A reversible musicological design for analyzing songs written in traditional western notation
DOI:
https://doi.org/10.24215/18530494e035Keywords:
music theory, musical practice, music form, musicology, reversible analysisAbstract
Song learning is one of the most frequent activities in the field of formal, non formal, academic or popular music. From my work in different Higher Institutes of Teachers Training, I have designed an analytical model, in which musical theory and practice are reversible, during the song teaching-learning process. I have used as a theoretical framework, the seven principles of full learning by David Perkins (2009). My objectives were: (1) Analyze in scores and in musical performances sung from those scores, eight elements of musical morphology: pulse, accent, rhythm, type of compass, type of start, type of finish, movement and musical phrases; and (2) Demonstrate the reversibility between theory and musical practice that the eight morphological aspects analyzed in songs have and its pedagogic utility for the field of the music education. The methodology was a case study of cognition and musical theory of performances, sustained in the musicology as unified discipline and in music as theoretical-practical discipline, according to eight specific musical morphological aspects. I have analyzed eight musical elements from theory and from musical practice in a reversible constructivist posture between theory and musical practice. I have been able to verify the effectiveness of the application of this reversible design between music theory and practice for music education. In addition, I demonstrated the importance of considering musicology as a unified disciplinary field and music as a theoretical-practical discipline, to continue advancing in the field of musical perception and cognition.
Downloads
Metrics
References
Nardelli, María Laura (1981) Mi libro de Música III. Primera sección. Buenos Aires: Ediciones del Collegium Musicum de Buenos Aires.
Perkins, David (2009) Makin Learning Whole: How Seven Principles of Teaching Can Transform Education. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.