Challenges of learning to read and write

Authors

  • Telma Piacente Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e057

Keywords:

learning, reading, writing, teaching

Abstract

The current research on reading and writing learning addresses critical issues regarding the achievements reached at different stages of the educational journey. Based on the results of national and international research, we will make reference to the characteristics of written language and writing systems in which it is implemented, due to their impact on initial learning, especially when dealing with an alphabetic writing system. Additionally, more complex learning will be considered, particularly the skills involved in comprehension and textual production, especially when it comes to academic language, specific to higher education studies. Finally, reflections will be made on the results obtained in national and international research, which illustrate issues that need to be resolved in order to guarantee the effectiveness of learning at all educational levels. In this regard, the importance of early learning is highlighted, due to its impact on subsequent learning; the need to bridge the gap between research results and their integration with teaching, and finally, the current conception of literacy as a lifelong process are also key topics in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Telma Piacente , Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Profesora de Metodología de la Investigación y Taller de Tesis en carreras de posgrado de la UNLP
(doctorados, maestrías y especializaciones).

References

Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. The MIT Press.

Bailey, A. (2011). From Lambie to Lambaste: The conceptualization, operationalization, and use of academic language in the assessment of ELL students. En K. Rolstad (Ed.), Rethinking school language. Lawrence Erlbaum Associates.

Borzone, A. M. y Diuk, B. (2002). Aprender a leer y a escribir. El ingreso en el mundo de la escritura desde diferentes miradas. En Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Ed.), Nutrición, desarrollo y alfabetización: una propuesta integradora a favor de la infancia (vol. 5. Alfabetización).

Chamot, A. U. y O’Malley, J. M. (1994). The CALLA handbook: Implementing the cognitive academic language learning approach. Addison-Wesley.

Dehaene, S. (2011/2015). Aprender a leer: de las ciencias cognitivas al aula (M. J. D’Alessio e Y. Sevilla, trads.). Siglo XXI.

Diuk, B. y Ferroni, M. (2013). ¿Anglocentrismo en los modelos de adquisición lectora? Un estudio en una lengua de ortografía transparente. Summa Psicológica, 10(2), 29-39.

Gombert, J. E. (1990). Le développement métalinguistique. PUF.

Halliday, M. A.K. (1985). Spoken and written language. Oxford University Press.

Halliday, M. A. K. (1993). Some grammatical problems in scientific English. En M. A. K. Halliday y J. R. Martin (Eds.), Writing science: Literacy and discursive power (pp. 69–85). University of Pittsburgh Press.

Liberman, I. (1973). Segmentation of spoken word. Bulletin of the Orton Society, 23, 65-77.

Lundberg, I. (1991). Phonemic awareness can be development without reading instruction. En S. A. Brady y D. P. Shankweiler (Eds.), Phonological processes in literacy: A tribute to Isabelle Y. Liberman (pp. 47-53). Lawrence Erlbaum Associates.

Marder, S. (2008). Impacto de un programa de alfabetización temprana en niños de sectores urbano marginales. Tesis doctoral inédita. Facultad de Psicología de la UNLP.

Martinet, A. (1965/1970). Elementos de lingüística general. Editorial Gredos.

McCardle, P. y Chhabra, V. (Eds.). (2004). The voice of evidence in reading research. Paul Brookes Publishing.

National Reading Panel (2000). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development.

O’Reilly, T., Weeks, J., Sabatini, J., Halderman, L. y Steinberg, J. (2014). Designing reading comprehension assessments for reading interventions: How a theoretically motivated assessment can serve as an outcome measure. Educational Psychology Review, 26, 403-424. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9269-z

Observatoire Nationale de la Lecture de France. (2005). L’apprentissage de la lecture à l’école primaire. Ministère d’Éducation Nationale, Enseignement Supérieur et Recherche.

Ong, W. (1982). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.

Piacente, T., Marder, S. y Resches, M. (2006). Condiciones de la familia y el niño para la alfabetización. Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires.

Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes (PISA). (2021). Informe del Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos.

Samson, G. (1985/1997). Sistemas de escritura. Análisis lingüístico (P. Wilson, trad.). Gedisa.

Scarcella, R. (2003). Academic English: A conceptual framework. Linguistic Minority Research Institute, University of California. https://escholarship.org/uc/item/6pd082d4

Seymour, P. H. K., Aro, M. y Erskine, J. M. (2003). Foundation literacy acquisition in European orthographies. British Journal of Psychology, 94(2), 143-174. https://doi.org/10.1348/000712603321661859

Signorini, A. y Piacente, T. (2001). La adquisición de la lectura en español: las habilidades de procesamiento de palabras en lectores iniciales. Revista IRICE, 5, 5-29.

Silvestri, A. (2000). La adquisición discursivo-cognitiva en la escuela secundaria. Habilidades de reformulación y estrategias de memoria. Tesis doctoral inédita. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Snow, C. E., Burns, S. y Griffin, P. (Eds.). (1998). Preventing reading difficulties in young children. National Academy of Sciences.

Snow, C. E. y Uccelli, P. (2009). The challenge of academic language. En D. R. Olson y N. Torrance (Eds.), The Cambridge handbook of literacy (pp. 112-133). Cambridge University Press.

Torgesen, J. K. y Mathes, P. (2000). A basic guide to understand, assessing, and teaching phonological awareness. Pro-Ed International Publisher.

Trask, R. L. (2007). Language and linguistics. The key concepts. Routledge.

Van Dijk, T. A. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Academic Press.

Vanni, X. y Valenzuela, J. P .B. (2020). Evaluación del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Published

2023-10-24

How to Cite

Piacente , T. (2023). Challenges of learning to read and write. Orientación Y Sociedad, 23(1), e057. https://doi.org/10.24215/18518893e057