Teaching of contemporary music through new technologies

An education experience in university classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e018

Keywords:

on-line education, analysis, contemporary music, teaching, innovative strategies

Abstract

Reception of contemporary music continues to be, at present, for several decades, a thorny issue, worldwide, given the disagreement of this type of music with the public. You can see a similar situation at the educational level, in which the music of the twentieth and twenty-first, generally, shies away from teaching and learning. The present study intends to transmit a didactic experience in higher level students, in which the teaching-learning process of contemporary music has been treated with innovative techniques, from a distance educational model, 100% on line. With a sample of students with no previous experience in the subject, enrolled in the optional subject of Analysis of music of the XX and XXI centuries, it has been tried to elucidate the degree of interest of the students, as well as the degree of knowledge obtained in function of the results, in which four very specific learning factors have affected. The use of digital resources, through the virtual campus, as well as the practice of graphic-sound music analysis, has resulted in successful final performances.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adorno, T. W. (2000). Sobre la música. Barcelona: Paidós.

Adorno, T. W. (1990). Berg. Alianza, Madrid: Alianza.

Ansermet, E. (2000). Escritos sobre música. Barcelona: Idea Música.

Buch, E. (2010). El caso Schönberg. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Corredor, J. (1985). Casals. Barcelona: Salvat.

Dibelius, U. (2005). La música contemporánea a partir de 1945. Madrid: Akal.

Furtwängler, W. (2011). Conversaciones sobre música. Barcelona: Acantilado.

Griffiths, P. (2010). Modern music and after. Oxford: Oxford University Press.

Harnoncourt, N. (2016). Diálogos sobre Mozart. Barcelona: Acantilado.

Harnoncourt, N. (2006). La música como discurso sonoro. Barcelona: Acantilado.

Lagrange, H. L. (2002). Viena, una historia musical. Barcelona: Paidós.

Madigan, M. (2008). Un acto de libertad. Charlando con Antoni Ros-Marbà. Madrid: Ediciones Autor.

Mantel, G. (2010). Interpretación. Del texto al sonido. Madrid: Alianza.

Marín, M. A. (2018). El ‘big data’ prueba el conservadurismo en la música clásica en vivo. Extraído el 30 de julio de 2018 desde https://elpais.com/cultura/2018/07/22/actualidad/1532252915_160718.html

Menhuin, Y. (2005). Lecciones de vida. Barcelona: Gedisa.

Rosen, C. (2017). Las fronteras del significado. Barcelona: Acantilado.

Rosen, C. (2014). El piano: notas y vivencias. Madrid: Alianza.

Ross, A. (2010). El ruido eterno. Barcelona: Seix Barral.

Schoenberg, A. (1988). Cartas. Madrid: Turner.

Swarowsky, H. (1989). Defensa de la obra. Madrid: Real Musical.

Toch, E. (2001). Elementos constitutivos de la música. Barcelona: Idea Books.

Autor, M. (2018). El análisis gráfico-sonoro como fuente de conocimiento de la obra musical en estudiantes de la Universidad Internacional de La Rioja. REDU - Revista de Docencia Universitaria.

Autor, M. (2018). “Metodología de análisis gráfico-sonoro: estudio paramétrico de la obra en alumnos del Grado de Música de UNIR”. Revista Neuma, Año 10, Vol. 2, Universidad de Talca.

http://neuma.utalca.cl/?p=210

Autor, M. (2016). “Análisis gráfico-sonoro en la enseñanza de la interpretación musical”. UNIR Revista. https://www.unir.net/humanidades/revista/noticias/analisis-grafico-sonoro-en-la-ensenanza-de-la-interpretacion-musical/549201507961/

Webern, A. (2009). El camino de la nueva música. Barcelona: Nortesur.

Walter, B. (2002). Gustav Mahler. Madrid: Alianza.

Xenakis, I. (1955).“La crise de la musique sérielle”. Gravesaner Blätter n ° 1, pp. 2-4.

Published

2020-07-07

How to Cite

Vela González, M. (2020). Teaching of contemporary music through new technologies: An education experience in university classroom. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 8(1), 018. https://doi.org/10.24215/18530494e018

Issue

Section

Relatos de Experiencias Pedagógicas