

Novak, J. D. y Gowin, D. B. (1984). Learning how to Learn. Cambridge University Press.

Novak, J. D. y Gowin, D. B. (1988). Aprendiendo a Aprender. Ediciones Martínez Roca.

Postman, N. y Weingartner, C. (1969). Teaching as a Subversive Activity. Dell Publishing Co.

Renninger, K. A., Nieswandt, M. y Hidi, S. (Eds.) (2015). Interest in Mathematics and Science Learning. American Educational.

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Récherches en Didactique des Mathématiques, 10(23), 133-170.

Published

2020-10-26

How to Cite

Moreira, M. A. . (2020). Meaningful Learning: The Classical View, other Views and Interest. Proyecciones, (14), 010. https://doi.org/10.24215/26185474e010

Issue

Section

Artículos