Rereadings about Wundt and Seashore and the birth of AEPMIM. Psychology in music and with the musicians

Authors

  • Basilio Fernández Morante, Dr. Conservatorio Profesional de Música de Valencia
  • Amalia Casas-Mas, Dra. Universidad Autónoma de Madrid (UAM)

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.4.3062.1

Keywords:

Psychology, music, musicians, Epistemology

Abstract

The relationship between psychology and music has not been as close as one might have expected. The psychology of music is still understood for the most part in quantitative and experimental terms. This study reviews the ideas of Wundt and Seashore, considered the founders of psychology as a science and of the psychology of music, respectively, on how to analyse higher mental processes, where artistic activity is presumed to reside. It shows how, despite the acknowledged importance of their achievements, those that have predominated over all the others are precisely those closest to the positivist paradigm, whereas their approach was actually much more wide-ranging. This context explains the recent belated foundation of the Spanish Association for the Psychology of Music and Musical Performance (AEPMIM), largely in response to the rudimentary state of this discipline in Spain. Finally, the study offers some thoughts on the current paradigm of music cognition and on how it can be enriched so as to make it more musical, rather than almost exclusively psychological, involving musicians more directly and expanding the diffusion of knowledge beyond the experts themselves, with the object of changing the situation, a further responsibility of associations for the psychology of music.

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Author Biographies

Basilio Fernández Morante, Dr., Conservatorio Profesional de Música de Valencia

Doctor en psicología por la Universitat de València (2011), actualmente es profesor de piano en el Conservatorio Profesional de Música de Valencia. Posee diversos premios a nivel nacional e internacional, participando en recitales con músicos de importantes orquestas como la Filarmónica de Berlín. Desde 2014 es colaborador de la Universidad Internacional de Valencia (VIU). En su perfil investigador destaca su estudio panorámico de la Sonata de Hammerklavier de Beethoven (publicado en 2014 por Notes), el área de desarrollo psicológico del profesor y modelo instruccional del Conservatorio. Es socio fundador de la recientemente constituida Asociación Española de Psicología de la Música y la Interpretación Musical (AEPMIM).

Amalia Casas-Mas, Dra., Universidad Autónoma de Madrid (UAM)

Profesora Superior de Piano , Lenguaje Musical, Teoría Musical, Transposición y Acompañamiento. Es licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid, y Doctora en Psicología por esta misma universidad (2013). Ha sido docente durante 12 años en el Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, y otros centros de Enseñanzas Artísticas Superiores de España. Actualmente es Profesora en la Universidad Autónoma de Madrid. Sus líneas de investigación se centran en las diferentes formas de aprendizaje de la música (concepciones, procesos psicológicos, sistemas externos de representación y prácticas) desde contextos formales a informales, especializada en las comunidades de flamenco de etnia gitana. Realizó la traducción de The Musical Mind de Sloboda, y tiene publicaciones en Journal of Cross-Cultural Psychology, British Journal of Music Education, Cultura y Educación, Estudios de Psicología entre otras. Es socia fundadora de la recientemente constituida Asociación Española de Psicología de la Música y la Interpretación Musical (AEPMIM).

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Published

2016-07-22

How to Cite

Fernández Morante, B., & Casas-Mas, A. (2016). Rereadings about Wundt and Seashore and the birth of AEPMIM. Psychology in music and with the musicians. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 4(1), 133–160. https://doi.org/10.21932/epistemus.4.3062.1

Issue

Section

Artículos originales de investigación