Pathways to UNLP: Access to Higher Education as an Objective, Possibility and Imaginary of High School Students

Authors

  • María Eugenia Ramallo Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e033

Keywords:

students, higher education, articulation, secondary education, support, trayectorias, inclusion, equality

Abstract

This article reports on a proposal for a comprehensive transformation in the promotion of access to the UNLP, through the design and application of public policies to accompany the educational trajectories of students in the upper cycle of public schools in La Plata and Gran La Plata. Institutions that have been going through the most diverse and complex situations for decades. In this context and in the framework of the relatively recent compulsory nature of the Level, the specialized teams involved must permanently rethink their practices. The project contemplates the accompaniment of young high school students of the upper cycle in their termination, trying to incorporate among their objectives, possibilities and imaginations the access to higher studies; as well as it constitutes a deepening of the Come to the UNLP program, the public policy of greater scope in the promotion of income offered by the National University of La Plata, and seeks a systematic and permanent work with the General Directorate of Culture and Education of the Province of Buenos Aires, in the process of articulation between levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Eugenia Ramallo, Universidad Nacional de La Plata

Directora de Vinculación con el Nivel Medio, Prosecretaría de Bienestar Universitario - UNLP

References

Arocena, R; Tommasino, H.; Rodrígez, N.; Sutz, J.; Álvarez Pedrosian, E. y Romanos, A; Cuadernos de Extensión. Integralidad: tensiones y perspectivas. Editorial Cuadernos. Montevideo, Uruguay.

Bauman, Z. (2002); Modernidad líquida; Editorial FONDO DE CULTURA ECONÓMICA. México.

Bibliografía básica correspondiente a los Seminarios de Planeamiento; Comunicación; Producción del Conocimiento; Políticas Educativas y Taller de Producción del TFI, (2020); Especialización en Gestión de la Educación Superior, Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires.

Ezcurra, Ana María (2011); Igualdad en educación superior un desafío mundial. Editorial IEC (Instituto de Estudios y Capacitación Federación Nacional de Docentes Universitarios), Buenos Aires.

Jara Holliday, Óscar (2012); Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximación desde tres ángulos en Revista internacional sobre investigación en educación global y para el desarrollo; N° 1.

Marradi, A.; Archenti, N. y Piovani, J. I. (2007); Metodología de las Ciencias Sociales; Editorial EMECÉ, Bueno Aires.

Revista Trayectorias Universitarias (2016) Volumen 2 N° 3: Estudiantes y universidad. Trayectorias, experiencias y dinámicas institucionales inclusivas. Dirección de Capacitación y Docencia, Especialización en docencia universitaria, UNLP. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/issue/view/287

Tauber, Fernando (2018); Pensar la universidad: Proyecto institucional de la Universidad Nacional de La Plata 2018-2022. La Plata, Buenos Aires.

Terigi, Flavia (2007); Los desafíos que plantean las trayectorias escolares, III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy; Fundación Santillana, Buenos Aires

Published

2021-12-27

How to Cite

Ramallo, M. E. (2021). Pathways to UNLP: Access to Higher Education as an Objective, Possibility and Imaginary of High School Students. Revista ES, 1(1 y 2), e033. https://doi.org/10.24215/27186539e033

Issue

Section

Informes de investigación