Experience in virtual practice of music pedagogy in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e062

Keywords:

Virtual Education, Music Education, online learning, pandemic, COVID-19

Abstract

The aim of this research was to develop a virtual experience in the initial practice of students of Pedagogy in Musical Education (PEM) associated with the Virtual Musical Initiation Program (PIMV) in times of COVID. An investigation of quantitative methodology is presented, of a quasi-experimental design, at a descriptive level with longitudinal application. During the 2 years of the Covid-19 pandemic, the subject of Initial Practice II in Music Pedagogy (PEM) had to be developed in a virtual format through a Virtual Musical Initiation Program (PIMV). Two surveys were applied to the participants: One survey was applied to music students from the Initial Practice II who participated as tutors in the PIMV, while the other survey was applied to the parents of the children who participated in the initiation program. The results show that the application of the PIMV was well accepted by the students in practice, 72% of them consider it positively and 36% see it as a sufficient practical activity. Regarding the parents, there is a good evaluation of this program in both years, with 95.5% good and very good in year 1 and 100% good and very good in year 2. In general, the Virtual practice experience is valued as positive and motivated university students to highlight in their curriculum the completion of Initial Practice II through the Musical Initiation Program in virtual format.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilera, B., Cabrera, T., Duarte, J., García, N., Hernández, A., Pérez, J. y Guarda, P. (2022). COVID-19: evolución, efectos y políticas adoptadas en chile y el mundo. Dirección de Presupuestos. https://www.dipres.gob.cl/598/w3-article-266625.html

Alises-Camacho, M. (2017). Paradigma CBS: uso de dispositivos móviles en el aula de música en Educación Secundaria en Castilla-La Mancha. Educar en CLM. Revista de Participación, Investigación y Documentación, 1-15.

Almonacid-Fierro, A., Vargas, R., Mondaca, J. y Sepúlveda-Vallejos, S. (2021). Prácticas profesionales en tiempos de pandemia COVID-19: desafíos para la formación inicial en profesorado de Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (42), 162-171.

Aróstegui, J. L. (2005). Las tecnologías de la información y de la comunicación en el aula de música. Musiker, 14, 173-189.

Barberi Ruiz, O. E., Garrido Sacán, J. E. y Cabrera Vintimilla, J. M. (2021). La educación inicial virtual en contexto de pandemia COVID-19. Aciertos y desafíos: una Aproxima-ción desde la praxis preprofesional de la carrera de Educación Inicial en la Universidad Nacional de Educación. Mamakuna: Revista de Divulgación de Experiencias Pedagógi-cas, (16), 77-87.

Broock, A. (2021). Musicalização infantil online: conexões e desafios. RELAdEI. Revista La-tinoamericana de Educación Infantil, 10(1), 157-169.

Broock, A.., Ferreira, A.., Formagio, G., Leão, S. y Pereira, V. C. (2022). Musicalização In-fantil e Ensino Remoto Emergencial: formação de professores de música em projeto de extensão. Diálogos Sonoros, 1(1), 1-26.

Camús Ferri, M. D. M., Arroyo Salgueira, S., Lozano Cabezas, I. e Iglesias Martínez, M. J. (2021). El aprendizaje profesional docente en prácticas adaptado al contexto de la pan-demia: estudio cualitativo. En R. Satorre Cuerda (ed.), Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19 (pp. 36-46). Octaedro.

Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, (56), 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

González-Calvo, G. y Fernández-Balboa, J. M. (2018). A qualitative analysis of the factors determining the quality of relations between a novice physical education teacher and his students’ families: implications for the development of professional identity. Sport, Education and Society, 23(5), 491-504. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1208164

González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D. y Gallego-Lema, V. (2020). Aprender a ser docente sin estar en las aulas: la COVID-19 como amenaza al desarrollo profesional del futuro profesorado. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 9(2), 152-177. https://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783

Kogan, L., Papanikolaou, D., Seru, A. y Stoffman, N. (2017). Technological innovation, re-source allocation, and growth. The Quarterly Journal of Economics, 132(2), 665-712. https://doi.org/10.1093/qje/qjw040

Koops, L. H. y Webber, S. C. (2020). ‘Something is better than nothing’: early childhood caregiver–child music classes taught remotely in the time of COVID-19. International Journal of Music in Early Childhood, 15(2), 135-156. https://doi.org/10.1386/ijmec_00018_1

Labra Godoy, L. P. y Fuentealba Jara, R. (2011). Construcción de conocimiento profesional docente: el caso de la formación en la práctica [tesis de doctorado, Universidad Academia de Humanismo Cristiano].

Livari, N., Sharma, S. y Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life. How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of Information Management, 55, 102183. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183

Moreira, J. A. y Schlemmer, E. (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 20(26). https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438

Nart, S. (2016). Music software in the technology integrated music education. Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(2), 78-84.

Ochoa Gutiérrez, R. (2022). COVID-19 y virtualidad, aprendizaje para los docentes de inglés en México. Diálogos sobre educación. Temas Actuales en Investigación Educativa, 13(25), 00017. https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1145

Palazón, M., Sicilia, M. y Delgado, E. (2014). El papel de las redes sociales como generadoras de “amor a la marca”. Universia Business Review, (41), 18-39.

Pérez, J., Carrasco, F. y Vallejos, T. (2022). Medición de las habilidades musicales infantiles. Revisión sistematizada. Neuma: Revista de Música y Docencia Musical, (1), 104-121. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-53892022000100104

Piachonkina, Y. (2020). Música en línea: estrategias y herramientas pedagógicas para la edu-cación musical virtual. En Blanco y Negro, 11(1), 14-22.

Pizarro-Vargas, J. (2021). Práctica profesional en contexto de pandemia: algunas reflexiones sobre el sistema educativo chileno. Revista Saberes Educativos, (7), 43-59. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64098

Reimers, F. M. y Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 202. OECD. https://doi.org/10.1787/5b0fd8cd-en

Rubiano, Y. (2021). Reflexión y aportes de una experiencia pedagógica en educación musical para la primera infancia, en el período de marzo a junio de 2020 durante la pandemia por COVID-19 en una institución educativa de Bogotá-Colombia. Revista Compás Empresarial, 12(33), 40-67. https://doi.org/10.52428/20758960.v11i33.159

Saldaña Gómez, D. y González González, L. (2022). La práctica pedagógica en educación superior: una mirada desde los actores de la carrera de Educación Inicial (UNAE-Ecuador). Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(46), 312 327. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.017

Published

2023-12-15

How to Cite

Carrasco Lavado, F., & Pérez Serey, J. S. (2023). Experience in virtual practice of music pedagogy in times of COVID-19. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 11(2), 062. https://doi.org/10.24215/18530494e062

Issue

Section

Artículos originales de investigación