Admission to the UNLP of people over 25-year-olds who do not prove high school completion

Authors

  • Darío Martín Estévez Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e013

Keywords:

income, accreditation, secondary education, completion

Abstract

We intend to analyze Ordinance 255/01 of the National University of La Plata, which regulates Article 7 of Law No. 24.521, known as the Higher Education Act (LES). This article stipulates the possibility of entry into Higher Education of persons over the age of 25 who do not accredit secondary education, taking into account the background and skills of the persons concerned. Law No. 27.204 amended some substantial aspects of the S LES. Among them, Article 7 was amended. However, as regards the exceptional mode of admission for persons over 25 years of age who do not accredit secondary studies, it remained unchanged. 

In this article we will look into the theoretical assumptions in which said articulation and the ordinance regulating it are based; taking as central notions the educational inclusion and assessment of non-formal areas of knowledge, in particular what we mention as knowledge of work. We understand these concepts as part of the debate on higher education access policies in the history of our country, where unrestricted income is prominent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Darío Martín Estévez, Universidad Nacional de La Plata

Secretaría de Asuntos Académicos - UNLP 

References

Belnicoff, María Antonia. (2008). En torno a la propuesta de Reglamentación del Artículo No7 de la Ley Nacional de Educación Superior [en Línea]. GOBIERNO DE LA CIUDAD DE BUENOS AIRES MINISTERIO DE EDUCACION – DIRECCIÓN GENERAL DE PLANEAMIENTO. Disponible en: https://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/files/aplicacion_articulo_7.pdf
Buchbinder, P. (2005). Historia de las Universidades Argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.
Cano, D. (1985). La educación superior en la Argentina. Buenos Aires: FLACSO.
Castronovo, Adela. (2009). El ingreso a la Universidad de los mayores de 25 años sin título secundario contemplado en el artículo 7 de la Ley de Educación Superior [en Línea]. Universidad Nacional de Lanús. Departamento de Humanidades y Artes. Disponible en: http://www.repositoriojmr.unla.edu.ar/descarga/Tesis/MAMIC/031716_Castronovo.pdf
Chiroleu, A. (2009). La democratización del acceso a la universidad: de la ampliación de oportunidad a la inclusión. A 90 años de la Reforma Universitaria: memorias del pasado y sentidos del presente, 99-116.
Chiroleu, Adriana: Políticas de Admisión a la Universidad. Una aproximación a las experiencias de Brasil y Argentina. Revista de Estudios Sociales Año 2 No 2. 1o semestre de 1992. 167-183.
Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata. (Asamblea Universitaria de la Universidad Nacional de La Plata). 11 de octubre de 2008.
García de Fanelli, Ana (2014). Inclusión social en la Educación Superior argentina: Indicadores y políticas en torno al acceso y a la graduación, vol.7, n.2, pp.124-151. ISSN 1688-7468. Recuperado de: http://www.cedes.org/publicaciones/documentos/EdSup/2014/10669.pdf
Ordenanza 3 de 2015 (Consejo Superior de la Universidad Nacional de Córdoba). Reemplaza a la Resolución 409 de 2000. 7 de julio de 2015.
Ordenanza 255 de 2001 (Consejo Superior de la Universidad Nacional de La Plata). Reglamenta el proceso de admisión de los mayores de 25 años que no acrediten aprobación del nivel medio.
Oviedo de Ignazzi, R. y Salibián, A. (1978). Análisis de una experiencia novedosa en la enseñanza de la ecología, Revista Ecología N°3: 9-17.
Pain, A. (1992) Educación informal. El potencial educativo de las situaciones cotidianas. Buenos Aires, Nueva Visión.
Plan estratégico de la Universidad de La Plata 2014-2018 1 era. Edición - Mayo de 2014.
Plan estratégico de la Universidad de La Plata 2018-2022 1 era. Edición - Mayo de 2018.
Rinesi, E; Soprano, G y Suasnabar, C (comp) (2005) Universidad: reformas y desafíos. Dilemas de la educación superior en la Argentina y el Brasil. Buenos Aires, UNGS y Prometeo.
Roqueiro, R. (2007). “Los saberes del trabajo”, en Garcés L. ¿De la escuela al trabajo? (2007). Buenos Aires, Ediciones del signo.
Rovelli, L. (2009). Del plan a la política de creación de nuevas universidades nacionales en Argentina: la expansión institucional de los años 70 revisitada. Temas y Debates, 117-137.
Sánchez, L. (1969) La universidad actual y la rebelión juvenil. Buenos Aires, Editorial Losada.

Published

2021-12-27

How to Cite

Estévez, D. M. (2021). Admission to the UNLP of people over 25-year-olds who do not prove high school completion. Revista ES, 1(1 y 2), e013. https://doi.org/10.24215/27186539e013

Issue

Section

Informes de investigación