Expansion, plot, network… The transmedia documentary as an intervention proposal in the Specialization in University Teaching of the UNLP

Authors

  • Lucrecia Gallo Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/27186539e015

Keywords:

transmedia documentary, teacher training, higher education, university

Abstract

The article reports on an intervention project developed as an integrative final project within the framework of the Specialization in Higher Education Management (UNLP), as a production of pedagogical knowledge for teacher training in the field of management of the Directorate of Education. Training and Teaching and the Specialization in University Teaching of the Secretary of Academic Affairs of the National University of La Plata.

The project includes the concern to promote new ways of meeting teaching knowledge and experiences, through a transmedia strategy, giving rise to a web of meanings that recovers reflections, experiences and perspectives around the problems that arise in the current context, to the training processes at the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucrecia Gallo, Universidad Nacional de La Plata

Coordinadora Editorial de la revista Trayectorias Educativas - UNLP

References

Albarello, F. (2019). “Lectura Transmedia. Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas”. Buenos Aires: Ampersand.
Ambrosino, M. A. (2017). “Docencia y narrativas transmedia en la educación superior”. Trayectorias Universitarias, 3(4), 12-19. Recuperado a partir de https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3867
Dussel, I. (2011) "Aprender y enseñar en la cultura digital. VII Foro Latinoamericano de Educación". Buenos Aires, Fundación Santillana.
Irigaray, F. y Reno, D.(comps.) (2016). Transmediaciones. Creatividad, innovación y estrategias en nuevas narrativas (págs. 39-53). Buenos Aires: Crujía.
Liuzzi, A. (2015). “El Documental Interactivo en la Era Transmedia: De Géneros Híbridos y Nuevos Códigos Narrativos, en Obra Digital”. Revista de Comunicación, 8(1), 106-136, Barcelona. Disponible en: http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/52.
Maggio, M. (2012). “Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad”. Buenos Aires: Paidós.
Morandi, G. y Ungaro, A. (2014). “La experiencia interpelada. Prácticas y perspectivas en la formación docente universitaria”. La Plata: EDULP.
Plan de Estudios y organización académica de la Especialización en Docencia Universitaria. (2016) Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.
Plan estratégico de la Universidad de La Plata 2018-2022 Publicación Institucional. 1 era. edición - Mayo de 2018. Disponible en: file:///C:/Users/Usuario/Desktop/Plan%20estrategico%202018%202022.pdf
Reno, D. (2014). “Formatos y técnicas para la producción de documentales Transmedia”, en IRIGARAY, F. y LOVATO, A. (eds.) (2014): Hacia la comunicación transmedia. UNR Editora, Rosario. Diponible en: http://hdl.handle.net/2133/3610
Reno, D. (2014). Foro de Periodismo Digital-Rosario. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=E2pzxi4A5sI&feature=youtu.be
Ruiz, S. (2013). “La narrativa transmedia para la representación de la realidad”, en Porto Renó, D., Campalans, C., Ruiz, S. y Gosciola, V. (Eds.) (2014). Periodismo Transmedia: Miradas Múltiples. Ed. UOC y Universidad del Rosario. Barcelona, Disponible en: https://www.academia.edu/12023799/Transmedia_Journalism_multiple_views_complete_book
Scolari, C. (2012). “Lostología. Narrativa transmediática, estrategias crossmedia e hipertelevisión”, en CAMPALANS, PORTO RENÓ, D. y GOSCIOLA, V. (eds.) (2014). Narrativas transmedia: Entre teorías y prácticas. Ed. UOC y Universidad del Rosario.Barcelona, Disponible en: https://www.academia.edu/12016123/Transmedia_Storytelling__between_teories_and_pratice_complete_book_.
Scolari, C. (2013). “Narrativas Transmedia: Cuando todos los medios cuentan”. Ed. Deusto. Barcelona.- SUCARI, J. (febrero de 2015). Atravesar la ventana: Incursiones del documental interactivo en el mundo presencial, en Obra Digital. Revista de Comunicación, 8(1), 84-105. Barcelona, Disponible en: http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/55.
Sibilia, P. (2012). “¿Redes o paredes?. La escuela en tiempos de dispersión”. Buenos Aires: Tinta Fresca.
Tauber, F. (2018). “Pensar la Universidad. Proyecto institucional de la Universidad Nacional de La Plata-2018-2022”. Publicación institucional de la Universidad Nacional de La Plata.

Published

2021-12-27

How to Cite

Gallo, L. (2021). Expansion, plot, network… The transmedia documentary as an intervention proposal in the Specialization in University Teaching of the UNLP. Revista ES, 1(1 y 2), e015. https://doi.org/10.24215/27186539e015

Issue

Section

Informes de investigación