Musical proposals to modulate the emotional verbal memory of young adults with or without musical training

Authors

  • Veronika Díaz Abrahan Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de San Martín (UNSAM), Argentina https://orcid.org/0000-0001-5003-4274
  • Nadia Justel Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de San Martín (UNSAM), Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e003

Keywords:

musical learning, reproduction, improvisation, modulation, cognition

Abstract

In the last years, studies about the cognitive effect of music have focused their search on activities and stimulations that modulate cognitive functions, memory included. The aim of the present article was to investigate the effect of musical learning and the use of focal musical interventions in verbal memory. Young musicians and non-musicians participated, who learnt a list of words, followed by participation in a musical activity of reproduction or improvisation, with a rest control group. Finally, memory was evaluated through two tasks (free recall and recognition) immediately and deferred (7 days later). The results obtained, through the analysis of covariance, indicated that musical proposals enhanced memory, whit differences between reproduction and musical improvisation. On the other hand, it was found that musicians exhibit a better performance in the mnemonic task than non-musicians. These findings allow us to identify the potentialities of music, specifically musical learning and exposure to focal proposals, as modulators of human cognition

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Veronika Díaz Abrahan, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de San Martín (UNSAM), Argentina

Licenciada en Musicoterapia (UBA) y Doctora en Neurociencias (UNC). Realiza su investigación sobre el efecto de la improvisación musical en la memoria de niños, jóvenes y adultos mayores bajo la beca Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Es docente en la material Neurofisiopatologia de la licenciatura en Musicoterapia (UBA) y forma parte del Laboratorio Interdisciplinario de Neurociencia Cognitiva, en del Centro de Estudios Multidisciplinario en Sistemas Complejos y Ciencias del cerebro, dentro de la línea de investigación sobre Cognición musical. Se especializa en el estudio de la música como herramienta modificación del comportamiento y la cognición y su aplicación en el ámbito de la educación, la clínica y rehabilitación de diferentes poblaciones. Así como también terapias basada en evidencia. Ha participado en congresos y reuniones científicas. Es autora y coautora de artículos científicos sobre el efecto que tiene la música y las diferentes técnicas musicoterapeutas en la cognición humana. Es editora en jefe de ECOS, Revista científica de musicoterapia y disciplinas afines.

Nadia Justel, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de San Martín (UNSAM), Argentina

Es Licenciada (UBA) y Doctora en psicología (UNC). Investigadora adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Directora del Laboratorio Interdisciplinario de Neurociencia Cognitiva (LINC), en el Centro de Estudios Multidisciplinario en Sistemas Complejos y Ciencias del Cerebro (CEMSC3), Escuela de Ciencia y Tecnología, UNSAM. Especialista en análisis y modificación del comportamiento y la cognición. Desde el grupo de investigadores que dirige persiguen el objetivo en común de desarrollar intervenciones que sean mínimamente invasivas que puedan mejorar las funciones cognitivas, desde niños a adultos mayores. Es autora de más de 40 trabajos publicados en revistas nacionales e internacionales. Colabora con equipos de trabajo e instituciones nacionales e internacionales. Ex docente de la UBA de carreras de psicología, musicoterapia, filosofía entre otras. Miembro de comités editoriales de revistas nacionales e internacionales. Directora de múltiples subsidios de investigación.

References

Benz, S., Sellaro, R., Hommel, B., & Colzato, L. (2016). Music makes the world go round: The impact of musical training on non-musical cognitive functions. A review. Frontiers in Psychology, 6: 2023. doi: 10.3389/fpsyg.2015.02023

Bruscia, K. (1998). Musicoterapia. Métodos y prácticas. México: Editorial Pax México.

Bruscia, K. (1999). Modelos de Improvisación en Musicoterapia. España: Agruparte Victoria –Gasteiz.

Cheung, M., Chan, A. S., Liu, Y., Law, D., & Wong, C. W. Y. (2017). Music training is associated with cortical synchronization reflected in EEG coherence during verbal memory encoding. PLoS ONE 12(3): e0174906. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174906

Diaz Abrahan, V., Shifres, F., & Justel, N. (2018). Music improvisation modulates emotional memory. Psychology of Music, 9, 1-16. doi: 10.1177/0305735618810793.

Diaz Abrahan, V., Shifres, F., & Justel, N. (2019). Cognitive benefits from a musical activity in older adults. Frontiers in Psychology, 10, 652. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00652

Engel, A. K., Fries, P., & Singer, W. (2001). Dynamic predictions: oscillations and synchrony in top-down processing. Nature Reviews Neuroscience, 2(10), 704–716. doi: 10.1038/35094565

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A., & Buchner, A. (2007). G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. doi: 10.3758/BF03193146

Fauvel, B., Groussard, M., Mutlu, J., Arenaza-Urquijo, E. M., Eustache, F., Desgranges, B., & Platel, H. (2014). Musical practice and cognitive aging: two cross-sectional studies point to phonemic fluency as a potential candidate for a use-dependent adaptation. Frontiers in Aging Neuroscience, 6, 227. doi: 10.3389/fnagi.2014.00227

Ferreri, L., Aucouturier, J.-J., Muthalib, M., Bigand, E., & Bugaiska, A. (2013). Music improves verbal memory encoding while decreasing prefrontal cortex activity: an fNIRS study. Frontiers in Human Neuroscience, 7, 779. doi: 10.3389/fnhum.2013.00779

Fujioka, T., Trainor, L., Ross, B., Kakigi, R., & Pantev, C. (2004). Musical training enhances automatic encoding of melodic contour and interval structure. Journal of Cognitive Neuroscience, 16(6), 1010-1021. doi: 10.1162/0898929041502706

Ho, Y. C., Cheung, M. C., & Chan, A. S. (2003). Music training improves verbal but not visual memory: Cross-sectional and longitudinal explorations in children. Neuropsychology, 17(3), 439–450. doi: 10.1037/0894-4105.17.3.439

Judde, S. & Rickard, N. (2010). The effect of post-learning presentation of music on long term word list retention. Neurobiology of Learning and Memory, 94, 13-20.

