IADA, methodological option for choral conductor training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e039

Keywords:

choral conducting, methodological option, autonomous learning, IADA

Abstract

This document presents the construction of the methodological option called IADA, name resulting from the initial of the four moments that configure it as such (Imitation, Analysis, Development and Application). The proposal contributes to the teaching-learning process of choral conducting in a sequential, progressive and systematic way, based on meaningful learning and autonomous learning.

In order to achieve the objectives of training in choral conducting through IADA, five autonomous learning guides were elaborated as the tool used by this methodological option. Each guide is organized in three sections containing sequential activities, a design that responds to the autonomous learning model and promotes the applied and theoretical practice of choral conducting.

The methodological proposal and its didactic strategy, are the result of the academic reflection of the authors of this article, around the training needs of the students of the choral conducting emphasis course in the Bachelor of Music of the Universidad Pedagógica Nacional, located in Bogotá - Colombia

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andrea Triviño Valbuena, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciada en Música y Magíster en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Experiencia laboral como docente universitaria de la Facultad de Bellas Artes, programa Licenciatura en Música de la Universidad Pedagógica Nacional, donde adelanta labores de docencia (en el área teórico-musical y en la profundización en dirección coral), investigación (asesora y lectora de trabajos de grado), y coordinación (del comité de seguimiento estudiantil y el área de dirección).

Se ha desempeñado como directora de agrupaciones corales infantiles, juveniles, de adultos y profesionales mixtos, con quienes ha participado en reconocidos escenarios nacionales e internacionales. Sus estudios de dirección los ha perfeccionado en la participación de talleres, clases magistrales y diplomados en distintas instituciones como la Red de Escuelas de Música de Medellín - Colombia, La Orquesta Filarmónica de Bogotá - Colombia, La Universidad del Rey Juan Carlos en Madrid - España, Corearte Barcelona - España, Choral Fest Costa Rica - San José de Costa Rica, Tlaxcala Canta - Tlaxcala, México, entre otros.

Andrés Pineda Bedoya, Universidad Pedagógica Nacional

Educador, investigador y músico con experiencia calificada en las disciplinas teórico – musicales y dirección de coros. Docente de Planta, adscrito al Departamento de Educación Musical de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia (UPN). Docente del Conservatorio de Música de la Universidad Nacional de Colombia. Magister en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional (2009), Especialista en Docencia Universitaria de la Universidad El Bosque (2001), Licenciado en Pedagogía Musical de la Universidad Pedagógica Nacional (1996). Con estudios de doctorado en Artes en Atlantic International University y de Doctorado en Música (Musicología) en la Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires. 

Encargado de la formación de los estudiantes en las disciplinas musicales de armonía, solfeo y forma musical. 

Se ha desempeñado en el ámbito administrativo Coordinador del Proceso de Renovación Curricular del Programa de Música de la Universidad Incca de Colombia, coordinador académico de la Licenciatura en Música de la UPN y como director del Departamento de Educación Musical en la misma institución.

References

Alberola, R. (2000). El maestro como director musical. Aula abierta, 76, 79-94. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/issue/view/1027

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, 1-10.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. (G. Sánchez, trad.). Paidós.

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1

Bandura, A. y Walters, R. H. (1963). Social learning and personality development. Holt, Rinehart and Winston.

Beuchot, M. (2013). Las dos caras del símbolo. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Brandao, J. M. (2011). Learning and teaching conducting through musical and non-musical skills: an evaluation of orchestral conducting teaching methods [tesis de doctorado, Louisiana State University]. Repositorio Institucional LSU. https://doi.org/10.31390/gradschool_dissertations.3954

Bruner, J. S. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza.

Chene, A. (1983). The concept of autonomy in adult education: A philosophical discussion. Adult Education Quarterly, 34(1), 38-47. https://doi.org/10.1177/0001848183034001004

De Quadros, A. (2012). The Cambridge Companion to Choral Music. Cambridge University Press.

Garnett, L. (2009). Choral conducting and the construction of meaning. Gesture, voice, identity. Ashgate Publishing Limited.

Lopera, J. D., Ramírez, C. A., Zuluaga, M. y Ortiz, J. (2010). El método analítico como método natural. Nómadas. Revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, 25(1), 327-353.

McElheran, B. (1966). Conducting Technique for Beginners and Professionals. Oxford University Press.

Miller, N. E. y Dollar, J. (1948). Social learning and imitation. Yale University Press.

Novak, J., Gowin, B. y Otero, J. (1988). Aprendiendo a aprender. Martínez Roca.

Ocanto, I. (2009). La creación de imágenes mentales y su implicación en la comprensión, el aprendizaje y la transferencia. Sapiens, 10(2), 243-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5614560

Páramo, P. (2008). La investigación de las ciencias sociales, técnicas de recolección de información. Universidad Piloto de Colombia.

Piaget, J. (1962). The relation of affectivity to intelligence in the mental development of the child. Bulletin of the Menninger clinic, 26(3), 129-137. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14486279/

Pratt, D. (1988). Alternative Frames of Understanding. En Five Perspectives on Teaching in adult and higher education. Krieger Publishing.

Schiffrin, D. (2007). Approaches to discourse. Blackwell Publishing.

Universidad Politécnica de Madrid. (2011, 14 de octubre). Competencias genéricas. Recursos de apoyo al profesorado. Descripción de la competencia. https://innovacioneducativa.upm.es/competencias-genericas/formacion-evaluacion/analisis-sintesis

Zimmerman, B. J. y Rosenthal, T. L. (1974). Observational learning of rule-governed behavior by children. Psychological Bulletin, 81(1), 29-42. https://doi.org/10.1037/h0035553

Published

2022-07-15

How to Cite

Triviño Valbuena, A., & Pineda Bedoya, A. (2022). IADA, methodological option for choral conductor training . Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 10(1), 039. https://doi.org/10.24215/18530494e039

Issue

Section

Artículos originales de investigación