Los Redondos mediatized. A glance at the labels made by the press

Authors

  • Dario Alberto Sampietro Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.5.3244.1

Keywords:

press, discourse, musical phenomena, social imaginary, youth

Abstract

This article aims to give light to the analysis of the press in relation to the musical phenomena of contemporary Argentina. It focuses on the construction of the discursive and symbolic world of the media in reference to the history of the band Patricio Rey y los Redonditos de Ricota. In the investigation it is possible to recognize a series of moments that show the group in a passage that goes from Los Redondos “under” the 80s to Los Redondos “conflicting” and the time of the “vandals of the 90s”. Interviews to the band by the specialized press of the 80s suggest a series of ideas of how an independent rock and roll group is seen in a post dictatorship scenario in Argentina. The analysis of the great media of the 90s indicates another worldview of the band in the neoliberal time. Pejorative terms places the group led by Indio Solari in a ghetto of social conflict and discrimination difficult to get out.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Dario Alberto Sampietro, Universidad Nacional de Mar del Plata

Darío Sampietro es Licenciado en Sociología (UNMDP, 2017), además de Periodista Deportivo y Técnico en Programación. Se desempeña como adscripto en la materia "Introducción a la Filosofía" correspondiente al primer año curricular de la Carrera de Licenciatura en Sociología (UNMDP) desde 2012. Ha realizado presentaciones en diferentes eventos académicos. Su trabajo de tesis de grado versó sobre “Los Redondos y las noticias. Una mirada hacia el complejo mundo entre la prensa y los fenómenos musicales”.

References

Boimvaser, J. (2000). A brillar mi amor. Mitología no autorizada de Patricio Rey y sus Redonditos de Ricota. Buenos Aires: Sudamericana.

Fairclough, N. (1998). Discurso y Cambio Social. Cuadernos de Sociolingüística y Lingüística Crítica 3. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Fernández Pedemonte, D. (2010). La violencia del relato. Discurso periodístico y casos policiales. Buenos Aires: La Crujía.
González, H.; Symns, E.; Chitarroni, L.; Polimeni, C.; Panozzo, M.; Fernández Bitar, M.; Curto, D.; Pérez, M.; Reyes, A. (1992). Los Redondos. Buenos Aires: Editora AC.

Guerrero, G. (2005). Indio Solari. El hombre ilustrado. Buenos Aires: Sudamericana.

Halliday, M. (1978). El lenguaje como semiótica social. Buenos Aires: FCE.

Izaguirre, I. y Aristizábal, Z. (2002). Las luchas obreras, 1973-1976 I: Los alineamientos de la clase obrera durante el gobierno peronista. Nuevas consideraciones teórico-metodológicas para el estudio de los conflictos obreros. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales, UBA.

Van Dijk, T. (1996). La noticia como discurso. Barcelona: Ediciones Paidós.

Vila, P. (2000). Música e identidad. La capacidad interpeladora y narrativa de los sonidos, las letras y las actuaciones musicales. En M. Piccini, A. R. Mantecón y G. Schmilchuk (Coords.), Recepción Artística y Consumo Cultural (pp. 245-285). México: Ediciones Casa Juan Pablo.

Zullo, J. (2008). Estar atentos y caminar con cuidado: Algunas estrategias de construcción de la inseguridad y el delito en Clarín y La Nación. En A. Raiter y J. Zullo (Comps.), La caja de Pandora. La representación del mundo en los medios (pp. 102-124). Buenos Aires: La Crujía.

Published

2017-07-29

How to Cite

Sampietro, D. A. (2017). Los Redondos mediatized. A glance at the labels made by the press. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 5(1), 34–53. https://doi.org/10.21932/epistemus.5.3244.1

Issue

Section

Artículos originales de investigación