ALGUNAS REFLEXIONES SOBRE LA ACREDITACION
Keywords:
University Accreditation, Evaluation, Quality of education, Excellence, Self.Abstract
Universities and professional associations should work to achieve the goals set in the mission of AIC:
"Achieving comprehensive improvement and training of accountants of the Americas, to achieve a strong and coherent profession, to fulfill its responsibility to society in a frank exchange and fraternal coexistence."
In seeking to meet this need arise various models of professional accreditation, and bodies responsible for implementing them.
American countries must achieve coordination and exchange of experiences to carry out a project on Accreditation. This project is linked to the creation and maintenance of a Continuing Education Program. Each country must work to achieve their own and joint objectives at the same time. To get to that point the harmonization of plans previously required greater study, establishing a basic framework, which in turn allows maintaining the autonomy of each university. Precisely because of the diversity of existing plans and titles on the continent it becomes necessary concomitantly Accreditation of higher education institutions to ensure quality requirements previously established at regional level.
It becomes evident how the Accreditation of Institutions, Continuous Education and Professional Accreditation are linked, all having the same aim: to guarantee the provision of high-quality services, providing transparency and security. This will undoubtedly require a previous harmony and convergence, in a process that may take a while, and that is why it is necessary to START!!!
Downloads
Metrics
References
Biasco, E. (2001). Revalidas de títulos y de asignaturas y acreditación de instituciones de enseñanza superior. Fundación de Cultura Universitaria. Montevideo.Uruguay.
Borroto Cruz, E. y Salas Perea, R. (2004). Acreditación y evaluación universitarias, Obtenido el 14 de Agosto de 2013 de: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol18_3_04/ems01304.htm
Bueno Pereyra, C. (2007). Informe de Consultoría en Desarrollo Profesional Continuado, Proyecto de Convergencia NICs-NIAs (BID CCEAU). Montevideo. Uruguay.
Centro Universitario de Desarrollo (CINDA).(1993). Acreditación Universitaria en América Latina: antecedentes y Experiencias, Proyecto Multirregional de educación Media y Superior (PROMESUP), Programa Regional de Desarrollo Educativo (PREDE), Organización de los Estados Americanos (OEA). Obtenido el 30 de Junio de 2013 de: http://aula.virtual.ucv.cl/aula_virtual/cinda/cdlibros/10-Acreditaci%C3%B3n%20Universitaria%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina.%20Ante cedentes%20y%20Experiencias/Acreditaci%C3%B3n%20Universitaria%20en%20Am %C3%A9rica%20Latina.%20Antecedentes%20y%20Experiencias.pdf
Colegio Nacional de Licenciados en Administración, Federación Nacional de Colegios de Licenciados en Administración (CONLA), Obtenido el 21 de Agosto de 2013 de: www.conla.org.mx
Grupo de Trabajo en Acreditación y Evaluación de la Educación Superior del MERCOSUR. (1997). Acta de la II Reunión. Montevideo.
Larrain, L. (n.d. ). Acreditación universitaria: fallas de la regulación, Obtenido el 27 de Julio de 2013 de: http://www.lyd.com/wp-content/files_mf/diariofinanciero6dediciembrede2012acreditacionuniversitariafallasdela regulacion.pdf
Lizardo, C. (n.d.). Anteproyecto Certificación de Contadores Públicos en América Latina. Documento de análisis de la Asociación Interamericana de Contabilidad.
Molina Albornoz, V. (2001). Acreditación y Certificación. Odontología Sanmarquina Vol.1, Nº 8, Julio-Diciembre 2001.
Ruiz Bueno, C. (2006). La Certificación Profesional: algunas reflexiones y cuestiones a debate. Universidad Autónoma de Barcelona. Educar Nº 38, 133-150.
Trindade, H. (1996). Evaluación institucional y calidad académica: resistencia y construcción, Conferencia Regional sobre Políticas y Estrategias para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. CRESALC/MES. La Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material publicado en la revista se distribuye bajo una licencia de Creative Commons de Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licencia obliga a otros a dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios; no permite hacer uso comercial de la obra; y si se remezclara, transformara o creara otro material a partir de la obra, no podrá ser distribuida esa modificación.