Representation of the metrical dimension in tonal music. The metric spectrum
DOI:
https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2970.2Keywords:
musical meter, metric spectrum, tonal music, situated cognitionAbstract
In recent decades, both music theory and music psychology have shown a burgeoning inter-est in unraveling the nuances of the metrical structure of music. One of the main outcomes of this process was the identificationand articulation of those elements that underlie the inference of metrical constructs. However, the way in which theory and psychology have characterized the metrical dimension of music is based on assumptions that lead to a deter-ministic representation. In this brief review, in addition to discussing the limitations of this characterization, we shall also propose a theoretical alternative: the Metrical Spectrum as a dynamic representation of the metrical dimension of music that takes place in a semiologi-cally situated cognition.
Downloads
Metrics
References
Cross, I. (1998). Music analysis and music perception. Music Analysis, 17(1), 3-20.
Epstein, D. (1995). Shaping time. Music, the brain and performance. New York: Schirmer Books.
Erut, A. y Wiman, F. (2011). El Espectro Métrico. Hacia una redefinición del concepto de comprensión musical. En Actas de la Segunda Reunión Anual de la Sociedad Argentina para las ciencias cognitivas de la música. Buenos Aires, Argentina.
Erut, A. y Wiman, F. (2012a). Grouping Spectrum. Toward a redefinition of the concept of musical understanding. En Actas de la IX reunión Anual de la Associação Brasileira de Cognição & Artes Musicais. Florianópolis, Brasil.
Erut, A. y Wiman, F. (2012b). El Espectro Métrico en el análisis musical. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 26, 509-547.
Huron, D. (2006). Sweet Anticipation: Music and the Psychology of Expectation. Cambridge, MA:MIT Press.
Imbrie, A. (1973). Fourth string quartet. Part 4. Malcolm Music; sole selling agent: Shawnee Press, Delaware Water Gap, Pa.
Jackendoff, R. (1987). Consciousness and the Computational Mind. Bradford: MIT Press.
Jackendoff, R. (1992). Languages of the Mind. Bradford: MIT Press.
Kamien, R. (1993). Conflicting metrical patterns in accompaniment and melody in works by Mozart and Beethoven: a preliminary study. Journal of Music Theory, 37, 311- 350.
Kramer, J. (1988). The time of music. New York, NY: Schirmer Books.
Lerdahl, F. y Jackendoff, R. (1983). A Generative Theory of Tonal Music. Cambridge, MA: The MIT Press.
London, J. (2001). Rhythm. En The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2da ed., S. Sadie y J. Tyrrell (Eds). London: MacMillan Publishers.
Martinez, A. (2003). Relaciones entre teoría, experiencia musical y estudios cognitivos. En Actas de la III Reunión Anual de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música. La Plata, Argentina.
Meyer, L. B. (1956). Emotion and meaning in music. Chicago: University of Chicago Press.
Parncutt, R. (2003a). Immanent durational accent in musical rhythm. En R. Kopiez, A. C. Lehmann, I. Wolther y C. Wolf (Eds), Proceedings of the 5th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (pp. 339-343). Hannover: Institute for Research in Music Education.
Parncutt, R. (2003b). Accents and expression in piano performance. En K. W. Niemöller (Ed.), Perspektiven und Methodeneiner Systemischen Musikwissenschaft (pp. 163-185). Frankfurt, Germany: Peter Lang.
Phillips-Silver, J., Toiviainen, P., Gosselin, N., Piché, O., Nozaradan, S., Palmer, C., y Peretz, I. (2011). Born to dance but beat deaf: a new form of congenital amusia. Neuropsychologia, 49(5), 961-969.
Rahn, J. (1978). Evaluating metrical interpretations. Perspectives of New Music, 16(2), 35-49.
Sloboda, J. (1983). The communication of musical meter in piano performance. Quarterly-Journal of Experimental Psychology, 35A, 377-396.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.