The temporal dimension in the graphic representation of urban spaces and landscape projects
DOI:
https://doi.org/10.24215/24226483e061Keywords:
Landscape, Project;, Representation, TemporalityAbstract
In Physics, Time is called "fourth dimension" to relate it to Space, which is defined by three dimensions. Given that landscape projects and urban spaces work with living materials - whose appearance changes substantially with time - the introduction of the fourth dimension offers a varied field of possibilities for the expression of complex phenomena, those that develop over time. and in space, what makes the graphic representation of the landscape a valuable and original object of study. In this paper we will analyze some graphic resources that allow to introduce time in the representation of space, in order to establish new ways to represent projects linked to landscape design and intervention in urban space.
Downloads
Metrics
References
Ábalos, I. [ed]. (2009). Naturaleza y artificio: el ideal pintoresco en la arquitectura y paisajismo contemporáneo. Barcelona: Gustavo Gili
Brown, J. (2000). El jardín moderno. Barcelona: Gustavo Gili
Cantrell, B. y Michaels, W. (2010). Digital Drawing for Landscape Architecture. New Jersey: John Wiley & Sons
Carlisle, S. & Pevzner, N. (2012). “The performative ground: Rediscovering the deep section”. Recuperado de: http://scenariojournal.com/article/the-performative-ground/
Ching, F: (2010). Arquitectura: Forma , Espacio y Orden. Barcelona: Gustavo Gili
Colafranceschi, D. [Ed]. (2007). Landscape más de 100 palabras para habitarlo. Barcelona: Gustavo Gili
Corner, J. (2002). “Representaton and Landscape”. En Theory in Landscape Arquitecture (144-166). Philadelphia: Univerity of Pennsylvania Press
Cullen, G. (1974). El paisaje urbano. Barcelona: Blume
De Gracia, F. (2009). Entre el Paisaje y la arquitectura. San Sebastián: Nerea
De Sierra, F. [coord.] (2003). Montevideo a cielo abierto. Montevideo: Edición IMM
Hernández, L. y Hernández, S. (2001). “Representación Digital del Paisaje”. OP Ingeniería y territorio. Revista del
Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos. 22-29
Gausa, M. y Salazar, J. (2002). Housing + Singular housing. Barcelona: Actar
Kaplún, G. (2012). “La integralidad como movimiento instituyente en la universidad”. En: InterCambios, nº 1, 2012. Disponible en: http://intercambios.cse.edu.uy
Maderuelo, J. y Rivera, J. (2011). Arquitectura: Paisaje y Patrimonio en la comunidad de Madrid. Madrid: Universidad de Alcalá
Mertens, E. (2010). Visualizing Landscape Arquitecture. Basilea: Birkhäuser Architecture
Moran Núñez, P. (2014). Morfologías del cambio: La representación de procesos en el proyecto de paisaje. Recuperado
de http://upcommons.upc.edu/handle/2099/15938
Muñoz, J.; Roos, P. y Cracco, P. (1993). Flora indígena del Uruguay. Montevideo: Hemisferio Sur
Porter, T y Goodman, S. (1989). Manual de técnicas gráficas para arquitectos, diseñadores y artistas 4. Barcelona: Gustavo Gili
Santas, A. (2015). La representación gráfica del proyecto urbano, la ciudad y el paisaje. Recuperado de: https://thinkingthecity.com/2015/11/25/la-representacion-grafica-del-proyecto-urbano/
Sommaruga, R. (2014). Prólogo Programa Paisaje y Espacio Público. En Vallarino, A. [dir]. (2014). Pedro Cracco: anatomía artística de los vegetales. (pp. 13-14). Montevideo: Instituto de Diseño
Tschumi, B. (1981). The Manhattan transcripts. Londres: Arquitectural Design
Van Dooren, N. (2013). “Reflexiones sobre representación”, Revista Paisea 027
Waterman, T. (2009). Principios básicos de la arquitectura del paisaje. San Sebastián: Nerea
Waterman,T. y Wall, E. (2013, agosto). “Un diálogo con el paisaje: proyecto, representación y proceso”. Urban, 05, pp.
-48
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.