The relationship between music and cosmology

Authors

  • Sonia Regina Albano de Lima Instituto de Artes da UNESP – São Paulo

Keywords:

musical listening, musical notation, roman numerals, harmonic listening, harmonic analysis

Abstract

As from the Ancient Greece, Music related to several areas of knowledge. The present article reports some of these relationships that, in a certain way, kept outlining the musical aesthetics, and its function in society, in the people’s culture, and in education. The strong bond of Music with Cosmology guided the present report, since the Pythagorism up to the Illuminist project which promoted the scission that was set up between Music, under a rational perspective, and the cosmogonical tradition. From an Gnostic view, this was a fact that was one of the kinds of semanticity present in the musical discourse, therefore, subjected to the historical and socio-cultural cycles, as well as to the epistemological conditioning. The theoretical discussion was more intensely guided by the works of E. Fubini, L. Rowell, U. Eco, and Mário Ferreira dos Santos, among others. 

Author Biography

  • Sonia Regina Albano de Lima, Instituto de Artes da UNESP – São Paulo

    Licenciada en Piano (FMCG) y Doctora en Comunicación y Artes Semiótica- PUC-SP. Realizó post doctorados en Educación Interdisciplinaria (PUC-SP), Música (IA-UNESP) y Música de Cámara (FMCG). Licenciada en Derecho (USP). Profesora de piano, música de cámara y piano (1983-1993), Coordinadora pedagógica de grado y post grado de FMCG. Profesora investigadora de UNIABC para la implementación de la Maestría Profesional, y becaria coordinadora de investigación de FUNADESP en 2012. Es profesora de Maestría y Doctorado en IA-UNESP desde 2005. Fue directora y coordinadora artística de la Escuela de Música Sao Paulo (2013 -2014). Es investigadora del Grupo de Estudios e Investigación en el Programa Interdisciplinario de Estudios de Graduado en Educación (Currículo) de la PUC-SP y segundo líder de investigación del Grupo de Investigación en Educación Musical IA-UNESP. Autora y editora de libros, colecciones y artículos científicos se centraron en la interdisciplinariedad, el rendimiento y la educación musical. Es Presidenta de la Asociación Nacional para la Investigación y Postgrado en Música (ANPPOM).

References

Abdounur, O. J. (1999). Matemática e Música: Pensamento Analógico na Construção de Significados. São Paulo: Escrituras Editora.
Eco, U. (1989). Arte e Beleza na Estética Medieval. (Trad.: A. Guerreiro). Lisboa: Presença.
Ferreira Dos Santos, M. (1960). Pitágoras e o Tema do Número. São Paulo: Logos.
Fubini, E. (2001). Música y Lenguaje en la Estética Contemporánea. Madrid: Alianza Editorial.
Fubini, E. (1999). La Estética Musical desde la Antigüedad hasta el Siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.
Molina, R. y Ranz, D. (2000). La Idea del Cosmos. Cosmos y Música en la Antigüedad. Barcelona: Paidós.
Rowell, L. (2005). Introducción a la Filosofia de la Música. Antecedentes Históricos y Problemas Estéticos. Barcelona: Gedisa Editorial.
Sachs, C. (1927). La música en la Antigüedad. [E. Martínez Ferrando (trad.)]. Barcelona: Editorial Labor.
Três Iniciados (1992). O Caibalion. Estudo da filosofia hermética do antigo Egito e da Grécia. (Trad. R. Camaysar). São Paulo: Pensamento.
Yates, F. A. (1964). Giordano Bruno e a Tradução Hermética. São Paulo: Cultrix.
Yates, F. A. (1993). Ideas e Ideales del Renacimiento en el Norte de Europa. Ensayos reunidos, III. México: Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2016-07-22

Issue

Section

Artículos originales de investigación

How to Cite

Albano de Lima, S. R. (2016). The relationship between music and cosmology. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 4(1), 83-110. https://revistas.unlp.edu.ar/Epistemus/article/view/3057