The incorporation of Human Rights Education in the public education system, primary sector, in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.24215/25251678e400Keywords:
Uruguay, EducationAbstract
This presentation reports on the research of the Master's thesis of the Institute of Human Rights of the Faculty of Legal and Social Sciences (UNLP) that proposes an evaluation of the public educational policy, based on the incorporation of Human Rights Education (EDH) in the General Education Law, No. 18.437, of December 2008. It includes HRE as a complex discipline and seeks to identify strengths and weaknesses based on its establishment as a cross-cutting issue. It describes the relationship between the law, the curriculum and educational practices - the three elements that make up the incorporation of human rights in education.
References
Congreso del Uruguay (2008). Ley General de Educación N° 18.437. Montevideo, Uruguay.
Magendzo, Abraham (2008). La escuela y los derechos humanos. Ediciones Cal y Arena, México.
Morin, Edgar (1998). Articular los saberes, ¿Qué saberes enseñan en las escuelas?. Ediciones Universidad del Salvador, BsAs, Argentina.
Organización Naciones Unidas (2005). “Plan de acción para la primera etapa (2005-2007) del Programa Mundial para la educación en derechos humanos”. Aprobado por la Asamblea General el 2 de marzo de 2005.
Organización de Estados Americanos (1989) Protocolo adicional a la Convención Americana sobre derechos humanos en materia de derechos económicos, sociales y culturales. (OEA, 1989) Protocolo de San Salvador.
Rodino, Ana María (1999). “La educación en valores entendida como educación en derechos humanos. Sus desafíos contemporáneos en América Latina.” Publicado en la Revista IIDH/Instituto Interamericano de Derechos Humanos, N° 29, enero-junio 1999, San José, Costa Rica.
Rodino, Ana María (2003). “Educación para la vida en democracia: Contenidos y orientaciones metodológicas”. Cuadernos Pedagógicos, IIDH.
Tarres, María Luisa (2001). “Observar, Escuchar y comprender, sobre la tradición cualitativa en la investigación social”, Presentación, Prólogo, Cap:”Lo cualitativo como tradición”. Editado por Facultad Latinoamericana de Ciencia Sociales, El Colegio de México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Todo el material publicado en la revista lo hace bajo una licencia Creative Commons de Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada (CC BY-NC-ND) 4.0

.jpg)

























