Contributions of classic guitar to bolero interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e017

Keywords:

bolero, adaptation, classic guitar, popular musical, latin music

Abstract

One of the objectives of studying a musical instrument in academic institutions is the training of  instrumentalists. The incorporation of traditional genres in this level entails the difficulty of adapting music originally performed in instrumental ensembles to a solo instrument. In this article the complementary roles of the two guitars that traditionally make up the bolero ensemble are analyzed to propose instrumental techniques so both parts can be performed by a solo guitar. The proposed techniques are the supported touch, the drawn touch, the pizzicato, the natural harmonics, the execution of a two-note melody, ligatures and supports, dragging and the use of a bar. These techniques are applied to six themes, evaluating in each case which of them best suits their musical characteristics. The contribution of this research consists in the application of instrumental techniques of the classical solo guitar for the performance of boleros, fundamental for the incorporation of this genre in academic settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguado, D. (1843). Nuevo método para guitarra. París: Schonenberger.

Arzubiaga, J. P. (2007). Apuntes sobre el bolero: desde la esclavitud africana hasta la globalización. Revista de ciencias sociales, 19, 95-117.

Barrera, A. M. (2015). Plan rectoral 2015-2019 de la Universidad de Cundinamarca generación siglo XXI. Recuperado de: https://www.ucundinamarca.edu.co/index.php/universidad/planeacion-institucional/plan-rectoral-2015-2019

Buil Tercero, P., y Hormigos Ruiz, J. (2016). Nuevas formas de distribución de la música popular en la cultura contemporánea. Revista de Ciencias Sociales, 4(1), 48-57. doi: 10.17502/m.rcs.v4i1.103

Carlevaro, A. (1966). Serie didáctica para guitarra. Cuaderno número 1. Escalas diatónicas. Buenos Aires: Barry Editorial.

Cerda, H. (2001). El proyecto de aula. Bogotá: Magisterio.

García, J. J. (2016). ¿Son o salsa? Agenda cultural Alma Mater, 233, 10-12. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/almamater/article/view/323454

Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory and practice. New York: Basic Books.

Londoño, M. E., y Tobón, A. (2004). Bandola tiple y guitarra: de las fiestas populares a la música de cámara. Artes, la revista, 4(7), 44-68. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/22847

Nicola, I., y Pedreira, M. (2000). Método de guitarra. Primer Curso. La Habana: Atril Ediciones.

Nicola, I., y Pedreira, M. (2004). Método de guitarra. Cuarto Curso. La Habana: Atril Ediciones.

Pagano, C. (1989). El bolero en Colombia: un viejo amor. Revista Universidad Nacional, 20, 37-48. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/revistaun/article/view/12004

Pujol, E. (1960). El dilema del sonido en la guitarra. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Rodríguez Arenas, M. (1964). La escuela de la guitarra. Libro III. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Roch, P. (1921). Método moderno para guitarra (Escuela Tárrega). New York: G. Schirmer Inc.

Sánchez, D. F. (2008). Análisis técnico e interpretativo de la Cadenza del concierto para Guitarra y Pequeña Orquesta de Heitor Villalobos (Tesis de grado). Pontificia Universidad Javeriana, Colombia.

Thoms, W. J. (1846). Folklore. Athenaeum, 982. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/41306605?seq=1

Villegas, P. (2016). Estrategia y táctica para revitalizar el bolero. Revista Cubana De Antropología Sociocultural, (7)8, 89-104. Recuperado de http://www.revista-batey.com/index.php/batey/article/view/136/89

Published

2020-07-08

How to Cite

Alvarado Laurín, O. J., & Beltrán Sánchez, O. A. (2020). Contributions of classic guitar to bolero interpretation. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 8(1), 017. https://doi.org/10.24215/18530494e017

Issue

Section

Artículos originales de investigación