Inequiality in the daily mobility of the ZMVM

A vision from spatial justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24226483e146

Keywords:

everyday mobility, spatial justice, socioeconomic stratum

Abstract

This research provides information on the number of daily trips made by each socioeconomic stratum in the Metropolitan Area of the Valley of Mexico, under a vision from spatial justice, in order to show the socio-spatial inequalities that occur in daily mobility. Taking into account the vertical structure (socioeconomic stratum) and horizontal structure (spatial location), a methodology is established that proposes the geostatistical analysis of the EOD 2017 through GIS, with the purpose of comparing the mobility patterns that occur both in the center and in the periphery. The results show that the lower strata have a greater number of displacements in the periphery, while the middle and high strata show greater movement in the center. The largest number of internal trips made by the lower stratum occurs in the periphery, while external trips are mainly made in the outskirts near the central city.

Author Biographies

  • Margarita Ruiz Camacho, Instituto Politécnico Nacional, México

    Doctorante en el Instituto Politécnico Nacional, ESIA Unidad Tecamachalco, Secretaria de Investigación y Posgrado. Maestra en Ciencias en Arquitectura y Urbanismo e Ingeniero Arquitecto, IPN.

  • Ricardo Gómez Maturano, Instituto Politécnico Nacional, México

    Profesor e Investigador en el Instituto Politécnico Nacional, ESIA Unidad Tecamachalco, Secretaria de Investigación y Posgrado. Doctor en Urbanismo, UNAM. Maestro en Ciencias en la Especialidad de Arquitectura e Ingeniero Arquitecto, IPN.

References

Avellaneda, P. y Lazo, A. (2011). Aproximación a la movilidad cotidiana en la periferia pobre de dos ciudades latinoamericanas. Los casos de Lima y Santiago de Chile. Revista Transporte y Territorio, (4), 47-58. https://doi.org/10.34096/rtt.i4.256

Blanco, J. y Apaolaza, R. (2018). Socio-territorial inequality and differential mobility. Three key issues in the Buenos Aires Metropolitan Region. Journal of Transport Geography, 67, 76-84. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2017.07.008

Buzai, G. y Montes Galván, E. (2021). Estadística espacial: Fundamentos y aplicación con Sistemas de Información Geográfica. (1ª ed.). Impresiones Buenos Aires Editorial.

Calonge, F. (2019). Recursos de movilidad y accesibilidad urbana en los municipios del sur del área Metropolitana de Guadalajara, México. Revista Urbano, (38), 48–57.https://doi.org/10.22320/07183607.2018.21.38.04

Cruz-Muñoz, F. e Isunza, G. (2017). Construcción del hábitat en la periferia de la Ciudad de México. Estudio de caso en Zumpango. Eure, 43(129), 187-207. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612017000200009

Delgado, J. (1991). Centro y periferia en la estructura socioespacial de la Ciudad de México. En M. Schteingart (Ed.), Espacio y vivienda en la Ciudad de México (pp. 85-106). El Colegio de México.

Farber, S., Ritter, B. y Fu, L. (2016). Space–time mismatch between transit service and observed travel patterns in the Wasatch Front, Utah: A social equity perspective. Travel Behaviour and Society, (4), 40-48. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2016.01.001

Garduño, N. (2009). Accesibilidad y movilidad como factores de habitabilidad el caso de San Pedro Atzompa, Tecámac [Trabajo de especialización, Universidad Autónoma Metropolitana]. http://hdl.handle.net/11191/6398

Gutiérrez, A. (2010). Movilidad, transporte y acceso: una renovación aplicada al ordenamiento territorial. Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, (XIV), 331, 86.

Gutiérrez, A. (2012). ¿Qué es la movilidad? Elementos para (re) construir las definiciones básicas del campo del transporte. Bitácora, 21(2), 61-74. http://hdl.handle.net/11336/199095

Harvey, D. (1979). Urbanismo y desigualdad social. Siglo Veintiuno Editores.

Hernández, D. (2018). Uneven mobilities, uneven opportunities: Social distribution of public transport accessibility to jobs and education in Montevideo. Journal of Transport Geography, (67), 119-125. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2017.08.017

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. (2017) Encuesta Origen Destino 2017.

Jirón, P. y Mansilla, P. (2013). Atravesando la espesura de la ciudad: Vida cotidiana y barreras de accesibilidad de los habitantes de la periferia urbana de Santiago de Chile. Revista de Geografía Norte Grande (56), 53–74. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022013000300004

Kaufmann, V., Bergman, M. y Joye, D. (2004). Motility: mobility as capital. International Journal of Urban and Regional Research, 28(3), 745-756. https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x

Kralich, S. (21-24 de septiembre de 1999). Aptitud de la red de transporte urbano para la delimitación de metrópolis en expansión [ponencia]. V Seminario Internacional de la Rll. Toluca, México.

Lizárraga, C. (2006). Movilidad urbana sostenible: un reto para las ciudades del siglo XX. Economía, Sociedad y Territorio, VI (22), 283-321. https://doi.org/10.22136/est002006260

Qiao, S. y Yeh, A. G.-O. (2023). Mobility-on-demand public transport toward spatial justice: Shared mobility or Mobility as a Service. Transportation Research Part D, 123(10396), 1-18. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103916

Ramírez, M. (25-27 de junio de 2003). Cálculo de medidas de accesibilidad geográfica, temporal y económica generadas mediante sistemas de información geográfica [ponencia]. Primer Congreso de la Ciencia Cartográfica y VIII Semana Nacional de Cartografía. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Rawls, J. (1979). Teoría de la Justicia. Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez, J. (2008). Movilidad cotidiana, desigualdad social y segregación residencial en cuatro metrópolis de América Latina. Revista Eure, XXXIV(103), 49-71. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612008000300003

Soja, E. (1980). The socio-spatial dialectic. Annals of the Association of American Geographers, 70(2), 207-225.

Suárez, M. y Delgado, J. (2010). Patrones de movilidad residencial en la Ciudad de México como evidencia de co-localización de población y empleos. Revista Eure, 36(107), 67-91. https://doi.org/10.4067/S0250-71612010000100004

Suárez, M., Murata, M. y Delgado, J. (2016). Why do the poor travel less? Urban structure, commuting and economic informality in Mexico City. Urban Studies, 53(12), 1-19. https://doi.org/10.1177/0042098015596925

Toscana, A. y De Jesus, R. (2018). Migración intercontorno en la Zona Metropolitana de la Ciudad de México. Un estudio desde la justicia espacial. Política y Cultura, (49), 93-120. https://doi.org/10.24275/DMFO7774

Valette, J. F., Pécout, H. y Guérin-Pace, F. (2022). Understanding territorial inequalities in the Mexico City Metropolitan Area through residential and daily mobility. Trace (82), 113-153. https://doi.org/10.22134/trace.82.2022.813

Xu, K., Wang, H., Wang, Z. y Mei, K. (2024). Distribution justice and regional equity of urban public transport Services: Evidence from China. Transportation Research Part D, (126), 1-16. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.104033

Downloads

Published

2025-07-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Ruiz Camacho, M., & Gómez Maturano, R. (2025). Inequiality in the daily mobility of the ZMVM: A vision from spatial justice. Estudios Del hábitat, 23(1), e146. https://doi.org/10.24215/24226483e146

Most read articles by the same author(s)