This is an outdated version published on 2023-12-11. Read the most recent version.

Alain Contat: Three Challenges for Thomistic Metaphysics in the 21st Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/26182858e100

Keywords:

metaphysics, Thomas Aquinas, act of being, essence

Abstract

Text of the conference presented by Alain Contat in the XI International Thomistic Congress: Vetera novis augere. The resources of the Thomist tradition in the current context, Angelicum, Roma, 2022. Original title: Trois défis pour la métaphysique thomiste au XXIe siècle. This article discusses a critical ´problem, an ontological matter and a epistemological issue that affect current Thomistic metaphysics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aertsen, J. A. (1996). Medieval Philosophy and the Transcendentals. E.J. Brill.

Aristóteles. (1998). Metafísica. Gredos.

Aubenque, P. (1997). Le problème de l’être chez Aristote. Presses universitaires de France.

Chapsal, M. (16 de mayo de 1966). Entretien avec Michel Foucault. La Quinzaine littéraire (5).

Contat, A. (2008). Le figure della differenza ontologica nel tomismo del Novecento. Alpha Omega, 11(1), 77-129.

Contat, A. (2014). A Hypothesis about the Science of the Transcendentals as Passiones Entis according to Thomas Aquinas. Alpha Omega, 17(2), 213-266.

Contat, A. (2019). La constitution de l’étant dans le thomisme contemporain: Thomas Tyn, Johann Baptist Lotz, Cornelio Fabro. En M. Raffray (Ed.), Actus essendi: Saint Thomas et ses interprètes (pp. 369-433). Parole et Silence.

Contat, A. (2019). La constitución del ente en el tomismo contemporáneo: Tomás Tyn, Johannes Baptist Lotz, Cornelio Fabro. Dios y el Hombre, 3(2), e050. https://doi.org/10.24215/26182858e050

Dasseleer, P. (2019). Introduction à la métaphysique. Les conditions d’une approche de l’être. Pierre Téqui Éditeur.

de Muralt, A. (1983). Comment dire l’être ? L’invention du discours métaphysique chez Aristote. Vrin.

de Muralt, A. (2020). La unidad de la filosofía contemporánea. Guillermo Escobar Editor.

Fabro, C. (2009). Participación y causalidad según Tomás de Aquino. EUNSA.

Fabro, C. (2013). Introduzione all’ateismo moderno. EDIVI.

Fabro, C. (2015). Participation et causalité selon S. Thomas d’Aquin. Parole et Silence.

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. Las ediciones de la Piqueta.

Foucault, M. (1996). Les mots et les choses. Gallimard.

Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2008). Las palabras y las cosas. Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2015). Œuvres II. Gallimard.

Gredt, J. (1961). Elementa philosophiae aristotelico-thomistae. (Vol. II). Herder.

Heidegger, M. (1997). Nietzsche II. Vittorio Klostermann.

Léonard, A. (2006). Métaphysique de l’être. Essai de philosophie fondamentale. Les éditions du Cerf.

Lotz, J. B. (1982). Mensch Sein Mensch. Pontificia Università Gregoriana.

Maritain, J. (1949). Breve tratado acerca de la existencia y de lo existente. Desclée de Brouwer.

Maritain, J. (1964). Court traité de l’existence et de l’existant. Paul Hartmann.

Possenti, V. (2004). Nichilismo e metafisica: Terza navigazione. Armando Editore.

Possenti, V. (2016). Il realismo e la fine della filosofia moderna. Armando Editore.

Possenti, V. (2019). Ritorno all’essere: Addio alla metafisica moderna. Armando Editore.

Santo Tomás de Aquino. (1884). Commentaria in octo libros Physicorum Aristotelis. Ex Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide.

Santo Tomás de Aquino. (1888). Summa theologiae (I, q. I-XLIX). Ex Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide.

Santo Tomás de Aquino. (1891). Summa theologiae, (I-II, q. I-LXX). Ex Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide.

Santo Tomás de Aquino. (1918). Summa contra Gentiles (I-II). Typis Riccardi Garroni.

Santo Tomás de Aquino. (1950). In librum beati Dionysii De divinis nominibus expositio. Marietti.

Santo Tomás de Aquino. (1950): In duodecim libros Metaphysicorum Aristotelis expositio. Marietti.

Santo Tomás de Aquino. (1954). Super librum De Causis expositio. Société Philosophique-Nauwelaerts.

Santo Tomás de Aquino. (1965). Quaestiones disputatae de virtutibus in communi, en Tomás de Aquino, Quaestiones disputatae (II). Marietti.

Santo Tomás de Aquino. (1965): Quaestiones disputatae de Potentia, en Tomás de Aquino, Quaestiones disputatae (II). Marietti.

Santo Tomás de Aquino. (1970). Quaestiones disputatae de veritate (q.1-7). Ad Sanctae Sabinae.

Santo Tomás de Aquino. (1973). Quaestiones disputatae de veritate (q. 21-29). Editori di San Tommaso.

Santo Tomás de Aquino. (1989). Expositio libri Posteriorum Analyticorum. Commissio Leonina – Vrin.

Siewerth, G. (1963). Die Differenz von Sein und Seiend. En G. Siewerth (Ed), Grundfragen der Philosophie im Horizont der Seinsdifferenz: Gesammelte Aufsätze zur Philosophie. Verlag L. Schwann.

Siewerth, G. (1987). Das Schicksal der Metaphysik von Thomas zu Heidegger. Patmos Verlag.

von Balthasar, H.-U. (1965). Herrlichkeit: Eine theologische Ästhetik (III, 1, Teil 2, Neuzeit). Johannes Verlag.

von Muralt, A. (1966). Die Einheit der heutigen Philosophie. Johannes Verlag.

Published

2023-12-11

Versions

How to Cite

Contat, A., & Bacigalupe, D. J. (2023). Alain Contat: Three Challenges for Thomistic Metaphysics in the 21st Century. Dios Y El Hombre, 7(1), 100. https://doi.org/10.24215/26182858e100

Issue

Section

Traductions