Creative processes in the arts: Undisciplined perspectives

Authors

Keywords:

creativity, arts, experiences, sociocultural perspectives, artistic creativity

Abstract

We share some reflections emerging from participation in the discussion table Creative processes in the arts from a multidisciplinary perspective, within the framework of the GAPS2 Global Arts and Psychology Seminar "Creativity in music and the arts" held in York, Graz, La Plata and Melbourne, between September 14 and 16, 2023. Multiple voices, stories and experiences burst onto the discussion table that clearly show the diversity of fields of knowledge, contexts and moments where creativity is possible. Experiences allow us to define creativity as a complex and undisciplined process, in which the arts are challenged.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abraham, A. (2018). The neuroscience of creativity. Cambridge University Press.

Abraham, A. (2023). Why the standard definition of creativity fails to capture the creative act. Qeios. https://doi.org/10.32388/LS88G9

Amaral, L. (2011). Tejiendo redes y miradas de afectos. El arte público contemporáneo: geografías de la inclusión y transformación social. Creatividad y Sociedad: Revista de la Asociación para la Creatividad, (17), 1-10.

Bang, C. (2013). El arte participativo en el espacio público y la creación colectiva para la transformación social. Experiencias actuales que potencian la creatividad comunitaria en la ciudad de Buenos Aires. Creatividad y Sociedad: Revista de la Asociación para la Creatividad, (20), 1-25.

Caldwell, L. (2005). Leisure and health: Why is leisure therapeutic? British Journal of Guidance & Counselling, 33(1), 7-26. https://doi.org/10.1080/03069880412331335939

Chen, Q., Beaty, R. E. y Qiu, J. (2020). Mapping the artistic brain: Common and distinct neural activations associated with musical, drawing, and literary creativity. Human Brain Mapping, 41(12), 3403-3419. https://doi.org/10.1002/hbm.25025

Corbalán, J. (2022). Creatividad. Desafiando la incertidumbre. EMSE EDAPP.

Cristiano, J. L. (2018). Agency, structure, and creativity: three analytical models. Sociológica, 33(93), 119-150.

Elisondo, R. (2016). Creativity is always social. Creativity: Theories-Research-Applications, 3(2), 194-210. https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0013

Elisondo, R. (2023). Escrituras creativas en la universidad. Algunas ideas, experiencias e indisciplinas. Ñawi: Arte Diseño Comunicación, 7(1), 173-193. https://doi.org/10.37785/nw.v7n1.a9

Elisondo, R. y Donolo, D. S. (2016). Los creativos y las ciudades. En M. Chaves Martín (Ed.), Ciudad y Comunicación (pp. 235-242). Universidad Complutense de Madrid. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/114669

Glaveanu, V. P. (2013). Rewriting the language of creativity: the five A’s framework. Review of General Psychology, 17(1), 69-81. https://doi.org/10.1037/a0029528

Glaveanu, V. P., Hanchett Hanson, M., Baer, J., Barbot, B., Clapp, E. P., Corazza, G. E., Hennessey, B., Kaufman, J. C., Lebuda, I., Lubart, T., Montuori, A., Ness, I. J., Plucker, J., Reiter-Palmon, R., Sierra, Z., Simonton, D. K., Souza Neves-Pereira, M. y Sternberg, R. J. (2020). Advancing creativity theory and research: a socio‐cultural manifiesto. Journal of Creative Behavior, 54(3), 741-745. https://doi.org/10.1002/jocb.395

Kapoor, K., Tagat, A. y Cropley, D. (2016). Fifty shades of creativity: Case studies of malevolent creativity in art, science, and technology. En F. Reisman (Ed.), Creativity in Arts, Science and Technology (pp. 25-45). KIE Conference Publications.

McCormick, B. (2005). Arte y pobreza: integración social a través de movimientos culturales. Independent Study Project (ISP) Collection.

Oppert, M. L., O’Keeffe, V., Bensnes, M. S., Grecu, A. L. y Cropley, D. H. (2023). The value of creativity: A scoping review. Journal of Creativity, 33(2). https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2023.100059

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Re|pensar las políticas para la creatividad. Plantear la cultura como un bien público global. https://www.unesco.org/reports/reshaping-creativity/2022/es

Qian, M., Plucker, J. A. y Yang, X. (2019). Is creativity domain specific or domain general? Evidence from multilevel explanatory item response theory models. Thinking Skills and Creativity, 33. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100571

Richards, R. (2007). Everyday creativity and the arts. World Futures, 63(7), 500-525. https://doi.org/10.1080/02604020701572707

Romero, J. (2010). Creatividad distribuida y otros apoyos para la educación creadora. Pulso. Revista de Educación, (33), 87-107. https://doi.org/10.58265/pulso.5011

Runco, M. A. y Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092

Sawyer, R. K. (2021). The iterative and improvisational nature of the creative process. Journal of Creativity, 31. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2021.100002

Vera, M. A. M. (2023). Inteligencia de enjambre: de los sistemas naturales a los artificiales. Revista Digital Universitaria, 24(1). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2023.24.1.11

Wald, G. (2009). Promoción de la salud a través del arte: estudio de caso de un taller de fotografía en “Ciudad Oculta”, la villa Nº 15 de la Ciudad de Buenos Aires. Salud Colectiva, 5(3), 345-362.

Published

2024-08-06

How to Cite

Elisondo, R. C. (2024). Creative processes in the arts: Undisciplined perspectives. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 12(1). Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/Epistemus/article/view/16670

Issue

Section

Reseñas de libros y/o eventos científicos