La pronunciación como variable expresiva en el canto en español:

Un estudio comparativo de la articulación consonántica en cinco versiones musicales de La Tempranera de Carlos Guastavino

Authors

  • Mariano Nicolás Guzmán Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (FBA - UNLP)

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.6.6100.2

Keywords:

Pronunciation, Expressive Variable, Spanish Singing, Consonantal Articulation

Abstract

The training of vocal music specialists fosters the development of phonetic skills for singing. Nevertheless, we note that placing the study of pronunciation only at the service of technical problems discourages the exploration of its expressive potentialities, which is favoured by the traditional dissociation technique/expression and the difficulty of quantifying the emotion. Also, diction studies for singing focus on predominant languages in classical music (such as Italian, German and French). Consequently, the exploration of the expressive uses of Spanish pronunciation in singing constitutes a vacancy area and an ignorance of its cultural and identity value. Under the hypothesis that the pronunciation is used as an expressive variable in singing we proposed to study the expressive uses of consonantal articulation in Spanish music performance. Variables in the articulation of consonants /s/, /b/, /d/, /ɡ/, /ʒ/, /r̄/, /l/, /m/ and /n/ were described in 5 representative versions of La Tempranera by Carlos Guastavino performed by Spanish-speaking singers. Segmentation, labelling, processing and analysis of the signals were carried out using Praat. The variations of consonantal articulation suggest a correspondence between pronunciation and expressive intentionality, which seems to contribute to a better declamation of the semantic content and a configuration of pronunciation styles in singing driven by idiosyncratic reasons and performative requirements.

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Author Biography

Mariano Nicolás Guzmán, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (FBA - UNLP)

Es Prof. Lic. en Música orientación Dirección Coral por la Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Colaborador del Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (UNLP) y Secretario de Redacción de la Revista de Investigaciones en Técnica Vocal (e-ISSN: 2451-6082). En 2014 y 2015 oficia de asistente de dirección de Coro 71, creado y dirigido por la Mtra. Lic. Hannah Shanks, y entre 2015 y 2017 se desempeña como alumno adscripto de la asignatura Técnica Vocal II, en el área de Dicción y Fonética Internacional (UNLP). En ese período, además, realiza tareas de extensión universitaria en el marco de los proyectos “Pedagogía Vocal Contemporánea, Educación y Comunidad” y “Expresión Vocal para el Desarrollo Comunitario” (GITeV, LEEM-UNLP) como participante becado. En 2017 obtiene la beca Estímulo a las Vocaciones Científicas (CIN-UNLP), y desde entonces investiga sobre la potencialidad expresiva de la pronunciación en la interpretación de la música vocal, bajo la dirección del Dr. Favio Shifres.

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Published

2018-12-19

How to Cite

Guzmán, M. N. (2018). La pronunciación como variable expresiva en el canto en español:: Un estudio comparativo de la articulación consonántica en cinco versiones musicales de La Tempranera de Carlos Guastavino. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 6(2). https://doi.org/10.21932/epistemus.6.6100.2

Issue

Section

Artículos originales de investigación