The communicational value of the expressive vocal articulations in the context of shared musical practice

Authors

  • Mónica Valles Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (FBA-UNLP)

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.4.3029.1

Keywords:

expressive vocal articulation, shared musical practice, communication, multimodality

Abstract

In the contexts of musical practice, especially in situations of interaction, the use of vocal articulations to refer to specific passages of a musical piece, is common. They seem to function as a communication tool to convey aspects of music that would complete the information contained in the score. From these considerations arises the analysis of the role they would play such articulations in musical practice This article presents an exploratory study aimed to investigate the vocal articulations in a case study, to reflect on its implications in the context of interaction. They are characterized as expressive vocal articulations that are part of the communication process multimodal and intersubjective that take place in the shared musical practice. The hypothesis that guided the study considers that in certain moments of musical practice, the human voice plays a fundamental role to communicate issues related to the expressive intention of the musician.

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Author Biography

Mónica Valles, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (FBA-UNLP)

Profesora Universitaria de Educación Musical egresada de la Universidad Nacional de La Plata. Docente Investigadora Categoría III del Programa de Incentivos SPU – Ministerio de Educación de la Nación. Profesora Adjunta de las cátedras Audioperceptiva 1 y 2 en la Facultad de Bellas Artes de la UNLP. Co-directora del Proyecto de investigación “La corporeidad de la mente musical. Hacia una definición de su estatura en el estudio de la ontogénesis, la percepción y la performance de la música” y del Proyecto de Extensión “Co-creando espacios de comunicación mediante la música. Una propuesta situada de musicalidad comunicativa en el territorio”. Integrante de un Proyecto acerca de la Musicalidad Comunicativa (PICT-FONCYT). Miembro del Comité Asesor del Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM-FBA-UNLP). Autora de diversas publicaciones de la especialidad. Ex secretaria y actual miembro de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música.

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Published

2016-07-22

How to Cite

Valles, M. (2016). The communicational value of the expressive vocal articulations in the context of shared musical practice. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 4(1), 69–82. https://doi.org/10.21932/epistemus.4.3029.1

Issue

Section

Artículos originales de investigación