The training of 21st century music professionals from the perspective of musical instrument teachers

An international Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e030

Keywords:

Music education, professional education, degree plan, working market, job training

Abstract

In this article, the author presents the results of a study whose purpose was to determine the perceptions of instrument teachers from various tertiary music education institutions in Mexico and Spain, regarding the relevance of the musical training students are receiving in preparation for the challenges of the 21st century. The collection of information was carried out through the semi-structured interview technique. Five teachers from various universities of Mexico and Five from the Royal Conservatory of Music of Granada, Spain, participated in the study. The analysis of information revealed that, university and conservatory professors are convinced that degree plans do not adequately prepare students for the challenges they will face in the world of work. Among the conclusions, the need for important changes in the training of musicians stands out, and includes, among other aspects, the revision of degree plans, as well as a major emphasis on the development of creativity, innovation, and self-management.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANUIES. (2020). Anuarios Estadísticos de Educación Superior. http://www.anuies.mx/iinformacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Capilla, L. (2000). Vocación profesional, frustración y militancia. Acontecimiento: órgano de expresión del Instituto Emmanuel Mounier, 54, 47-48. http://www.mounier.es/revista/pdfs/054047048.pdf

Capistrán-Gracia, R.W. (2019). Educación Musical y Bienestar Psicológico. Resultados de Investigación, Diseño de la Intervención e implicaciones para la educación. Aguascalientes, México: Editorial UAA. https://editorial.uaa.mx/catalogo/cac_rc_musical_psicologico_9786078714353.html

Carbajal-Vaca, I. S. (2017). Educación musical superior: el desarrollo de competencias profesionales en músicos universitarios. En Memoria Electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE (pp. 1-12). San Luis Potosí, México: COMIE. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0081.pdf

Carmona, J. (28 de diciembre de 2010). Red Educativa Musical. Música: posibilidades laborales y oficios [Publicación de blog]. http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/dossier-educativo/item/301-m%C3%BAsica-posibilidades-laborales-y-oficios

Chao, R., Mato, M. D. y López, V. (2015). La formación musical del profesorado especialista en los CEIP gallegos. Revista Portuguesa de Educação, 28(2), 111-131. https://www.redalyc.org/pdf/374/37443385006.pdf

Correa-Feo, J. P. (2006). Reflexiones sobre la cognición en la creatividad musical. Anuario, 29, 402-422. http://servicio.bc.uc.edu.ve/derecho/revista/idc29/art13.pdf

Danyew, A. M. (2015). Piano Class for the Real World: Exploring Experiential Learning with a Collaborative Inquiry Group in a Creative Musicianship Lab (Disertación doctoral no publicada). Eastman School of Music.

Davis, J. A. (2010). Classroom Discussion and the Community of Music Majors. Journal of Music History Pedagogy, 1(1), 5–17. https://www.ams-net.org/ojs/index.php/jmhp/article/view/8

De la Rosa-Priego, E. A. (octubre/2013). Tres problemas para la educación musical profesional. Ponencia presentada en el Encuentro Nacional de Educación Artística Superior. Aguascalientes, México.

González Martínez, L. (1999). La sistematización y el análisis de los datos cualitativos. En: Mejía, A. R. y Sandoval, A. S. [oord.]. Tras las vetas de la investigación cualitativa (pp. 157 - 173). ITESO.

Guadarrama, R. (2013). Mercado de trabajo y geografía de la música de concierto en México. Espacialidades. Revista de temas contemporáneos sobre lugares, política y cultura, 3(2), 192-216. https://www.redalyc.org/pdf/4195/419545120007.pdf

Guadarrama, R. (2014). Multiactividad e intermitencia en el empleo artístico. El caso de los músicos de concierto en México. Revista Mexicana de Sociología, 76(1), 7-36. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-25032014000100001&script=sci_abstract

Higuera, M. G. (2015). Acciones socio-educativas de las orquestas sinfónicas españolas y de Gran Bretaña [Tesis doctoral no publicada]. Universidad del País Vasco. https://addi.ehu.es/handle/10810/16009

Lago, P. y Ponce de León, L. (2012). Creatividad y tecnología en la orientación de nuestros futuros músicos. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 136-147. https://revistas.uam.es/reice/article/view/3060

Machillot, D. (2018). La profesión del músico, entre la precariedad y la redefinición. Sociológica (México), 33(95), 257-289. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732018000300257&lng=es&tlng=es.

Muñoz, D. (2 de abril de 2018). David Tuba. Retos de la educación musical del S. XXI [Publicación de blog]. https://blog.davidtuba.com/es/educacion/retos-de-la-educacion-musical-del-s-xxi

Nettl, B. (1995). Heartland Excursions: Ethnomusicological Reflections on Schools of Music. University of Illinois Press.

Parra, J. M. (2003). La educación en valores y su práctica en el aula. Técnicas Pedagógicas, 8, 69-88. file:///C:/Users/PC/AppData/Local/Temp/Dialnet-LaEducacionEnValoresYSuPracticaEnElAula-1012022-1.pdf

Polanco, R. (2013). La orientación académica y profesional en los Conservatorios de Música. ArtsEduca, 5, 1-7. file:///C:/Users/PC/AppData/Local/Temp/Dialnet-LaOrientacionProfesionalAplicadaALasEnsenanzasProf-6126456.pdf

Ponce de León de León, L. y Lago, P. (2009). Necesidades de orientación en los conservatorios profesionales de música. Revista Electrónica de Leeme, 24, 63-76. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9795

RAE. (1992). Creatividad. En Diccionario de la Lengua Española (21ª ed.).

RAE. (2020). Creatividad. En Diccionario de la Lengua Española (23ª ed.). https://dle.rae.es/creatividad?m=form

Rey-Velasco, E. (2017). Gestión cultural aplicada a la música independiente. Estudio de caso en Cali y Medellín Colombia. ArtsEduca, 17, 126-149. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2564

Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Vilar, J. M. (2008). Jóvenes músicos, formación académica y mundo laboral. Musiker, 16, 341-350. https://core.ac.uk/download/pdf/11502464.pdf

Williams, K. (2005) Reshaping Dreams: “A Life with Music” or “A Life in Music”? American Music Teacher, 55(2), 71-73. http://eds.b.ebscohost.com.dibpxy.uaa.mx/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=8b53a420-f944-4415-97d1-6b35a887da70%40pdc-v-sessmgr02

Published

2021-07-11

How to Cite

Capistrán, R. W. (2021). The training of 21st century music professionals from the perspective of musical instrument teachers: An international Approach. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 9(1), 030. https://doi.org/10.24215/18530494e030

Issue

Section

Artículos originales de investigación