The ports of desire. Revolution and Cuban cinema
Keywords:
Intellectuals - Cuban cinema - ICAIC - Gutiérrez AleaAbstract
In this paper we analyze the film by Cuban director Tomas Gutiérrez Alea
entitled Hasta cierto punto (1983), which addresses the relationship between a
woman working port and writer of a documentary on women workers. For our
study we review some sections of the itinerary of Gutiérrez Alea and development
of Cuban cinema since the sixties. First, we address the first film about the
beginnings of the Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográfica (ICAIC),
the short entitled Por primera vez (1968), in which the peasant audience that attends
the screening of register Tiempos Modernos (1936), which allows us to consider
a set of problems also present in the discourse of Hasta cierto punto. Second,
we analyze the relationship of Cuban cinema with new reflections on the cinema
made at international level by the filmmakers of the sixties and seventies. And
finally consider some issues resolved dramatically in Cuba, in what touches the
relationship between intellectuals and revolution, and especially the resistance
cinematically mandate to propose a model representing working class.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).