Justel, N., & Diaz Abrahan, V. (2012). Plasticidad cerebral: Participación del entrenamiento musical. Suma Psicológica, 17(2), 97-108.

Justel, N., & Rubinstein, W. (2013). La exposición a la música favorece la consolidación de los recuerdos. Boletín de Psicología, 109, 73-83

Justel, N., Abrahan, V., Castro, C., & Rubinstein, W. (2016). Efecto de la música sobre la memoria emocional verbal. Anuario de Psicología, 22(2), 297-301.

Klein, C., Franziskus, F., Hanggi, J., Elmer, S., & Jancke, L. (2016). The “Silent” imprint of musical training. Human Brain Mapping, 37(2), 536–546. doi: 10.1002/hbm.23045

Moayeri, S., Cahill, l., Jin, I., & Potkin, S. (2010). Relative sparing of emotionally influenced memory in Alzheimer's disease. Neuroreport, 11(4), 653-655. doi: 10.1097/00001756-200003200-00001.

Pantev, C., & Herholz, S. (2011). Plasticity of the human auditory cortex related to musical training. Neuroscience Biobehavioral Reviews, 35(10), 2140-2154. doi: 10.1016/j.neubiorev.2011.06.010

Patil, A., Murty, V., Dunsmoor, J., Phelps, E., & Davachi, L. (2016). Reward retroactively enhances memory consolidation for related items. Learning & Memory, 24, 65-69. doi: 10.1101/lm.042978.116

Peretz, I. (2006). The nature of music from a biological perspective. Cognition, 100(1), 1-32. doi: 10.1016/j.cognition.2005.11.004

Psyrdellis, M., Diaz Abrahan, V., Cetratelli, C., & Justel, N. (2017). Rock influences spatial memory in adult rats, while classical music do not. Psicológica: Revista de metodología y psicología experimental, 38(2), 177-193.

Raichle, M. E. (2010). Two views of brain function. Trends in Cognitive Science, 14, 180–190. doi: 10.1016/j.tics.2010.01.008

Redondo, J., Fraga, I., Padr;on, I., & Comesaña, M. (2007). The Spanish adaptation of ANEW (Affective Norms for English Words). Behavior Research Methods, 39 (3), 600-605. doi: 10.3758/BF03193031

Rickard, N., Toukhsati, S., & Field S. (2005). The effect of music on cognitive performance: Insight from neurobiological and animal studies. Behavioral and Cognitive Neuroscience Reviews, 4, 235-261. doi: 10.1177/1534582305285869

Rickard, N., Wing Wong, W. & Velik, L. (2012). Relaxing music counters heightened consolidation of emotional memory. Neurobiology of Learning & Memory, 97, 220-228.

Schlaug, G., Jancke, L., Huang, Y., Staiger, J., & Steinmetz, H. (1995). Increased corpus callosum size in musicians. Neuropsycholo¬gia, 33(8), 1047-1055. doi: 10.1016/0028-3932(95)000-45-5

Schlaug, G., Norton, A., Overy, K., & Winner, E. (2005). Effects of music training on the child’s brain and cognitive development. Annals of New York Academy of Sciences, 1060, 219-230. doi: 10.1196/annals.1360.015.

Schwarze, U., Bingel, U., & Sommer, T. (2012). Event-related nociceptive arousal enhances memory consolidation for neutral scenes. The Journal of Neuroscience, 32(4), 1481-1487. doi: 10.1523/JNEUROSCI.4497-11.2012

Seung, Y., Kyong, J., Woo, S., Lee, B. & Lee, K. (2005). Brain activation during music listening in individuals with or without prior music training. Neuroscience Research, 52(4), 323-329. doi: 10.1016/j.neures.2005.04.011.

Squire, L. R. (1987). Memory and Brain. New York: Oxford University Press.

Talamini, F., Altoè, G., Carretti, B., & Grassi, M. (2018). Musicians have better memory than nonmusicians: A meta-analysis. PLoS ONE, 13(1), e0191776. doi: 10.1371/journal.pone.0191776

Talmi, D. (2013). Enhanced emotional memory: Cognitive and neural mechanisms. Current Directions in Psychological Science, 22(6), 430-436.

Vaughn, K. (2000). Music and mathematics: Modest support for the oft-claimed relationship. Journal of Aesthetic Education, 34(3/4), 149–166. doi: 10.2307/3333641

Wang, X., Ossher, L., & Reuter-Lorenz, P. A. (2015). Examining the relationship between skilled music training and attention. Consciousness & Cognition, 36, 169–179. doi: 10.1016/j.concog.2015.06.014.

Watanabe, D., Savion-Lemieux, T., & Penhune, V., (2007). The effect of early musical training on adult motor performance: evidence for a sensitive period in motor learning. Experimental Brain Research, 176(2), 332-40. doi: 10.1007/s00221-006-0619-z

Published

2019-06-18

How to Cite

Díaz Abrahan, V., & Justel, N. (2019). Musical proposals to modulate the emotional verbal memory of young adults with or without musical training. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 7(1), 003. https://doi.org/10.24215/18530494e003

Issue

Section

Artículos originales de investigación